Bally.Da.Shoe: May 2009

Rakan BlogKu

Sunday, May 31, 2009

Kalori oH Kalori!!!!

Ini cite pasai kalori....cuba baca betui-betui....
Setiap kita memerlukan sebanyak ......


+Sume org perlukan+
Lelaki : 2000-2500 kalori
Wanita :1600-2000 kalori

+Jadi+
Setiap 8000 kalori yang terkumpul (tidak dibakar) akan menaikkan 1kg berat badan
Cuba kita kira lebih kurang cara makanan kita setiap hari.....




Makan Pagi: Nasi lemak bersambal (400 kalori) + Telor mata kerbau (21 kalori) + Teh Tarik (120 kalori) = 541 kalori

Pukul 10 pagi: Kuih karipap 3 biji (390 kalori) + Teh O (20 kalori) = 410 kalori

Makan tengahari: Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ayam kari (250 kalori) + Dalca Sayur setengah cawan (150 kalori) + Air Tembikai (80 kalori) = 900 kalori

Minum petang: Kopi susu (120 kalori) + Popia Goreng 3 biji (390 kalori) = 510 kalori

Makan Malam: Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ikan Tenggiri Masak Merah (142 kalori) + Kangkong goreng belacan (120 kalori) = 682 kalori

Jumlah (541 + 410 + 900 + 510 + 682) = 3043 kalori.

Apa akan berlaku jika tabiat makan kita seperti di atas berlarutan selama setahun?
Jika lelaki bakar 2500 kalori tetapi makan 3043 kalori sehari maka mereka akan simpan 543 kalori setiap hari sebagai lemak. 543 X 365 hari = 198, 195 kalori setahun disimpan. Jadi dalam setahun berat akan meningkat sebanyak 24.77kg!! (198,195 / 8000).

haaaaaa...kwan2...sebelum terlambat...control la sket...huhu




Jgn biarkan hidup anda diselubungi Spare tyre

+biarjasajadikenangan+


.Mari Ngetag.

Okay, here's the rule : Use Google Image to search the answers to the questions below. Then you must choose a picture in the first page of results, and post it as your answer. After that tag people.


1. YOUR NEXT BIRTHDAY


2. PLACE I DO LIKE TO TRAVEL


3. FAVOURITE PLACE

4. FAVOURITE FOOD

5. A FAVOURITE THING

6. MY NICKNAME
7. A FAVOURITE COLOR


8.MY LOVE


9. A HOBBY

10.BAD HABIT


11.WISH LIST
Panjang Umo+murah rzeki+sihat tubuh badan+Kesihtan org sekeliling


12. People to be tagged:
.Ah Lep.hanyasatunama.Mahira.mark_mean.wan magee.
+biarjasajadikenangan+

Saturday, May 30, 2009

Cd Blue...


Ada sorang mamat ni pegi kedai cd nak beli cd "BaeK". Tokey, ada cd baeK ka...Tokey pon jawab, " ada...wa ada cd TeRbaEk....Lu tengok mesti cabut lu punya mata...".Wahh... xbest i dtg tukar...mamat tu pon beli la.


Balek rumah terus pasang, tp xde muvi la pulak...biruuu... jer...Mamat tue pon bengang trus tlefon itu tokey...."Elo tokey, u punya cd rosak, tukar baru la". Tokey mnjawab, "aiya boley2...itu cd apa tajuk?, wa mau check dulu stok". Mamat: "itu cd tajuk HEAD CLEANER. ok2 nanti wa check dulu...


Moralny : pikir le snirik...
+biarjasajadikenangan+

Tuesday, May 26, 2009


Kalau kita tersalah senyum, orang akan menganggap lain.....fikir-fikirkan.


SENYUM adalah bahasa dunia. Ia menunjukkan keceriaan.
SENYUM adalah perhiasan batin yang dapat membantu mengindahkan perhiasan lahir yang tidak sempurna. Setiap kali berhubung dengan orang lain, sewajarnyalah kita SENYUM.
SENYUM adalah jalan pintas bagi menyatakan anda menyukai seseorang. "SENYUM" yang kamu berikan apabila berhadapan dengan sahabatmu adalah satu sedekah.
SENYUM adalah jambatan persahabatan.
SENYUM adalah satu perlabuhan yang pastinya tidak akan merugikan. Di Moscow, Rusia, ada sekolah yang mengajar untuk SENYUM.
SENYUM harus ada ketululusan.


SENYUM yang dibuat-buat pasti tidak akan menyenangkan, sama saja dengan kening yang berkerut. Adalah diperakui, setiap kali terSENYUM kita hanya menggerakkan 15 otot manakala ketika marah kita akan mengedutkan 63 otot di bahagian muka. Perbuatan mengerutkan dahi saja memerlukan gerak kerja 40 otot. Bayangkanlah !!!
SENYUM" juga adalah malaikat rahmat yang turun ke dunia.
Kebanyakkan SENYUM adalah jangkitan.
Apabila kita SENYUM orang akan SENYUM balik kepada kita.
Orang akan merasa dihargai bila kita SENYUM padanya, sekligus ia akan memberi tanggapan yang baik kepada diri kita. Lantas .... kenapa kita tidak muliakan ? Muliakan dengan diri kita.


