Bally.Da.Shoe: August 2011

Rakan BlogKu

Friday, August 26, 2011

Salam Syawal!!

Pejam celik dah 26 hari puasa... tinggal 2 3 hari je lagi sebelum kita menyambut hari kemenangan bagi seluruh umat islam... Mungkin kita semua bukanlah mujahidin yang berperang demi agama Allah... tapi kita juga berjuang...berjuang mengekang hawa nafsu... itu juga satu perjuangan.. kan...

Sempena entry kali ni, aku sebagai tukang kasut veteran ingin mengucapkan Selamat Hari Raya.. mohon maaf zahir dan batin jika ada tutur kata yang lancang... perlakuan yang kurang senonoh... atau terfikir yang bukan2... tersalah lihat mana yang tak perlu lihat... IM SORRY!!

Moga hari raya ni menjadi permulaan lembaran baru buat kita semua... Aku berdoa agar kecerian hari raya ni akan terus menemani korang sepanjang hayat ^^, Kalau tak kesah tu.. post mai lemang sebatang 2... =P Salam Syawal dari aku dan adek2.. huhu Assalamualiakum!

+biarjasajadikenangan+

Thursday, August 25, 2011

Tok... nak duet raya


Teringat lagi masa tu.. pagi raya. kami balik beraya rumah tok. "tok.. tok.. kami dah sampai" Belum sempat tok datang menyambut, masing2 dah berebut-rebut panjat tangga rumah.. Tak sabar betul nak salam dengan tok... Belum sempat habis bersalam dengan tok... dah tarik2 baju tok mintak duit raya.. "tok nak duit raya" sambil2 tu tunjuk wallet batman aku yang kosong tak berisi tu dekat tok. Tok pun senyum "takpa2 satgi tok bagi, jom makan dulu"

Hmmm... ketupat tok buat sedap... lemak sangat. lagi2 kalau makan dengan serunding yang tok buat. Bali rindu dekat tok la.. Tapi pagi tu tok pergi... pergi meninggalkan kami.. Aindai masa tu aku mengerti perasaan kehilangan tu.. pasti geruh aku meraung. Masa tok dikebumikan Pak Lang tak sempat tatap tok buat kali terakhir... Pak Lang menanges atas kubur tok. bali nampak.. pak su pun menanges dalam van... tersedu2 dia menanges... Masa depa timbus tok dengan tanah... li rasa marah tak puas hati sebab depa pijak2 tanah kubur tok bagi kejap.. tak baik kan tok depa tu..

Malam sebelum tok meninggal...tok cakap sakit kaki... Abah sapukan minyak angin dekat betis tok.. Lepas tu tok cakap betis tok dah tak sakit.. tapi paha pulak sakit.. abah urutkan pulah paha tok. Tok mesti gembira sebab anak2 ada disamping tok. Lepas tok mandi pagi tu tok cakap nak tidur. Tok tidur tak bangun2 dah... tok pergi dalam tidur..muka tok macam tersenyum2 ja..

Malam tu li mimpi tok... tok bawak bali pergi tandas sebab li nak kencing. Bangun ja dari tidur li peluk kain tutup keranda tok. Mama cakap dah takdak kain dah sebab tu ma selimut dengan kain tok.. Mungkin sebab tu dapat mimpi tok semalam.. Kini tok dah pergi... dah tak boleh nak panggil2 tok lagi dah...dah takleh mintak duet raya dengan tok lagi dah... dah tak boleh manja dengan tok...

Saat ni masih teringat tok... rindu nak tengok tangan tok tengah potong ketupat.. tangan yang semakin dimamah usia. dan sekarang tak dapat lihat lagi... Alfatihah buat Tok (T_T)

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, August 24, 2011

Wordless Wednesday!!

Pieces of Me...and nature









+biarjasajadikenangan+

Saturday, August 13, 2011

Surat buat emak...

