Bally.Da.Shoe: August 2010

Rakan BlogKu

Tuesday, August 31, 2010

Merdekaku separuh abad~

Buat mereka2 yang berjuang untuk kita hari ini...

Kerna kalian aku ada disini... menarikan jari-jemariku di atas papan kekunci. Menyanjung jasa dan bakti hero2 malaysia... Moga kebebasan yang kau perjuangkan akan terus berkekalan dibawah kemudi kami anak bangsa merdeka.

Jika dulu berbekalkan sumpit dan keris... Rentap, Tok Janggut, Dato Bahaman, Dol Said dan yang lain gigih memperjuangkan hak kita, mengapa tidak kita hari ini. Jika dulu mereka bermandi darah dan keringat mempertahankan hak kita, mengapa tidak kita hari ini.

Wahai saudaraku...ayoh kita jadi seperti Mat Kilau dan Dato Maharaja Lela, berjuang mereka hingga ke tetesan darah yang penghabisan...jasanya dikenang...matinya ditangisi...dilupa jangan sekali.

Andai aku berkesempatan...pasti tidak kulepaskan...agar matiku tiada tersiakan...moga jasa jadi kenangan!!!

+biarjasajadikenangan+

Monday, August 30, 2010

Jika itu satu bencana....maafkan aku

Peristiwa yang lepas...datang melawat ke sarang akalku...bertanyakan khabar... bermohon minta diingat semula...

Suatu masa dulu, aku punya satu hobi.... melihat raut wajah orang. Sungguh anehkan punya hobi pelik... Aku cuma ingin mencari tahu...adakah orang yang tiada tenteram hidupnya... serupa apa wataknya...bgaimana pula lagaknya... Sehinggalah aku terjumpa seseorang...

Aku sering lihat dia keseorangan...mungkin jenis yang tak bergaul. lalu aku menegur dia. Tutur bahasanya lembut dan perlahan hinggakan susah untuk aku tangkap butir2kata yang diucapkannya. Bukan apa pun, sekadar ucapan salam [maklumla aku pun penyengap jgak]. Sejak dari itu, aku akan menghadiahkan senyuman padanya saat berselisih dan dia juga begitu.

Hari berganti hari,kesibukan mula menakluki kesenggangan masa hinggakan hari2ku terpaksa berlari... Kesibukan itu juga membuatkan aku jarang sekali berselisih dengan si dia. Masaku banyak dihabiskan bersama helaian2 nota yang bertimbun disudut meja. Arghh!! inikah hidup seorang pelajar matrikulasi... hidup bermandikan tinta warna beralaskan lembaran putih yang dihiasi angka2 ganjil diatasnya.

Untuk membataskan kesibukanku, aku sering berkunjung ke perpustakaan bagi menghadapi musuh2ku bersenjatakan kalkulator dan pensel tuaku... Aku ada nampak dia beberapa ketika. Dia dimeja hadapan. Menelaah kitab2 barat yang sudah menjadi kelaziman pelajar2 bakal mahasiswa. Saat aku terserempak, dia pasti dengan kitab itu, dan setiap kali juga aku pasti menghadiahkan senyuman buat dia...

Hingga satu hari aku lihat dia berlalu pergi dari meja itu meninggalkan kitab yang selama ini menjadi penemannya. Aku bangun dan mencapai kitab itu. terselit sekeping nota didalamnya....kepada saudara zul. Antara isi nota itu berbunyi :

"...Terima kasih kerana sering menghadiahkan saya senyuman walaupun saya tahu awak tak selalunya gembira. Tapi awak sepatutnya berhati2 kerana senyuman awak mungkin menyebabkan orang disekeliling awak terluka. Saya gembira kerana berpeluang mengenali awak walaupun sekadar menerima senyuman..."

Sejak hari itu aku tidak lagi bertemu dia... mungkin saja dia telah menerima tawaran belajar diluar negara. Apa aku masih bisa menerima jawapan pada teka-teki ini... Salahkah aku menghadiakan seyuman jika hanya itu yang mampu aku berikan...

p/s : maafkan aku jika itu membuat orang terluka...sesungguhnya aku ikhlas...tiada terselit walau sedikitpun kepalsuan dalam setiap riak senyumku...

+biarjasajadikenangan+

Sunday, August 29, 2010

Cebisan senyuman...

