Bintang Kertas | Bally.Da.Shoe

Rakan BlogKu

Friday, October 29, 2010

Bintang Kertas

Dari kecil aku selalu diceritakan ibu.Nak tahu tak, Bintang tu besar sangat. “Besar mana mama?”. “Besar ni”, kata ibu sambil memeluk aku. “Besarnya, tapi kenapa nampak kecik ja”. “Sebab semua bintang tu jauh”. Aku yang tak mengerti hanya mengangguk.

Sekarang aku mengerti yang matahari juga adalah bintang dan ia merupakan yang terhampir dengan kita. Mungkin mama juga tak tahu itu. Tapi jika kerana bintang aku mendapat pelukan dari ibu, aku mahu terus menganggap bintang-bintang diluar sana itu sebesar pelukan ibuku. Malah lebih besar lagi nilai pelukan seorang ibu. Ia mendamaikan....penuh dengan kasih sayang...hingga buat aku rasa selamat dalam pelukan ibu...

Lagi bicara ibu, Bintang kelihatan begitu cantik dengan kerdipannya yang mempersona. Biar seterang mana cahaya bulan namun sinar bintang tetap terlihatkan.Benar kata ibu, Biar berjuta orang sekalipun yang aku temui...pasti wajah ibu jua yang terselit disanubari.

Namun kata ibu diakhir bicara yang tak semua bintang itu bersinar. Ada juga yang gelap...diam dan sendirian. Hari ini aku mengerti itu... dalam lautan manusia yang senantiasa bergelora pasti ada yang tenggelam tatkala yang lainnya timbul... Itulah lumrah kehidupan... tak semuanya menanti bahagia. Namun kehidupan harus diteruskan. Mereka redha... mereka pasrah... Sesungguhnya itulah nasib si bintang kertas...
+biarjasajadikenangan+

2 comments:

kerangRebus said...

dlm byk2 bintang yg cntik bchya..bintang yg paling cntik tak semestinya itu yang terbaik~~dari jauh ya, dekat belum pasti :)

Bally Da Shoe said...

yah... tapi kecantikan itu kadang2 buat mata jadi pejam dalam celik... ^^,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...