Spesies Harimau di Dunia | Bally.Da.Shoe

Tuesday, May 17, 2011

Spesies Harimau di Dunia

mode: cuci2 sawang sat....



*credit buat pakcik google*



Bila nak pilih nama pasukan, sebolehnya kita nak yang segagah harimau. Jika lihat pada jata negara, diapit kiri dan kanan tanda kemegahan. Bila masuk hutan perkara yang kita paling takuti... harimau. Syaitan pun menyerupai harimau untuk menimbulkan ketakutan pada manusia. Tapi sedarkah kita hari ini berapa kerat saja yang masih tinggal. Jenis apa... dimana... Harimau sekarang sudah diambang kepupusan.

Harimau atau nama saintifiknya Panthera tigris merupakan spesies terbesar dalam keluarga kucing. Mesti dah tahu kan.. ^^, Antara spesies lain dalam kumpulan ini adalah Harimau Kumbang (Panthera pardus). Di Malaysia terdapat 1 subspesies iaitu Harimau Malaya (Panthera tigris jacsonii). Ini merupakan kemegahan yang masih ada... tapi dah dikategorikan sebagai spesies terancam.

Setakat ini sudah 3 subspesies harimau yang sudah pupus. 2 subspesies adalah dari Indonesia dan 1 daripada Asia tengah. Faktor2 yang menyebabkan kematian adalah daripada aktiviti pemburuan dan kehilangan habitat semulajadi. Kalau korang nak tengok spesies lain yang masih wujud. Kat bawah ni aku letak senarai.

Spesies Harimau di Dunia

Masih wujud:


Harimau Siberia (Panthera tigris altaica)
Tinggal di kawasan hutan hujan dan padang rumput China, Korea Utara, dan Asia Tengah di Rusia. Sub-spesies yang terkuat di antara semua jenis kucing liar di dunia.

Harimau Cina Selatan (Panthera tigris amoyensis)
Tinggal di kawasan hutan hujan dan padang rumput tengah dan barat Republik Rakyat China.

Harimau Indochina (Panthera tigris corbetti)
Terdapat di kawasan hutan hujan dan padang rumput Malaysia, Kemboja, Republik Rakyat China, Laos, Myanmar, Thailand, dan Vietnam.

Harimau Benggala (Panthera tigris tigris)
Terdapat di kawasan hutan hujan dan padang rumput Bangladesh, Bhutan, Republik Rakyat China, India, dan Nepal.

Harimau Sumatra (Panthera tigris sumatrae) Hanya tinggal di kepulauan Sumatera.

Harimau Malaya (Panthera tigris jacksonii)
Terdapat di kawasan Semenanjung Malaysia. Sehingga tahun 2004, harimau Malaya tidak diiktiraf sebagai sub-spesies yang berbeza, sebaliknya dianggap sebagai sub-spesies Harimau Indochina.

Pupus:

Harimau Bali
(Panthera tigris balica)
Pupus sekitar tahun 1937. Harimau Bali pernah berkeliaran di kawasan hutan hujan kepulauan Bali, Indonesia. Spesies Harimau terkecil diantara ketiga Subspesies yang wujud di Indonesia.

Harimau Jawa (Panthera tigris sondaica)
Pupus sekitar tahun 1972. Harimau Jawa pernah berkeliaran di kawasan hutan hujan kepulauan Jawa, Indonesia.

Harimau Kaspia atau Harimau Parsi (Panthera tigris virgata)
Pupus sekitar 1950-an. Harimau Kaspia ini pernah berkeliaran di kawasan hutan hujan dan padang rumput Afghanistan, Iran, Mongolia, Turki, dan kawasan Asia tengah Rusia.

So, kita kenala jaga spesies exotic yang dah semakin pupus ni. Kalau kita tak pelihara dengan baik, esok2 nanti anak cucu kita mesti ingat harimau ni just wujud zaman dinasor.... kesian kan... ^^,

p/s: jangan la sampai bawa balek bela kt rumah... haru satgi..


+biarjasajadikenangan+

1 comment:

Nurul Amelia said...

singgah cni..byknye sawang..^^,
harimau bali pn ade??hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...