Bally.Da.Shoe: 2012

Rakan BlogKu

Thursday, November 29, 2012

Ohsem: Katak Cermin!!





Kebanyakan Amphibia terkenal dengan rupanya yang pelik namun dikalangan katak-katak ini pula, 'Katak cermin' adalah yang sangat unik dan pelik! Nak tahu kenapa pelik? Jom tengok!


Katak dalam famili ni sangat menakjubkan kerana mereka mempunyai kulit yang telus, yang membolehkan kita melihat apa yang ada di dalam badannya. Disebabkan badan mereka yang hampir2 lutsinar ini menyebabkan ia kelihatan seolah-olah mencair di atas daun. Mungkin kita pernah tengok obor-obor yang terdampar di pantai. Situasinya hampir sama... cuma ianya seekor katak! 


‘Katak Cermin’ ini membolehkan kita melihat organ-organ dalamannya.

‘Katak Cermin’ hidup di dalam pokok-pokok dan di antara tumbuhan hutan gunung yang lembap di Amerika Tengah dan Selatan. Katak Cermin kebanyakannya aktif pada waktu malam, yang menjadikan mereka amat sukar untuk ditemui oleh pemangsa. Kuwang3…. Memang kebanyakan katak pun aktif pada waktu malam antara jam 8.00 malam hingga 12.00 tengah malam. Untuk tujuan penyamaran pula, mungkin unsur telus ni memudahkan katak ni menghindari daripada ditemui oleh pemangsanya.


+biarjasajadikenangan+

Wednesday, November 28, 2012

Pasrah


Berdetak detik papan kekunci.. dilari-lari jari jemari… menebarkan irama di malam sepi yang sendiri. Heningnya suasana malam.. membawa diri menjengah hari2 yang sudah berlalu pergi. Tapak demi tapak aku jejak ke hulu.. biarpun langkah sudah jauh ke hilir… menggagau aku dalam gelap.. mencari suatu kepastian… yang telah lama aku diamkan. 

Mengapa dilepaskan loncengnya saat sudah didakapan. Adakah kerna kurang berharga… atau berahikan denting locengnya. Aku kaku tanpa jawapan. Membatu seperti orang bodoh… itu lah aku. 

Hai sang pencipta... sudikah kau medengar rintihanku. Insan lemah yang selalu kalah dalam mencari kepastian diri. Aku khilaf dalam mentafsir rencana2 mu, aku kuatir akan jalan hidupku.. Keteguhanku persis kota2 lama yang sudah retak menanti belah. Apa ini sebabnya.. hingga aku berakhiran yang sebegini.

Aku pasrah dengan takdirmu... bukan bermakna aku menyerah.. tapi aku redha.. kerna jalanmu itu nescaya yang terbaik buatku. Cuma harapku.. agar aku tidak menunduk lagi dalam setiap perjalanan ku... kerna dalam kehidupan serba fiksi ini, manusia yang tertunduk adalah mereka2 yang tertinggal...dan yang tertinggal itu tiada yang lain kecuali mereka yang gagal.

p/s: Setiap jalan cerita ada hikmahnya... muhasabah diri kerna Allah tidak menguji seseorang itu dengan ujian yang tidak mampu ditanggung olehnya. ^^,

+biarjasajadikenangan+

Monday, November 26, 2012

Tenaga Alternatif Botol Solar! Ohsem!!

Mungkin ini entri yang sangat ketinggalan... tapi aku peduli hapa~ hari ni kita selalu berdiskusi bagai mengenai isu Pemanasan global, penebangan hutan, dan bencana alam yang semakin kerap berkunjung. Beribu-ribu debat diadakan di seluruh dunia setiap hari dan mungkin sesetengahnya direalisasikan dan yang lainnya kekal sebagai debat tanpa sebarang inisiatif untuk melakukannya.