Mesti ramai dah pernah baca surat ni... Malam ni pun air mata dah tertahan2 dah bila baca surat ni... Terus rasa nak peluk ja mak aku smpai taknak lepas... Mengikut blog yg aku baca... surat ni telah dihantar ke iluvislam.com... Al-Fatihah buat ibu beliau....


Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

Mak.....
Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran... ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti....
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,

p/s: kawan2...khazanah yg dikurniakan ini tiada galang ganti...sayangilah selagi punya kesempatan...

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, August 10, 2011

Wordless Wednesday: 5 Actress Korea aku paling minat~

1. Yoon Eun Hye



2. Park Shin Hye




3. Han Ga In






4. Song Hye Kyo






5. Lee Da Hae





p/s: ^^,

+biarjasajadikenangan+

Tuesday, August 9, 2011

Panasnya Dunia!


Saat pagi terjaga... panasnya dunia...
Tengah hari berdiri di anjung... fatamorgana dunia... kian terjana...
Petang di laman... Kering!! Apa bumi sudah gering...

Dedaun terlihat kering... berguguran jatuh ke tanah..saat didesak aura graviti... Pohon2 tersandar lemah...menampung satu dengan yang laennya... menumpang gagah masing2... untuk bertahan dibumi flaccid yang semakin kecut dan susut...

Pepohon tegak berdiri... persis platun menanti titah dan perintah... tanpa sedikitpun goyang.. Mana angin yang selama ini berhambatan diawangan... mana awan yang selalunya berombak didada langit... Apa saja yang tinggal??

Bahang membumbung diangkasa... Udara diteror dengan asap dan debu... dada semakin sarat.. sendat dengan racun... menyaksikan manusia mempamerkan ego masing2 atas nama kemajuan. Apakah ini yang diimpikan... Adakah ini yang janji2 yang dilaungkan pemimpin2 tinggi manusia.. dalam manifestasi2 yang gah... inilah kehancuran dalam pembangunan...

Panasnya dunia... menyaksikan manusia semakin resah dan gelisah.. seperti cacing kepanasan.. Namun, sesetengahnya masih leka dibuai kemewahan... bergembira disebalik tembok kekayaan. Tanpa hirau akan bumi yang semakin mencair... Apa mungkin dunia akan sejuk lagi... Sedarlah manusia... Kita sedang menghukum anak cucu kita dengan kesalahan yang kita lakukan...

p/s: Do something please... T_T

+biarjasajadikenangan+

Monday, August 8, 2011

Rerama Malam... hmmm~ xsedap je bunyik


Rerama malam... wjujudnya tiada diperduli... hadirnya tidak disedari... kecantikannya tersembunyi... dibalek selimut pekat dan dakwat likat malam... lantas lenyap dalam kepekatan malam

Dalam sayup-sayupan riang berkhutbah... memecah hening malam... saat dimana manusia mula melelapkan mata... itulah saat mereka beraksi... menari galak lagak anak2 liar ditengah kota raya.. di balik bilah2 kalimantang... menyingkap jasad2 mengiyurkan.. buat tatapan serangga seranggawan malam..

Bermandikan cahaya putih kuning... mereka rakus berpesta dan berdansa... mereka menanti bawah terang... beraksi di bawah sedar. Dibalek kerakusan itu, mereka lelah.. parah mehantuk2 bilah cahaya malam... hingga akhirnya rebah... diratah tanpa sudah.. oleh sang semut merah...

Jika takdir tidak seindah kupu2... jangan hidup bagai rama2... menyingkap segala yang ada... untuk terlihat lebih indah walaupun bukan dari rupa... Lantas rakus dan alpha... hingga akhirnya menjadi habuan bagi2 mereka yang lahap...

p/s: Cantik itu tak semuanya datang dari paras rupa... dan jangan kerna ingin dipuja dan disanjung... kita lupa segala yang penting buat kita

+biarjasajadikenangan+

Sunday, August 7, 2011

Lurah Laut... milik Mariana

Masa kecik2 dulu aku memang suka sangat kumpul komik Doraemon @_@... Terasa budak kembali. ..selongkar2 carik buku doraemon balek... koff~ koff~ *debu*

