Tumbuhan2 Landskap beracun ^^, | Bally.Da.Shoe

Monday, September 12, 2011

Tumbuhan2 Landskap beracun ^^,

Di sebalik keindahan kepelbagaian tumbuhan landskap yang ditanam dilaman2 rumah kita, mungkin ada diantaranya yang beracun dan mungkin akan mentangkan masalah jika dipetik oleh kanak2.. *Ayat baku okay~*di bawah ni adalah antara tumbuhan2 Landskap yang beracun

Nama Tempatan: Adenium
Nama Saintifik: Adenium obesum
Getahnya boleh jadi racun ikan

er...er.... bab bunga2 ni lemah sket la.... ini aku terbaca dekat satu belog~ katanya bunga2 kt bawah2 ni semuanya merbahaya.

Nama Tempatan: Balung ayam
Nama Saintifik: Celosia argentea
Daunnya beracun

Nama Tempatan: Bunga Anis
Nama Saintifik: Nerium sp.
Getah pada pokoknya beracun

Nama Tempatan: Bunga cina
Nama Saintifik: Tabernaemontana sp.
Getahnya menyebabkan kulit jadi gatal


Nama Tempatan: Bunga Jepun
Nama Saintifik: Thevetia sp.
Getah pada pokok dan kulit biji merbahaya


Mak aku suka sangat tanam pokok ni... getahnya memang banyak dan berwarna putih. Ciri2 bergetah banyak menyebabkan pokok ni mudah tumbuh dan boleh ditanam secara keratan batang. Kalau dalam bidang hutan... pokok banyak resin cendenrung menghasilkan kopis...[pokok/dahan baru] ^^.

Nama Tempatan: Bunga loceng
Nama Saintifik: Allamanda cathartica
Getah beracun (seluruh tumbuhan)


Alanda mempunyai getah yang banyak berwarna putih... dan sangat mudah hidup.... ditanam secara keratan batang ^^. tak guna penggalak akar pun boleh hidup.

Nama Tempatan: Buta-buta
Nama Saintifik: Excoecaria sp.
Getah beracun


Nama Tempatan: Jarak
Nama Saintifik: Ricinus sp.
Bijinya merbahaya


Nama Tempatan: Jarak buncit
Nama Saintifik: Jatropha podagrica
Boleh menyebabkan koma kalau makan



Nama Tempatan: Kecubung
Nama Saintifik: Datura sp.
Daun , bunga , buah memabukkan

Ni aku baca dekat blog mana tah... tapi dia cakap bahaya la pokok ni.... bunga dia memang cantikkan. Ini pokok hutan rasanya...sebab penah nampak dalam hutan ^^.

Nama Tempatan: Keladi hiasan
Nama Saintifik: Caladium sp
Jusnya beracun

Keladi hiasan sememangnya cantik dan mempunyai daun yang lebar dimana ia dapat mewujudkan suasana sejuk pada kawasan rumah. Terdapat pelbagai jenis keladi hiasan... namun getah yang keluar dari batang keladi ini beracun... jangan dok saja2 p jilat pulak =P

Nama Tempatan: Oak leaf
Nama Saintifik: Euphorbia sp
Getah gatal


Getah pokok Oak gatal...tapi getah dari Pokok Getah (getah gelang) menghasilkan sensasi sakit dan pedih apabila dilastik oleh member.. ^^

Nama Tempatan: Saga laut
Nama Saintifik: Abrus precatorius
Biji beracun (1 biji boleh membunuh)

Warna merah biji ini amat mengiyurkan kalau kanak2 lihat. Memandangkan bijinya pecah dan besebarann diatas tanah,mungkin akan dikutip oleh kanak2. Namun biji saga ni cantik jika dibuat perhiasan... dan diletakkan dalam botol ^^.

Nama Tempatan: Tulang-tulang
Nama Saintifik: Euphorbia tirucalli
Getah beracun

Ada juga sumber mengatakan getahnya dapat merawat bisul,kesan bengkak dan kepatahan tulang... Hmm mungkin hanya untuk kegunaan luaran ^^,

Biar cantek tapi merbahaya... kalao mau tanam... pastikan ditanam ditempat yang tak tercapai dek kanak2... atau mungkin juga kawasan yang berpagar =P

+biarjasajadikenangan+

4 comments:

naziyatul fatihah said...

erkkkk...
tumbuhan tu berlegar2 area umah saya :|

MIERA said...

semua y boleh membawa maut tu, betul ke? macam selalu je jumpe bunga2 tu.. tp xde lg dengar y mati sebab bunga.. hehe

Bally Da Shoe said...

cik Naziyatul.. huhu takpe..kalo tak g makan dye xpe =P

Cik Miera, haha takdak la mati... selalunya takot kanak2 makan~

Geng Lepak said...

masa aku sekolah rendah, duk asrama aku pernah makan biji pokok nie. Lepas tu, setiap kali lepas makan mesti aku muntah dengan teruk dah tak leh nak tahan...lebih kurang 3-4 macam tu...seb baek tak jadi pape..skang baru tahu, biji buah tu beracun....huuu

Nama Tempatan: Jarak
Nama Saintifik: Ricinus sp.
Bijinya merbahaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...