Antara jalan penyelesaian kepada masalah pemanasan global dan pencemaran dunia yang kuat melanda kita hari ini adalah mencari tenaga alternatif. Seperti yang kita tahu hari ini, banyak negara2 besar dunia seperti China dan Amerika yang sedang membangunkan teknologi solar secara besar-besaran. Setiap hari beribu2 keping panel solar dihasilkan bagi memenuhi tuntutan dan saranan penggunaan tenaga alternatif yang lebih efisyen dan mesra alam selain mengurangkan gas2 berbahaya.

Salah satu inisiatif yang aku lihat sangat unik dan menjimatkan adalah 'Botol Solar'.Botol solar ini adalah lampu yang sihasilkan menggunakan botol2 terpakai dan ianya berfungsi menggunakan cahaya matahari. Mungkin sesetengah bijak pandai melihat ini sebagai salah satu bahan lawak memandangkan lampu ini hanya dapat digunakan pada waktu siang.
Melihat dari sudut yang lebih positif... kebanyakan rumah setinggan di Filipina menggunakan teknologi ini. Ia dilihat sangat praktikal memandangkan rumah2 setinggan ini kebanyakannya tertutup dan kurang memiliki tingkap. Dengan menggunakan lampu ini, sedikit sebayak kita dapat mengurang masalah pelupusan sampah dan bahan2 terpakai.

Untuk melihat dengan lebih jelas bagaimana botol magik ini berfungsi jom layan video kat bawah ni ^^,


p/s: Kalau semua orang menggunakan teknologi ini, nescaya kita dapat mengurangkan penggunaan tenaga tak boleh diperbaharui pada waktu siang. ^^,

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, November 21, 2012

Selamatkan mereka... plis...plis... T.T

Setengah jam sudah berlalu... lembaran masih bersih dari noda tinta. Begitu sarat dan sendat benakku dengan persoalan dan hasrat yang ingin sekali aku luahkan. Namun satu pun masih belum terhambur. Bertapa sedih aku...bertapa marah aku... itu pun belum mampu aku lepaskan.

Ingin saja aku rajuk dan amuk semahunya... biar gempar sekalian isi alam.. akan amarah seorang insan lemah yang sebelumnya hanya mampu tertunduk.

Melihat tangan2 yang menggapai di balik bongkah2 batu yang meruntuh, mendengar suara2 derita yang tidak tahu dari mana datangnya... mengemis belas dan ihsan manusia. Jiwa mana yang tidak runtun.. namun di mana kudratku ya tuhan.

Aku bukan satria yang berharap syahid di medan tempur. Aku bukan pemimpin besar yang mampu menundukkan suara2 dunia. Aku juga bukan penyair yang mampu melembutkan ego dan taksub manusia... aku hanya insan lemah yang hanya mampu tertunduk.

Namun sekali ini... ingin aku rayu sepenuh hatiku.. biar aku raung semahunya. Selamatkan saudara2ku.. selamatkan anak2 mereka.. selamatkan kampung halaman mereka.. dari diratah mereka2 yang sial!

Ya tuhan.. cetek sekali akalku untuk menduga rencanamu.. jauh sekali ingin menyangkal titah perintahmu. Aku hanya mampu berdoa agar pengakhiran yang baik itu akan segera tiba.


p/s: andai terluka ibu tua itu...sepertinya luka ibu ku. Andai terbunuh anak kecil itu... seperti tebunuh anak2 ku. Jika kita peduli kita takkan berdiam diri.


+biarjasajadikenangan+

Monday, November 19, 2012

Gajah 'O' Gajah


Gajah.... gajah.... Siapa tak kenal gajah? Semua orang tahu gajah. Gajah merupakan haiwan daratan terbesar di dunia. Terdapat 3 spesies gajah di dunia. iaitu Gajah Asia, Gajah Afrika, Gajah pigmy atau gajah kerdil Malaysia yang terdapat di Borneo.