Yang paling aku suka baca volume 4... berkaitan dengan penerokaan dunia dibawah laut... yeayy!! Mcm story teller pulak rasa... =P Walaupun ianya komik... bila diperincikan balik... fakta2 yang diceritakan dalam komik ni berasas yang bukan rekaan. Penulis/pelukis tidak hanya bercerita tetapi menjadikan komik ini salah satu medium penyebaran maklumat kepada kanak2... Jepun~ aku salute itu ^^,

Berbalik kepada volume 4: menceritakan jurang mariana.. iaitu jurang yang terdalam di dunia... mungkin ada yang menyebut parit jepun... namun ia tetap menjadi misteri hingga hari ini. Ia merupakan jurang paling dalam di dunia, dengan kedalaman sehingga 11,000 meter (11KM), fuhh jauh tu... naek basikal mahu sejam jugak ni baru sampai.. pendek kata, jurang mariana adalahn lokasi paling dalam pada permukaan kerak bumi.

Lokasi Jurang Mariana *credit utk pakcik gugel*

Jurang ini terletak di dasar Lautan Pasifik.... di selatan Kepulauan Mariana dan di timur Mindanao, Filipina. Pernah dengar tak orang cakap jurang laut bersembilan ?? abaikan...aku pun taktau kenapa orang sebut2... =P tapi yang pastinya... terdapat 9 jurang terdalam lautan yang terletak di lautan Pasifik.... huhu calon2nya adalah :

Jurang Mariana, Lautan Pacific, kedalaman 11,034m
Jurang Tonga, Lautan Pacific, kedalaman 10,882m
Jurang Japan, Lautan Pacific, kedalaman 10,595m
Jurang Kuril, Lautan Pacific, kedalaman 10,542m
Jurang Filiphina, Lautan Pacific, kedalaman 10,497m
Jurang Kermadec, Lautan Pacific, kedalaman 10,047m
Jurang Izu Bonin (Jurang Izu Ogasawara), Lautan Pacific, kedalaman 9,780m
Jurang Peru-Chile atau dikenali Atacama, Lautan Pacific, kedalaman 8,065 m
Jurang Ryukyu (Jurang Nansei-Shoto ), Lautan Pacific, kedalaman 7,460 m

Arghhh... kenapa ramai sangat jurang2 datang lepak dekat laut pasifik.... p la lepak dekat atlantik ka.... laut cina selatan ka... tak pun laut hindi... Ini menunjukkan lautan pasifik sememangnya kaya dengan khazanah alam, hidupan2 eksotik dan...dan... jurang~ =P

Kedalaman yang bakal dicapai kapal selam mini Virgin Oceanic

Jurang ni juga mempunyai panjang 2550 kilometer serta lebar sehingga 69 kilometer dimana ia menjadi pemisah diantara plat pasifik dan plat filipina... Ini bererti kedalaman Jurang Mariana jauh melebihi ketinggian Gunung Everest. Perghh... senang ja nak buat rekod dunia...tak payah susah2 panjat... terjun ja =P huhuhu

Menurut sumber HarianMetro hari ini, Richard Branson akan memecahkan 30 rekod dunia Guinness sekali gus, termasuk lima daripadanya penyelaman paling ekstrem dalam sejarah. Dia akan menggunakan kapal selam mini Virgin Oceanic meneroka setiap dasar paling dalam di lima lautan termasuk Jurang Mariana... Perghh!! berani betul manusia ni... Aku belum tentu nak turun 11KM bawah laut dengan kapal selam sepanjang 2.4 meter... ^^'

Apa2 pun ianya bagi membolehkan kita manusia2 kat atas darat ni tahu apa yang ada dekat bawah sana. Disebalik kedalam jurang mariana ni... banyak spesies2 aneh dan unik telah dijumpai oleh para pengkaji.... Ini memang tak jumpa tepi2 pantai... dekat market takdak ni.