Jelas atau tak...aku dah mengembara selama 21 tahun...Andai aku toleh ke belakang pasti gelap jua nampaknya... Kembaraku mengutip seribu kenangan...cuba memungkinkan semua impian...dan menghayati keseluruhannya. Aku menyadari akan baki hidupku... tinta perjalananku... Aku ingin menikmati seluruhnya. tanpa ada sedikitpun terpalit sesalan.

Senyum tawa yang kukutip sehingga ke saat ini.
Cebisan kegembiraan...mengukir senyuman manis















Nak ikot upload gamba...lusa x habeh....ni diantaranya... laen kali ltak lagi... So korang jgn kedekot2 senyuman tu, senyum selebar mungkin... peace!!!!
+biarjasajadikenangan+

Saturday, August 28, 2010

Successfully shown~

[pesalah kes melepaskan cakap]
6.45ptg - Keluar dari hutan....xde tangkapan hr neh...sadis
6.50 - Keluar dari Bilek air [selesai mandi] Wangee!!!
7.00 - Muncung Kereta mengeluarkan dirinya dari Hutan simpan.... [destinasi : Bazar] xsempat masak~
7.25 Bunyi enjin kereta menderam didalam hutan [dengan hasil tangkapan bazar]
7.35 Bukak puasa [lewat berbuka ....xdpt pahala lebey pon...kne tolak lagi ada]
7.50 Burp...alhamdulillah


Aku duduk kejap...belek2 lappy on9... baca blog.... then terbaca.... ada orang kata saya trlepas cakap/fitnah/tuduh2... she said i show my self... huhu aku terharu.... 4 da first tyme i successfully show ma self...Yeay!!! Satu kejayaan...


Aku tuduh ke ?.... Satu benda aku blaja dalam Kelas GIS....everytin dat u do..plis print screen. Aku ada print screen sumtin dat can shows dat im not guity... Kalo aku letak tu.... maluw pulak dye... TAK baik aibkan orang...nanti dekat akhirat ALLAH pulak akan aibkan kita... Cuma satu je nak cakap... Even apa pun jantina kita, agama kita, bangsa kita...pliss fikir sewarasnya...kalo boleh rujuk wikipedia ke google ke, or apa2 search engine lah... cari rujukan dan pandangan sebelum meluahkan kata2 or menzahirkan perbuatan...


Awak kemek sikit pun muka awak...saya tau apa awak pikir... dah terconteng dekat muka awak tu.... inikan pula post dkt pesbook... lagi la. yg paling aku tak lupa dye letak "(balasan)"...like im done sumtin wrong... Subhanallah.... Walaupun manusia ni cuma satu species (Homo sapien) tapi ada mcm2 karenah.... huhu kalo awak xpuas hati lagi...mintak je proof tu dkt aku. nanti cek emailkan..haha


p/s: hmmm bally nak nasihat sket... awak ckp la dkt kwan awak tu... Rupa tanpa senyum macam ikan tanpa garam... [ saya senyum...kwan awk ckp muka saya mintak dipancitkan tayar] Senyum satu sedekah...kalo orang x diberi senyum... [jgn cabar undang2 mutlak]

peace (^^,)V
+biarjasajadikenangan+


Friday, August 27, 2010

Kutu mati buhsan!!!


Berblog ditengah belantara... yeay!!! Sapa sangka dalam hutan ada tenet... sapa sangka ada shower....tilam gebu...lampu kalimantang...semOa ada sini..huhu ni la the lost jungle... hahaha

WELCOME to Ayer Hitam Forest Reserve. Ni la satu2nya hutan berteknologi tinggi yang masih hidop sampai hari neh... burung pun maen facebook kt sini (^^,)y



Kat hutan laen korang tengok tikus bawak buah2 manish...kat sini aku tengok tikus galas laptop

Kat hutan laen korang tengok ikan berenang dalam sungai...kat sini aku tengok ikan buat pesta buih~wow

Kat hutan laen korang tengok burung bersiul bunyi macam trapik jga lalulintas...kat sini aku tengok burung dengar Mp3 sambil Karok lagu Jamal Abdillah...

Kat hutan laen korang xnampak orang sedang buhsan...Kat sini aku sumpah bosan!!!!


+biarjasajadikenangan+

Thursday, August 26, 2010

Hey pembuli...ambek balasan kau!!