SENYUMlah kepada orang yang tidak anda kenali hari ini. Insya-Allah dia akan membalas SENYUM anda itu. Alangkah mudahnya membina rangkaian persahabatan........ William Shakespere mengatakan : "Apa yang anda kehendaki akan lebih cepat diperolehi dengan SENYUM daripada memotong dengan pedang" Semasa bekerja, semasa belajar, SENYUM lah. Ia akan menumbuhkan rasa keriangan dan kegembiraan.
Bila berhadapan dengan keadaan sukar SENYUM lah. Bukankah ketawa yang sopan itu sehat. Pujangga menyebut :
"SENYUMan" itu kelopak. Tertawa itu bunga yang sempurna kembangnya

Jom senyum dan tertawa ngee~~
+biarjasa jadikenangan+

Monday, May 25, 2009

Diari usang seseorang....


Diari Usang..

Aku ada menerima surat dari seorang kawan yang mahu namanya dirahsiakan. Moral ceritanya, aku serahkan kepada semua yang membacanya untuk menilaikannya. Kisahnya begini…..

Darjah Enam
Aku ditukarkan ke sekolah baru dan mataku terpaku melihat seorang gadis yang duduk di sebelahku sambil memegang sebuah buku berwarna biru diribaannya yang kuanggap diari. Aku melihat rambutnya yang halus sehalus sutera dan kulitnya yang kuning langsat, alangkah indahnya jika dia menjadi kekasihku. Aku cuba senyum kepadanya tetapi tidak ada balasan dan dia langsung tidak memandang. Selesai kelas, dia menahan aku dan ingin meminjam nota yang tidak sempat disalinnya. Dengan pantas aku menyerahkan nota, dan dia terus berlalu setelah mengucapkan “Terima kasih” dan menyentuh tanganku. Ah! Betapa aku ingin memberitahunya yang aku ingin terus hidup bersamanya sehingga mati, bukan sekadar kawan. Aku ingin memberitahu perasaanku tetapi terlalu malu, dan paling menyakitkan, aku tidak tahu mengapa.

Tingkatan Tiga
Kami ditempatkan di sekolah yang sama dan membawa hal masing-masing. Namun kami masih berkawan baik dan saling berhubungan walaupun dia mempunyai teman lelaki. Suatu hari, telefonku berdering dan suaranya di hujung talian. Dia menangis teresak-esak menceritakan bagaimana ditinggalkan teman lelaki. Aku mengajaknya keluar dan kami menonton wayang untuk menghilangkan kesedihannya. Dia datang dengan bertemankan diari yang pastinya terpalit kekecewaan yang baru dialaminya. Di dalam wayang, dia bersandar ke bahuku dan sekali lagi perasaanku bergelora.Bagaimana hendak aku luahkan perasaan ini? Dia baru sahaja putus kasih dan aku seolah-olah ingin mengambil kesempatan. Tidak mengapa, masa masih panjang. Dia pasti akan menjadi milikku suatu hari nanti.

Tingkatan Lima
Majlis perpisahan akhir tahun, dia tidak mempunyai teman dan begitu juga aku. Kami pernah berjanji jika masing-masing tidak mempunyai pasangan, kami akan pergi bersama. Tak ubah seperti kisah My Best Friend’s Wedding. Dia datang dengan bertemankan diari birunya. Selesai majlis aku menghantarnya pulang dan di depan pintu rumahnya, dia mengucapkan terima kasih dan mencium pipiku. Ah! Betapa aku ingin terus memberitahunya yang aku ingin terus hidup bersamanya sehingga mati, bukan sekadar kawan. Aku ingin memberitahu perasaanku tetapi terlalu malu, dan paling menyakitkan, aku tidak tahu mengapa.

Hari Graduasi
Peluang terakhir untuk aku melihat dia sebelum masing-masing membawa haluan hidup. Dia kelihatan cantik sekali dengan jubah dan topi ketika ketika mengambil sijil di atas pentas. Ketika menjulang sijilnya, dia sempat menjeling kepadaku di sebalik huraian jurai rambu topinya. Senyuman dilemparkan dan aku bersumpah, itulah bakal teman hidupku suatu hari nanti. Diari birunya di tinggalkan di sebelahku. Sudah pasti kejayaannya yang gemilang akan terpatri di dalamnya sebagai satu tarikh istimewa. Ingin sekali aku menatap isi kandungan diari tersebut. Tak amanahkah aku? Sesi fotografi, aku bergambar dengannya dan ketika itu juga aku cuba meluahkan sesuatu. Ah!Betapa aku ingin memberitahunya yang aku ingin terus hidup bersamanya sehingga mati, bukan sekadar kawan. Aku ingin memberitahu perasaanku tetapi terlalu malu,dan paling menyakitkan, aku tidak tahu mengapa.