Hidupan2 di bawah sana kebanyakannya mengeluarkan cahaya...samada untuk tujuan mengumpan mangsa atau menyuluh jalan ketika bersiar2 itu aku pun tak pasti... tapi aku ada tebaca kat mana tah, cahaya2 ini dihasilkan oleh tindakan kimia dalam badan hidupan2 laut dalam ini... mungkin salah satu proses pencerahan kot sebab diorang tak dapat sinar matahari... Ini mungkin salah satu bentuk adaptasi dengan persekitaran yang gelap gelita~

Untuk info lanjut sila baca disini... dibawah ni sada video sket.... tengok lah....serius takjub!! Subhanallah~


p/s: Erkkk.... kalau sampai macam ni unik lah ikan2 dekat laut lepas... mesti aku seorang yang tak makan ikan...

+biarjasajadikenangan+

Friday, August 5, 2011

"macam cintanya pun adui" -Acai-



Bila membicarakan soal cinta, ramai yang lebih arif, lebih mahir berhujah... hinggakan lidah terasa kebas... menyatakan hujah yang tersusun kemas. Aku pula.. hanya bercerita dari sekelumit pengalaman lepas...



Ada yang mengatakan cinta itu anugerah...Kurnian Allah pada hambanya agar senantiasa berkaseh2an antara satu dengan lainnya. Ada juga yang berkata2 bahawa ...cinta adalah kekuatan... yang mampu mengubah duri jadi mawar...mengubah cuka jadi anggur...mengubah malang jadi untung...mengubah sedih jadi riang... mengubah setan jadi nabi...mengubah iblis jadi malaikat...mengubah sakit jadi sihat...mengubah bakhil jadi dermawan...mengubah kandang jadi taman...mengubah penjara jadi istana...mengubah amarah jadi ramah...mengubah musibah jadi muhibbah... begitu panjang cinta diperincikan dalam kata2.



Bila cinta tidak berakhir dengan kegembiraan, kita katakana cinta itu tak semuanya berakhir ke jenjang pelamin. Bila terpaksa bersusah demin cinta, kita katakana cinta itu perlukan pengorbanan. Saat terpesona akan seseorang, kita katakan inilah cinta pandang pertama. Bila kita begaduh, kita kata cinta itu tak semuanya bahagia.



Terlalu banyak bila... dan bila... membuatkan hati serba tak kena.. namun pada aku, cinta itu seperti cintailah sungai kita... 1,2,3 Cinta... Cuti2 Cinta... Kempen cintakan Negara... Cinta Kolestrol. Tidak ada pengisian dalam diri aku melainkan cinta pada keluarga dan Negara. Hingga kadang2 membuat aku kekok untuk mencuba... Cinta yang ada itu sudah lama tersiakan... mungkin dulu gigih menanti hingga rasa itu kering dan mati... tak pasti bilakan subur lagi...rasa ini.



Apa nak difikirkan... kerna cinta adalah anugerah... dikurniakan saat diri layak menerima. Cinta itu kekuatan yang hebatnya bisa menukarkan macam2... dari yang terkeji kepada yang terpuji... dalam lingkungan lingkaran hidup... pasti tiba saat yang tepat.. untuk ia menyubur pesat...





"...Sesungguhnya ku menyadari bahwa cinta itu tak mesti harus memiliki.... namun ku akan terus slalu menyanyagimu setulusnya hati..."



p/s: mode: Rasa2 aku dapat tak kerja yang aku minat ?? *jiwa kacao* mcm mana nak bela anak orang nanti oii~



+biarjasajadikenangan+

Thursday, August 4, 2011

Siapa pemilik rahang terkuat... Aku??

Sebelum ni aku beranggapan buaya adalah haiwan memiliki rahang paling kuat diikuti oleh badak air iaitu herbivore yang memiliki rahang paling kuat. Tadi aku terbaca satu artikel dekat internet... Placoderm...sejenis ikan purba yang memiliki rahang terkuat.