[penink...hero ada dua~]
ya ka...



Sekali imbas mcm cerita ‘songsang’. Tapi bila dihayati betol2...sebenarnya ia menyampaikan mesej yang sangat mendalam. Mula2 aku brcadang nak g mnonton Expandable... Semangat berkobar2 drive g pawagam...Sampai jew depan cnema tgk movie list xde crita yg aku nak tgk.... baran ja rasa. Dengan hati hmpa pon cuba membelahkan diri... tetiba aku tepandang poster merah...Tajuk dye slice... wah!!! Crita Thailand macam genre bunuh2..Aku pon beli tiket... Msuk dlm panggung kosong xde sapa... haha dlam hati bangge~ sbb aku beli tiket VVVVVVVVIP [booking satu panggung] hahaha!!!

Aku tak pandai crita la...Cerita dye mengisahkan tentang sekumpulan budak lelaki yang sering membuli seorang budak ‘jurus’ (si nok) huhuhu~ Salah seorang daripada kumpulan budak lelaki itu bersimpati akan si Nok namun buat2 xendah sebab takut dipulau oleh rakan2 yg laen... Namun semakin hari mereka semakin akrab....dan....namun...PI TGK SNDIRI LA.... tapi satu dialog yang buat aku terpegun...
“Saya mengingatkan kamu, kamu juga sama seperti saya... Kamu mahu diterima...kamu takut ditinggalkan...”
....................

Aku cuba menjadi seperti mereka...
Aku asimilasikan budaya mereka...
Bercakap seperti mereka...ketawa seperti mereka...
Hanya kerna aku takut...
Takut dibuang sama mereka
Takut sendirian... aku benci...
Hingga...
Tanpa sedarku...aku sedang membuang orang
Orang yang sendirian dan kesepian
Seperti aku sebelumnya
Namun sendirinya bermaruah
Kerna kuat menjadi diri sendiri
Biarpun kuno... biarpun lemau
Biarkan...
+biarjasajadikenangan+

Wednesday, August 18, 2010

Is it higher state of friendship ?




Kita sebagai manusia, pasti mahu punya ramai kawan

Kita sebagai remaja, pasti berkeinginan bergembira bersama teman2

Kita sebagai insan pasti ingin lebih mengenali yang lainnya

dan terjalinlah ikatan persahabatan

Akrab.... Semakin kita akrab semakin kita peka dan sensitif... Kita sedar perubahan2 kecil pada sahabat kita.... Kita lebih cenderung memikirkan permasalahan yang mencetuskan perubahan itu... Kita kuat berkata kita berkait dengan permasalahan itu...

Kalau sebelumnya kita tak kisah apa yang berlaku pada teman2 kita... Kita tak rasa ingin ambil tahu kenapa dan mengapa... Kita tak rasa bersalah jika tak membantu... kita tak rasa terguris untuk perkara2 yang remeh...kita tak rasa ketidaktenteraman pabila mereka menunjukkan reaksi lain dari kebiasaannya.... namun kini kita kesah....Kesah dengan segala hal!!!

Apakah ini proses manusia menanam kepercayaan pada manusia lainnya...atau mungkin refleksi...

p/s: Bally suka berkawan...tapi kawan belum tentu suka bally... Harap suka ya~

+biarjasajadikenangan+

Sunday, August 15, 2010

Apakah diri aku memberontak...[secebis mimpi aku]

[Gamba yg xde kena mengena =P]

Aku sepertinya terperangkap di suatu tempat yang tiada penghujungnya. Udaranya terkepung dan meruap...sesak!!! [jiwa kacaO bila dipikirkan]


Pada mulanya aku berada dipadang rumput yang sangat luas... Pemandangannya seolah2 di padang ragut savvana... hamparan rumput turf menguning menaikkan lagi pesona nan senja... Kelihatan sebuah bangunan stesen keretapi usang yang merupakan satu2nya bangunan yang masih wujud disana... Aku juga datang dari sana. Ia merupakan penghubung tunggal antara dunia itu dan dunia ini...