Bukan isu spesies gajah yang nak dibincangkan... tapi kata gajah tu sendiri. Perkataan gajah sering digunakan dalam perbualan seharian khususnya orang lama2 bagi menggambarkan sesuatu yang kuat dan besar. Pernah dak hangpa dengar orang sebut "Hang ni besaq gajah"... harap2 pernah la... kalau tak maknanya hang memang kuruih keding.

Dalam pepatah2 lama juga perkataan gajah tak dilupakan. Misalnya "Bangkai gajah bolehkah ditudung oleh nyiru?" Pepatah ni bermaksud sesuatu perbuatan jahat yang besar tidak akan dapat disembunyikan daripada pengetahuan orang ramai."Kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tak nampak" Kesalahan orang lain nampak tapi kesalahan sendiri tak nampak. "Gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah" Orang-orang besar berkelahi, orang kecil yang menjadi korbannya.



Selain itu gajah juga digunakan untuk menggambarkan keperkasaan... kehebatan lah senang cerita. Sebagai contoh.. Tok Gajah.. ayah kepada mat kilau yang terkandung kemas dalam buku teks sejarah kita. Beliau merupakan tokoh yang terlibat bersama dengan Datuk Bahaman, Mat Kilau dan Datuk Lela menentang penjajah Inggeris. Lagi satu... pernah tak hangpa dengar cerita pasal Patih Gajah Mada. Gajah Mada bermaksud Jeneral Gajah. Beliau merupakan panglima dalam era empayar majapahit yang bertanggungjawab membawa empayar tersebut ke kemuncak kegemilangannya. Mungkin sebab kehebatannya beliau digelar Gajah Mada.

Banyak lagi lah penggunaan gajah yang boleh dikupas jika aku tak malas menulis. tapi memandangkan aku baru cari mood... sampai takat ni ja la... Sebelum aku blah aku kasik satu teka teki..

Dalam banyak2 gajah, gajah mana yang baik? Senang ja kan.... kan....

kan....

Jawapannya Gajah Duduk. sebab selalu ikut orang pi masjid. ^^, 

+biarjasajadikenangan+

Tuesday, October 16, 2012

Selamatkan Merapoh Caves !!

Arghhh!! busynya lately ni.... tak sempat pun aku nak blog walking cari makanan untuk otak, reput lama2 otak aku ni. Tapi baru ni member aku ada share satu poster pasal Merapoh Caves....


Satu lagi isu pasal alam sekitar dan kemusnahan sumber2 alam semula jadi. Aku pun tak sempat nak menelaah benda ni sedalam2nya disebabkan busy yang melampau... tapi aku rasa aku patut post juga benda ni sebelum terlambat. Untuk maklumat lanjut bolehlah mengugel sepuasnya untuk maklumat yang jitu dan padu.

Difahamkan ada syarikat kuari yang bakal beroperasi di Merapoh yang juga bakal meranapkan gunung batu kapur yang di dalamnya ada2 gua2 air yang cantik. Kebanyakan gua2 batu kapur di Meropoh sangat cantik dan memiliki  anak sungai yang sangat cantik. Melihat gambar kat bawah ni saja korang dah boleh bayangkan suasana kat kawasan tu. Sure heboh!!


Tapi...tapi... bayangkan lah jika anugerah sehebat ini dimusnahkan... selepas dikikis dan digali, tiada lagi pasak bumi yang indah untuk kita nikmati di kemudian hari. Cukuplah apa yang terjadi pada Ipoh, Pancing, dan Bukit Goh. Aku percaya sekarang ni orang dah ramai yang prihatin dengan alam sekitar. Di saat dunia dalam kepanasan... manusia lebih peka. Luahkan apa yang kita rasa dan lindungi apa yang kita sayang ^^,

p/s: walaupun satu suara, ianya tetap dikira...

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, September 5, 2012

Seram Sangat: Padah ambil benda dalam hutan

Aku bukan nak bangkitkan cerita2 hantu ni tapi aku rasa macam perlu jugak aku cerita benda2 ni. Ini pasal pengalaman aku sendiri masa buat kerja lapangan dekat salah satu Taman Negara di bahagian utara tanah air. Peristiwa ni berlaku bulan April 2012 lepas.