Ikan purba ni sememangnya dah pupus... Makhluk ni pun wujud dan mendominasi ekosistem perairan antara 430 dan 360 juta tahun yang lalu. Erkk.... tapi para saintis yang membuat kajian dan hitungan hingga mampu menyatakan yang makhluk ini memiliki rahang terkuat... Ikan ni dikatakan dari kelompok vetebrata yang bertama memiliki rahang... huhu

Okeh.. jom kita buat perbandingan.. Buaya memiliki rahang yang sangat kuat dan dapat menggigit mangsanya dengan kekuatan luar biasa, menjadikannya sebagai haiwan yang mempunyai kekuatan gigitan yang paling tinggi. Tekanan gigitan seekor buaya tak kurang dari 5000psi (pounds per square inch). 5000!!! Jika dibandingkan dengan haiwan2 lain..... Tasmanian Devil = 200psi.... Cape Hunting Dog = 340psi.... Cougar = 350psi... Serigala = 406psi... Anjing (Mastiff) = 556psi.... Ikan Jerung = 669psi.... Singa = 691psi.... Jaguar = 700psi....

Tazmanian Devil

Alligator Snapping Turtle

Mastiff

Beruang 740psi. Beruang matahari (SunBear) yang terdapat di Malaysia maybe tak kot... ini mungkin utk kategori beruang2 besar saja. Alligator snapping turtle = 1004psi gila lah... kura2 ni takdak gigi... tapi kekuatan rahangnya menyebabkan ia mampu memutuskan jari manusia dengan gigitan yang biasa2 @ gigitan manja saja. Harimau = 1050psi. Harimau adalah pemilik rahang terkuat dalam keluarga kucing. Singa pun tak dapat menandingi kekuatan rahang dan ketajaman gigi harimau.. hehehe....

Hyena

Hyena = 1100psi. Hyena adalah karnivor yang memiliki kuasa gigitan terkuat... Gigitannya mampu melumatkan tulang paha gajah... Wahh!!! Jangan gigit saya peliss~ Oleh sebab sifatnya yang suka melumatkan tulang2... susunya memiliki kandungan kalsium paling tinggi berbanding predator laen... @_@ Gorila = 1300psi. Gigi gorilla tak lah tajam sangat... tapi dia memiliki rahang yang sangat kuat kerana adaptasi dari tabiat pemakanannya yang suka makan batang2 tumbuhan yang keras2 (buluh). Badak Air = 1821psi. Ia merupakan mamalia yang memiliki rahang terkuat. Walaupun herbivore, tapi si hippo ini cukup ditakuti oleh saingannya di air iaitu buaya.. Info tambahan.. pembunuh no 1 di afrika adalah Badak Air ini. [ 2000psi adalah sama berat dengan sebiji kereta sedan]


Buaya = 5000psi. Inilah jaguh masa kini... malaupun memiliki kuasa gigitan terkuat... tapi otot untuk membuka mulutnya sangat lemah... Jika ditekan dengan sebelah tangan manusia pun dah tak boleh buka mulut... huhu jangan p try pulak... kang nanti free free kena libas..

Berbalek kepada cerika moyang ikan ni.... Placoderm memiliki kekuatan gigitan rahang sebesar 11000psi... kekuatan ini cukup untuk menghancurkan kulit dan tulang terkeras di lautan. Nasib baek la makhluk ni dah pupus... Kalau nak dibandingkan rahang aku... agak2 menang dak?? [kuasa gigitan manusia dewasa = 150psi saja okay~]

Placoderm

Okeh dah banyak aku merapek.... huhuhu nanti2 aku update lagi.... mak aku panggil dah tu....suruh streak baju T_T huhuhu bantu ibu amalan mulia peace!! nak baca lebih pasai ikan ni sila klik SINI ... babai (^^,)y

p/s: unit ukur kekuatan gigitan adalah psi (Pound Per Square Inch). PSI ialah besar tekanan akibat beban sebesar 1 pound per area 1 inci persegi. Makin besar nilai PSI, makin kuat gigitannya.