Dari tadi aku berdiri...menikmati panorama alam yang asing bagi aku....Tiba2 aku disapa dari belakang oleh seorang tua yang berselubung hitam... “Adek nak kemana”. Aku kaget dengan kehadirn si tua itu... “Saya tak tahu macam mana sampai sini, macam mana mau pulang” ,jawab aku sambil dibelakangi oleh orang tua itu. Kemudian dia menoleh...Mukanya berkerut, matanya merah saga... tersembul [biru dah aku masa tu] "Kalao kau datang sini jangan harap kau akan dapat pulang... Datang tak dijemput, pulang tak dihantar!!! "


Aku merenung mata si tua itu, sendi2ku menggigil...jangankan melangkah.. hendak berdiri pun aku tak mampu. Dari dalam matanya aku melihat peristiwa... ianya sungguh nyata... menyeksa!!! Oh tuhan, lepaskan aku dari belenggu ini... Aku tidak kuat!!


Dimana aku pergi situa pasti ada...hinggakan kututup matapun dia maseh ada dihadapan aku... Aku berlari... berlari seperti orang dikejar anjeng... Tapi sejauh mana aku lari, tak kurang seinci pun jarakku darinya... Si tua kmudian bersuara...Akulah yang kau ciptakan...apa kau tegar meninggalkan aku yang kau ciptakan... Kau kurung aku dalam mindamu, kau tabur aku dengan setiap permasalahanmu, dan kau lempar aku ke jurang kehancuranmu yang penuh dengan rasa tragismu, rendah dirimu, takutmu,... !!!


Setiap rasa2mu itu menyiksa aku... Kerana kelemahan kau aku terkurung disini... namun sekarang disaat kau semakin lemah...aku menjadi semakin kuat... Bila kau putus semngat, aku menemukan semangatku... Bila kau menghukum dirimu, aku meraikan rohku...dan bila kau menghantar dirimu ke dalam rasa takut...aku perlahan2 melepaskan diriku... Kau telah menyeksa aku dengan begitu lama dan sememangnya aku pantas untuk sedaya upayaku menyiksamu...


TINGGALLAH KAU MEMBUSUK DISINI!!!


[aku terus terjaga....butir2 keringat membasahi seluruh tubuhku...Apakah diri aku memberontak ?]
Effect VAKUM la neh... huhu (^^,)V


+biarjasajadikenangan+

Thursday, August 5, 2010

Aku...


Aku Si Bally...
Seorang anak yg sangat aktif dan gaul jika di dalam dunia mayaku...Suka berkomunikasi sama anak2 yang laennya. Ketawa seakan-akan akulah makhluk yg paling gembira... Namun semuanya bagaikan watak plastik yang hanya hidup di dalam dunia antirealitiku.

Watak nyataku sangat berbeda. Realitinya aku kaget bertemu orang...Aku kelu jika ditanya...Aku tertunduk jika berdepan orang ramai. Aku bagaikan kekura yg menyembunyikan kepalanya. Apakah aku seorang pelakon yang bijak memainkan wataknya di dalam duniaku. Atau aku seorang yang hipokrit!!!

Aku mahu jadi seperti orang laen, bergaul dengan sesiapa saja biarpun baru pertama kali berkenalan... Aku mahu jadi seperti mereka2 yang lantang menyuarakan kata2 provokasi dimasa2 ribuan orang menontonnya. Aku ingin jadi seperti seorang penyair yang berlinangan air matanya tatkala menyampaikan rasa hatinya...atau setidak2nya sebagai seorang sahabat yang mapu menenangkan sahabatnya yang resah.

Namun aku tidak mempunyai keyakin buat semua itu. Dihadapan umum aku bagaikan individu yang tiada sumbangannya terhadap ekosistemnya. atau kata mudahnya "ada takda sama saja"

Didalam maya aku digambarkan sebagai seorang murah dengan senyuman [kata orang]tapi di dalam nyata aku digambarkan sebagai seorang yang sombong dan belagu... [juga kata orang] Aku bukan sombong...aku takut untuk senyum... sepertinya senyumku mungkin tidak disenangi oleh segelintirnya... Jadi aku memilih untuk membalas senyuman...

Jika kalian jumpa aku...Jangan hairan jika aku tidak seperti aku yang ini... ^_^

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, August 4, 2010

Kalau terjatuh cakap ditolak!!!


Diketinggian yang boleyh tahan tinggi dari aras laut....sesuatu terjadi.....sangat geli hati

Aku si bally pergi bersiar2 mengambil gambar dengan 2 orang kawan ( Mazlan dan Husni) di kawasan bergunung ganang.... mereka pergi dengan menunggang kuda beroda... sesampai dipuncak bukit...mereka berhenti sebentar dan lepak sambil2 menikmati udara petang...