Hari tu aku, pensyarah, 2 rakan sekerja dan 2 pelajar tahun akhir tiba di Pekan berhampiran kira2 jam 10 malam. Kami check in di guesthouse yang berdekatan untuk memudahkan kerja keesokan harinya. Di rumah tumpangan, masing2 sibuk menyediakan peralatan masing2 untuk mendaki dan merintis laluan baru. Nak kata tinggi tak jugak sebab bukannya gunung... tapi agak mencanak jugak lah jalan dia. Ada dikalanngan guide yang menggelarnya bukit maut. Untuk pengetahuan, pihak pengurusan kawasan hutan ini ingin membuka satu trail baru (denai hutan) dan kami diminta untuk merintis jalan baru ini dan menyediakan panel2 interpretasi di kawasan ini.

Ekspedisi bermula dari Jeti PERHILITAN. Perjalanan menggunakan jalan laut hanya mengambil masa lebih kurang 45minit untuk ke kawasan pantai berhampiran. Jika menggunakan jalan hutan, pengunjung memerlukan hampir separuh hari perjalanan ^^. Setibanya di pantai, masing2 bersedia untuk mendaki. Aktiviti kali ini adalah tagging pokok (mengenalpasti spesies pokok) dan kami dipandu oleh seorang guide (Pak Sudin) **bukan nama sebenar**

Perjalanan mulanya senang kerana jalannya agak mendatar dan sesekali kami perlu merentasi anak sungai. Proses mendaki hanya bermula selepas kami merentasi sungai yang ke 3. Boleh tahan la curamnya tu... terjelir jugak lidah. Sepanjang menjalankan kerja2 mengenalpasti pokok, takdak pulak berlaku apa2 yang pelik.

Dalam perjalanan pulang kami melalui suatu tempat yang dipenuhi dengan rotan. Dalam banyak2 rotan yang tumbuh dikawasan tu, ada satu rotan yang nampak menarik dan sesuai dibuat tongkat. Pak Sudin menawarkan diri untuk mengambil rotan itu jika kami mahu. Pada mulanya kami menolaknya dengan baik kerana mengeluarkan hasil hutan di kawasan taman negara adalah salah, namun disebabkan keunikan rotan itu, salah seorang daripada kami telah mengambil rotan itu.

Malam tu, aku terkejut bila terdengar member aku menjerit. Buntang mata aku bila tengok dia menjerit2 sambil menepis sesuatu. Aku lihat jam di dinding. "uish pukul 3 pagi" bisik aku dalam hati. Kata orang pukul 3 pagi ni la waktu hantu bekeliaran...sejauh mana kebenaran tu aku pun tak tahu. Aku baring semula di campbag. Lepas aku pejam ja mata, tiba2 aku terasa berat macam kena tindih. Pada masa yang sama anjing mula menyalak... Auuuu~ panjang dan bersahut-sahutan. 

Masa tu, aku dah tak boleh buat apa... Aku baca ayat kursi dalam hati. tapi satu ayat hilang, aku tak dapat nak teruskan. dada makin sendat rasa...sesak nafas! ikhtiar terakhir aku Al-Fatihah. aku baca berulang2 kali.   
Dalam 2 3 kali aku baca...anjing pun berhenti menyalak. Aku pun dapat bukak mata dan badan dah tak rasa berat lagi. Aku lihat member aku... dia mendengus kecil... macam orang penat berlari 100meter. Tiba2 dia mengiring ke arah aku... dia tengok campbag aku dan menjerit seolah2 terkejut sesuatu. Sekali lagi anjing menyahut. Aku terus bangun dan duduk. Aku tanya member aku, "awat weh! hang jerit apa". "Aku tak boleh tido". 