*sumber gambar: pakcik google*

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, August 3, 2011

Cerita: Pilot Study

Hari ni rajin pulak nk baca thesis balek... refresh balik apa yang aku buat dulu... Thesis aku takde la gempak macam tajuk mereka2 yang laen Kewujudan UFO di Hutan Malaysia” “Menkaji teknik member makan Harimau di hutan” “Kelajuan itik berjogging mengikut suhu dan kelembapan”.. Itu semua tajuk2 gempak. Aku hanya kaji komposisi katak di kawasan yang diguna dan kawasan yang tak di guna didalam Hutan Aimpan Air Hitam.

Nampak macam simple kan. Hahaha tolong jangan percaya.... Leteyh dia xboleyh nak dgambarkan disini...haha memandangkan takdak manusia sangat yang buat thesis wildlife dalam fakulti aku masa tu... maka terpaksa lah buat kerja sendiri2 dengan gigih... Kebetulan ada 3 orang yang buat wildlife... Naem Tupai, Ijak burung, dan aku yang buat pasal katak... So kiteorang masuk 3 orang la... untuk kumpul data...
Member2 yg banyak membantu masa pilot study ^^,

Masa buat pilot study tu ramai jugak member yang datang teman.... tenks kawan2 yang susah2 teman kiteorang... (Dewa,Askar,Bear,Hing,Kholis,Bacan) Aku tak boleh lupa lagi first time kiteorang masuk hutan nak rikki jalan *Site study* kiteorang masuk 8 orang (sorang reserve jaga barang)... masa kiteorang masuk tu baru 5.30ptg... So tak bawak apa2 kelengkapan la, so masa tengah cari2 kawasan yang sesuai... hari pun gelap.... masa tu kompas dgn lampu suluh tak bawak... memang se**t lah...oppsss!! jangan sebut dalam hutan... Kiteorang memang menggagau la dalam gelap.. Aku pun tak dapat jumpa tanda2 yang aku dah buat dengan parang... huhuhu lepas sejam... baru kiteorang dapat keluar...

tyme nak rikki plot burung, small mammals

Sampai campsite...makan kejap... terus kiteorang masuk balik. Kali ni lengkap dengan kelengkapan, kiteorang masuk menggunakan jalan air (orang keddah cakap randuk ayaq) dengan gaya seperti komando mencari budak hilang... Banyak jugak tangkapan kiteorang mlm tu.. huhu masa ni mmg seronok.. dapat lihat mana member2 yang takut gelap...yang takut katak... tapi overall semua ok... =P

Katak pertama yg aku tangkap (crazy frog) =P

Pilot study seminggu ja... Dari pilot study ni banyak jugak yang aku belajaq.... Kalau buat kerja berkumpulan ni kena sama2. Itu memang teramatlah penting.. tak boleh selfish. Dalam hutan kalau buat kerja sekor2 memang bodoh.. Alhamdulillah semua orang komited dgn kerja. Yeay!!!.. banyak juga aku belajar tentang behaviour katak ni... pot mana dia suka lepak... macam mana nak detect dia... cara nak tangkap, spesies2 dia... Pasal burung dengan small mammals pun aku banyak belajar dengan kawan2 aku... Kerja dalam hutan memang enjoy!! ^^. tapi penat la =P


Study kt mana2 pun penting.. cewahh!!!

Itu saja buat masa ni... nanti aku cerita pulak pengembaraan kiteorang masa collect data sebenar dekat plot yang nun didalam belantara ^^, *bajet ada org nak baca blog kau* =P babai...

p/s: tips: berhati2 bila bergerak dalam sungai kerana haiwan2 berbisa seperti ular bergerak melawan arus sungai...dan mereka2 sangatlah laju ^^’, Silap2 boleh kena ‘cium’


+biarjasajadikenangan+

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...