Tetiba terdengar seperti bunyi orang 'melepas' shsss~ Sape pulak melepas neh...potong stim la!! Rupanya seekor kuda beroda telah kebocoran tayarnya dan kuda bocor itu bukan milik si bally. [Kalao milik si bally mesti tak jadiknya cerita neh] Lepas tu semua orang kaget....

Si Husni tiba2 mengemukakan idea yang bernas. [ideanya mmg selaluny bernas pn] iaitu menghubungi Si tukang roda.... Radio amator ligat mencari signal dan akhirnya si tukang roda dapat dihubungi... Dia berjanji akan membawa sebijik roda baru untuk kuda yang bocor... Argreement pon termetri antara tuan kepada kuda bocor dan si tukang roda.

Setelah penyelesaian dicapai, semua orang kembali tenang dan menghayati keindahan alam.... TIBA - TIBA!!!!! Si Mazlan bangun dan menunggang kuda bocornya turun dari gunung tanpa berkata panjang untuk mencari toko2 yang menjual roda. walaupun kuda itu terhenjut2 namun dia tetap turun.... Kemudian si Husni terpaksa membatalkan tempahan roda... Kesian si husni kerana disergah oleh si tukang roda.... Kata si tukang roda itu "Lu nak cancel lu tak cakap awal2 bla...bla..." namun Si Husni steady dan releks...Sejak hari itu Si Mazlan menyepi...

Selang sehari.... statement keluar mengatakan " Si Bally tidak menolong Si Mazlan yang kebocoran rodanya" Bau2 hanyir statement liar itu bersebaran dan membusuk si kalangan masyarakat Kampung Hutan Sebatang hinggakan ada menyatakan statement berunsur ugutan dikeluarkan oleh seorang perempuan sihir yang tinggal di dalam gua... wah seram semacam je bunyi :)

Kelihatannya si Mazlan cuba mendapatkan simpati rakyat dengan statementnya yang kelihatannya seperti teraniaya... Keshiannyeee!!!

Si BALLY sampai hari ni tergelak2 kerana faktor dibawah :

1) Kalau dah si Tukang Roda berJANJI akan membawa roda baru [penyelesaian], mengapa perlu cari kedai roda lagi....

2) Fakta berbau perfume body shop boleh diubah menjadi fakta berbau najis anjeng!!

3) Si Bally maseh tak tahu salah apa yang dia dah buat


So korang tolong fikir jap apa salah Si Bally

[BAHASA2 HENSEM TELAH DIGUNAKAN AGAR ARTIKEL INI SESUAI UNTUK TONTONAN UMUM]

- tiada kena mengena dengan yang hidup atau meninggal dunia, kalau terasa AMBEK!!!! -

p/s: Kalao kalian terjatuh dan luka [jatuh sendiri], anda akan cakap anda jatuh atau anda ditolak??

+Biarjasajadikenangan+

Monday, August 2, 2010

cakap ini hari2~



Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas
Selama Tuhan masih mengizinkan
Ku ingin selalu menjagamu

- Ibu & Ayah -

[Bally sayang kalian]


+biarjasajadikenangan+

Sunday, August 1, 2010


Jika batang cendana tidak memiliki bau yang harum, maka bagaimana mungkin manusia dapat membedakannya dengan kayu bakar.

Jika tiada punya ilmu, nescaya ditipu mentah2...Di dunia yg tiada kebersamaan ni, manusia rakus... barang yang terlintang habis diratah mentah2... Bau hanyir kianat dan dengki menjadi bau2an mereka...

"Barang yg lemah tiada punya hak sedikitpun dimuka bumi ini"...Masing2 ghairah mendaki darjat dan pangkat...yg tiada penghabisannya... Semakin banyak digapai semakin buncit perot2 syaitan lahanat dengan rasa angkuh manusia2 durjana... Itukah manusia berilmu ?

Bertapa tinggi lagi kau mahu ragas!!! Apa kau mahu mencabar takhta tuhanmu...
Ilmu penyuluh kehidupan.... Namun manusia buta dengannya

p/s: Jika punya ilmu walau sedikit...berbagilah agar bercambah keberkatannya...
Harap aku bukan dr mereka2 itu

+biarjasajadikenangan+
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...