Disebabkan masing2 tak selesa kami ambil keputusan untuk keluar lepak kedai mamak. Dia kemudian cerita dekat aku. "Ada pompuan (perempuan) panjat katil aku, Dia naik kat kaki aku". Faham la aku kenapa dia jerit. Lagi sekali dia jerit masa tengok campbag aku. Itu sebab dia nampak pompuan tu tido depan aku. Patut la aku macam kena tindih ja rasa. 


Keesokan harinya, kami pergi semula ke sana dan pulangkan apa yang kami ambil dan alhamdulillah semuanya selesai dengan baik. Sejak malam tu, aku dah tak berani nak ambil apa2 dari hutan... Walaupun aku minat sangat dengan keladi2 dalam hutan tu.. terpaksalah bersabar. So jangan lah ambik apa2 dari hutan sesuka hati... bukan apa takut dia ikut dan tak mahu pulang... haru~

+biarjasajadikenangan+

Sunday, September 2, 2012

Kusut salah semalam...

Hari semakin berlabuh di muara sana.. Menandakan saat alam mahu beristirehat dan aku...

Aku menyarik-nyarik di halaman, mencari lembaran kosong yang masih sudi mendengar rayuan hati dan runtunan jiwa yang hampir kering.

Dalam menelusuri beting-beting kehidupan.. Manusia tidak lepas dari kenangan lalu yang merantai rasa resah dan gundah.. Membuatkan kita tertambat dengan perasaan kecewa dan amarah!

Semakin ingin diputuskan rantainya.. Semakin kusut dan berselirat, menjerut hingga sukar bernafas.

Apa akan ada yang sudi membantu aku merungkai kekecewaan ini ?

p/s: mungkin aku mengukir dalam cara aku yang tersendiri... Mungkin mual dibaca.. Mungkin sukar difahamkan.. Namun begitulah apa yang terbuku dihati.... Berserabut dan berselerak...

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, August 29, 2012

Canggih baq hang nama anak artis kita


Sejak akhir2 ni baru aku perasan nama anak2 sekarang canggih2 sangat **memang aku lah yang terakhir perasan benda ni** terutamanya nama anak2 artis kita. Nak buat macam mana, dah nama artis kan, mestilah jadi perhatian umum.

Sekarang punya stail mesti maw letak nama ala2 omputeh sket, rai.. raaiii... raiiiyen. Adoi~ tegeliat lidah nak sebut. haha Mungkin normal sekarang dengan nama2 yang unik ni.. faham2 la aku kan orang hutan... mestilah stok bas last trip punya.

Tak salah kalau nak namakan anak dengan nama apa pun... yang hang pulun ni pasai apa.. ^^' Betoi jugak... huhu ikot hangpa la nak namakan apa pun as long as esok2 pengantin lelaki tak tegeliat lidah masa nak akad nikah **kalau yang anak pompuan la** Kebebasan adalah hak negara demokrasi~ ulp! lari tajuk ka ni...


Mak aku selalu cakap nama kita ni diibaratkan macam doa. Setiap kali orang panggil maknanya orang tu tengah mendoakan kita... "Ooo... betoi ka ma" **dialog biasa aku** Macam nama aku, Zulfazli yang bermaksud 'yang mempunyai kelebihan' hiuhiu *promote nama sat*.. Hari2 orang doakan aku walaupun aku tak jumpak lagi apa kelebihan aku ^^' tapi aku tetap yakin "ada kot kelebihan" **muntah** So bayangkan kalau anak nama KUDIS. Kena setahun orang dok sebut memang berkudis la jawabnya.. er... nama adalah sekadar contoh.. tiada kaitan dengan sapa2 yang masih atau pernah wujud.

So pilihla nama yang memberi maksud yang baik2... Kerna orang kenal kita dengan nama kan.. Takdaknya orang selak tengok bontot terus kenai tuan punya. Mesti tengok nama punya.. hiuhiu ^^, Kalau tak masakan ada pepatah "Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama" err... mcm lari ja maksud. Entri ini sekadar pendapat daripada aku yang bagai buih di lautan ni. No heart feelin lah omputeh kata... kalau ada yang terasa... aku tak bermaksud apa2 pun. So meh la usha nama anak artis2 tanah air kita.. Canggih baq hang!! 

Airit Rafqa Arjuna : Anak Rita Rudaini 
Iman Lilly dan Tiara Rose : Anak Shazzy Falak 
Raayan Alexander Wilson Jamil Wilson - Anak Ruhil Amani 
Althea Raqeem Brian - Anak Nana XFM 
Putra Rayqal Ramli - Anak Jejai & Nora Danishku eh! 
Noah Sinclair - Anak Ashraf Sinclair 
Ryan Ziqry - Anak Zed Zaidi 
Cahaya Malaika - Anak Mawi & Ekin 
Arrianshah Akid - Anak Tomok 
Nur Amna Qeesyara - Anak Lan Kristal 
Indah Sutera Jannah - Anak Fedtri Yahya 
Zander Xayne Iskander - Anak Harith Iskander 
Barr Al Aliy - Anak Sari Yanti 
Lavienda Namiraz - Anak Bienda 
Tengku Cleopatra Haidar - Anak Que Haidar 

p/s: Aku nanti nak letak nama anak aku Siti Aisyah kalau perempuan, Kalau lelaki... Zulkarnain.. *carik calon dulu oii* kbai 

+biarjasajadikenangan+

Tuesday, August 28, 2012

Peliss Sangat: Selamatkan Naga Tasik Chini

Bila sebut pasal Tasik Chini semua pasti akan teringatkan satu kisah dongeng rakyat "Naga Tasik Chini". Ini dikaitkan dengan lagenda dimana terdapat naga yang menghuni dasar tasik ini. 

Hari ni kita sekali lagi dapat dengar cerita mengenai Tasik Chini.. Jelas sekali ianya bukan cerita pasal penemuan naga di tasik ini... Tasik Chini yang dulunya menjadi destinasi pengunjung2 dan pencinta alam semula jadi kini diambang kemusnahan gara-gara tangan kotor manusia yang galak mencukur dan menggondol kawasan hutan serta aktiviti perlombongan berdekatan tasik tersebut.

Aktiviti2 rakus ni memberikan impak yang sangat besar terhadap keadaan tasik dari segi kualiti air, kadar pembiakan hidupan akuatik sekaligus meranapkan keindahan kawasan tersebut. Bukan itu saja, lumpur2 hasil dari perlombongan voleh menyebabkan tasik menjadi cetek.

Tasik Chini - Dulu **banyak bunga teratai**

 Sekarang!! Buntut ayam lagi lawa lah..


Orang Asli Gumum yang mendiami kawasan itu sangat bimbang akan perubahan mendadak tasik semula jadi ini. Bagi mereka ini akan menjejaskan sumber ekonomi orang tempatan yang dulunya bergantung pada kehadiran pengunjung2. Hanya kekecewaan sajalah yang dapat dilahirkan kepada mereka2 yang galak melakukan penebangan hutan secara tidak terkawal semata-mata ingin mengaut keuntungan.  

 -cantikkan- 

Jadi,aku harap kita dapatlah kiranya bersama2 membantu dalam usaha menyelamatkan naga.. eh! silap... menyelamatkan tasik yang berada di kawasan hutan seluas kira-kira 5,026 hektar ini sebelum ianya berkesudahan seperti sungai klang yang "aman damai" dengan pencemaran yang makin berleluasa. *bahasa cap ayam dah ni* Jangan biar khazanah yang kita ada hari ni hilang gara2 sikap tak ambil peduli kita. Kelak apa lagi yang kita nak wariskan pada generasi akan datang... Sampah? Pencemaran? Tunggul balak? ataupun tasik yang seperti loji kumbahan? Fikirkan dalam2...



Real heroes protect the Earth!! 

+biarjasajadikenangan+

Sunday, August 12, 2012

Aksi2 lucu di Olimpik 2012


Sambil2 dengar lagu raya... sedih tak dapat pi beli baju raya... so aku selongkar gugel... dan apa yang aku jumpa... Aksi2 lawak di olimpik 2012... jom layan~


















p/s: Ok enuff... nak sambung teriak~

+biarjasajadikenangan+

Saturday, August 11, 2012

Budak Hutan sesat dalam hutan.. hmmmm~


Baru2 ni yang tak berapa nak baru.. beberapa orang budak praktikal dan warga Austria telah sesat di dalam Taman Negara Kuala Tahan selama 48jam. Biasa la orang sesat ni... sedangkan dekat town pun boleh sesat.. Eh~  Bukan itu yang aku nak cerita.



"Semua mangsa yang sesat di dalam hutan Taman Rimba Kenong itu termasuk dua warga Austria, Giaf Michale dan Susane Stuckler masing-masing berusia 30 tahun, diikuti mahasiswa dari Universiti Malaysia Sabah (UMS), Yap Chua Meng, 24, berasal Batu Pahat, Johor dan tiga lagi mahasiswi dari Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, Selangor, Rabiatul Adawiyah Jamil, 21, dari Kampung Sri Damai, Kuantan; Nadia Mohd Nazam, 24, dari Felcra Tembeling Tengah, Kuala Tahan, Jerantut dan Nasorrosah Mohamad, 24, dari Sri Kembangan, Selangor itu dibawa masuk oleh jurupandu Perhilitan, Mohamad Sujaie Abdul Aziz, 35, untuk melawat Gua Gajah."



Mereka2 yang sesat tu bersama dengan guide dari PERHILITAN yang sudah terserlah kemahirannya... Jadi mengapa masih sesat ? Itu yang nak disembangkan. Orang yang hebat, mahir, pro pun kadang2 termiss jugak. Hutan ni tak dapat dijangka. Kalau diluar cerah..di dalam belum tentu lagi... Kalau di luar hujan renyai2 di dalam mungkin ribut... senang kata hutan ni misteri...



Orang tua2 pun selalu pesan "jangan cakap lebih kurang dalam hutan" "jangin ambil benda2 ikut suka" jangan...jangan... dan jangan. banyak sangat~



Apa2 pun semua yang hilang sudah selamat pulang. Semoga selamat menjalani ibadah puasa dan berbahagia disamping keluarga di hari raya ni ^^, . Ok lah aku nak sambung dengar lagu raya.. lalala~



p/s: 3 yang hilang tu junior aku... shhh~ jangan cakap org~ =P


Info lanjut di sini 

+biarjasajadikenangan+ 

Wednesday, August 8, 2012

Kusut~


Membongkok membilang bintil-bintil merah ditubuh. Gatal.. berbisa... perit betul rasanya. Bersandar ke dinding sambil melumur minyak panas ke betis... yang kejang dek penangan bukit maut. Memang sesuatu..

Akal... akal tak pernak berhenti memikirkan hal-hal yang besar. Rumit! memerah segala kudrat akal adalah hari-hariku. Mengejar takdir-takdirku dengan akal yang sangat terbatas.

p/s: Orang celaru memang tulih macam ni ~@_@~

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, August 1, 2012

Semua yang feberet2 sahaja!

Dah lama tak sembang pasal diri sendiri. Kata personal blog tapi sembang pasal alam sekitar saja. Hahaha sorry i can't help that. it live in my veins. Aku perasan selalu dengar orang gosip2 pasal peberet masing2... Err tak matang langsung gosip, macam budak dajah nam ( Darjah 6).

Aku pun nak gosip..**padahal tak tahu nak tulis apa** huhu dah terlintas... tulis je lah. Hmmmm okeh semua pun pasal feberet ^^, Apa yang aku paling suka. hmmm~ mana nak mula..

Minuman. Aku paling suka minum limau ais. Sampai panas telinga lah ceritanya. Mak aku pun dah bosan nak beleter sebab aku tetap akan oder "bagi saya limau aih"


Genre Cerita. Aku suka cerita2 yang tak logik akal. yang auta sangat. Sebab aku kagum macam mana manusia boleh berimaginasi~ waww~ Harry Potter salah satu feberet aku lah... kelas kau jah~


Genre bahan bacaan. Aku baca ja semua benda asalkan bukan nombor.. hiu hiu aku takut nombor. But but but feberet aku adalah bacaan berkaitan sejarah. Aku pun tak tau kenapa aku suka sangat sejarah **dalam kelas sejarah menguap ja** Aku seronok layan buku2 hikayat, cerita2 sejarah lama, buku teks sejarah.. er.. er... ye ke?


Jenis riadah. Dulu aku suka jogging. tapi sekarang aku dah beralih pada riadah berenang. Meskipun begitu... aku tetap jogging jugak kadaang2... **meskipun? tak tahan XD** Bagi aku renang osem sebab kita tak sedar yang kita dah bakar banyak kalori... hehe dan sukan ni menggunakan keseluruhan otot badan. *ilmiah sangat~* tapi...tapi... sebnarnya aku apa sukan pun tak tau main. itulah hakikatnya =(

Binatang. Aku suka katak and do i need a reason for everything that i like. *omputeh la pulak* Sebab katak mata bulat ada kaler2... haha kodok? kodok kureng~ Ce tengok... inesen gila katak ni.

Motor. Aku dah lama idam2 makhluk ni. Orang datang layang superbike pun aku tak cair lagi. Tapi ini... vroom vromm!! **speechless** haha aku suka hutan... mungkin tak salah kalau aku suka motor ni kan.

Kenderaan. Ini lejen~ Aku dari masa sekolah lagi teruja nak memiliki van wolkwagen ni. In fact, masa sekolah menengah pun aku naik van. tapi rembat van bapak aku la. Sebabnya aku suka travel dengan member2. Bila nak ke mana2, kalau boleh aku nak bawak semua. tak tercicir sorang pun. Jadi aku memerlukan kenderaan yang ada lebih tempat duduk ^^, kan~


Rumah. Aku suka rumah macam kat atas ni. Ini bukan bermaksud aku suka duduk dalam hutan. Nanti takdak awek nak kat aku pulak. Aku suka suasana rumah yang macam ni. Tenang ja. So moh le kita tanam pokok banyak2 biar kita tenang. iklan kementerian sumber asli dan alam sekitar. sekian.

p/s: maaf takdak input apa2 pun dalam entri ni 

+biarjasajadikenangan+

Monday, July 30, 2012

Nasihat sangat: Niat Puasa

Hari pertama mak pesan... li jangan lupa niat untuk sebulan. Hari2 mak tanya,"dah niat ke belum?" Eh.. lupa la ma. =P


Niat puasa :

Niat puasa ni wajib. Kalau tak niat kira tak puasa lah. Waww! bertapa pentingnya niat tu. Bulan puasa ni semua orang pun niat. **yang tak puasa tu lain cerita** Tapi niat yang lagi satu tu~ niat yang mana pulak... ala yang tu la. oooo~

"Aku niat puasa bulan Ramadhan ni aku nak turun 60KG!!" **padahal berat badan 50 jer~**
"Puasa kali ni aku nak jimat 80% dari perbelanjaan bulan2 biasa! **pegi bazar borong tak henggat**

Sepatutnya kita ...

"Aku berpuasa ni sebab aku nak merasai macam mana keadaan orang2 susah yang tak cukup makan..."

Hmmm macam tu lah sepatutnya. Aku pun ada niat macam yang mula2 kat atas tu... tapi aku cepat2 betulkan niat aku hehehe... tapi aku percaya semua orang akan niat macam yang bawah ni... Kalau ada yang silap niat tu cepat2 betulkan.. jangan tak niat sudah la... kang sia2 puasa.

Video puasa matlutfi Ramadhan ni pun cara jugak... jom layan.


+biarjasajadikenangan+
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...