Beberapa Tahun Kemudian
Surat terakhir sebagai kawan yang aku terima darinya berbentuk kad emputan. Ya! Dia akan berkahwin dan yang pastinya dengan lelaki lain. Aku tetap hadir di hari persandingannya dan dia kelihatan seperti puteri kayangan dengan pakaian pengantin yang ditempah khas. Keanggunannya memukau setiap mata yang hadir dan aku hanya mampu tersenyum kelat ketika mata kami bertentangan. Ketika menyambut hadiah daripadaku dia mengucapkan “Terima Kasih” dan menyentuh tanganku. Cuma bezanya kali ini tanpa lagi diari birunya. Ah!Betapa aku ingin memberitahunya yang aku ingin terus hidup bersamanya sehingga mati, bukan sekadar kawan. Aku ingin memberitahu perasaanku tetapi terlalu malu,dan paling menyakitkan, aku tidak tahu mengapa. Apakan daya dia telah menjadi milik orang.

Pengkebumian
Aku menerima berita kematian pasangan pengantin baru seminggu selepas mereka pulang dari berbulan madu.Kereta yang mereka naiki dilanggar sebuah lori dan terbabas ke dalam gaung. Kedua-duanya mati ditempat kejadian dan ketika ditemui, sebuah diari biru tergenggam erat di tangannya. Di celah diari tersebut terselit sekeping nota “Jika aku tiada lagi, serahkan diari ini kepada sahabat baikku Adam.”Aku pulang dengan hati yang berat. Diari yang dibawa terasakan seperti
peti besi berharga. Kata-kata aluan diarinya berbunyi begini;
“Untuk insan yang sentiasa aku cintai tetapi tidak pernah aku miliki.” Seterusnya, “Ah! Betapa aku ingin memberitahunya yang aku ingin terus hidup bersamanya sehingga mati, bukan sekadar kawan. Aku ingin memberitahu perasaanku tetapi terlalu malu, dan paling menyakitkan, aku tidak tahu mengapa. Alangkah baiknya jika dia pun terasa begitu.”Aku terduduk dan termanggu seketika, air mata mengalir lemah di pipiku. Oh tuhan, betapa aku cintakan DIA.
Aku cinta pada mu... Aku cinta pada mu... Aku cinta pada mu...
Sedetik masa berlalu, Selangkah menuju maut.


(bally): kalaula rasa malu pkara kedua....
+biarjasajadikenangan+

Wednesday, May 20, 2009

KapalKawan



+biarjasajadikenangan+



Monday, May 18, 2009

Surat Iblis



Hai manusia yang tersayang, Tadi malam waktu akan tidur, aku lihat engkau tidak memuji Allah, tidak berselawat, tidak membaca Ayat Kursi dan Qulhu. Ini bagus sekali kerana waktu akan tidur adalah waktu untuk tidur, bukan untuk membaca Al-Qur'an. Sesungguhnya engkau tidak membuang-buang masa.


Pagi ini aku lihat engkau tidak bangun mengerjakan solat subuh. Bagus sekali! Engkau telah membuktikan bahwa engkau adalah sahabatku yang budiman. Janganlah engkau susah-susah bangun dan memendekkan tidurnya. Tidurlah dengan nyenyak dan nyaman. Jangan hiraukan suara ayam berkokok yang mengejutkan engkau dari tidurmu. Bila subuh datang menjelang, udara masih dingin, tariklah selimutmu dan tidurlah sayangku seperti puteri kayangan.


Aku lihat engkau jarang-jarang mengambil wudu'. Ini bagus sekali kerana engkau tidak membazirkan air dan tidak meninggikan bil air rumahmu. Aku lihat engkau tak pernah membaca Bismilla sewaktu akan makan. Ini bagus, kerana engkau tidak memenatkan mulutmu. Dan bila sudah kenyang, engkau tak pernah menyebut Alhamdulillah. Ini bagus juga. Cukuplah engkau sedawa kuat-kuat seperti lembu.


Semalam ada seorang peminta sedekah datang ke rumahmu. Engkau menghalau dia suruh pergi tanpa engkau memberikan duit sesen ataupun seteguk air. Ini sangat bagus dan terpuji, kerana engkau tidak membuang-buang duit dan tak membazirkan rezekimu yang melempah-ruah yang diberi Allah kepadamu. Engkau seorang yang jimat cermat. Biarlah rezeki engkau untuk kegunaan engkau seorang, untuk menonton wayang, berholiday di Genting dan membeli kemewahan-kemewahan dunia.


Aku lihat bila engkau bertemu dengan sahabat handaimu, engkau tidak mengucapkan Assalamualaikum. Engkau mengucapkan "Hi Everybody!" Ini bagus juga kerana engkau menunjukkan bahwa engkau mengerti adab resam orang kafir dan engkau mengerti bahasa Inggeris. Tak perlu engkau belajar membaca bahasa Arab kerana ini bukan bahasa antarabangsa.


Engkau telah membuktikan bahwa engkau dan aku adalah sahabat sejati. Sudah tentu engkau adalah seorang yang budiman kepada kaumku. Di akhirat nanti, engkau dan aku dapat berjalan bersama-sama .... kita berpegang-tangan ... menuju Neraka Jahannam.


Sahabatmu Yang Tercinta. Iblis
+biarjasajadikenangan+

Sunday, May 17, 2009

Temuduga Tertutup

AMARAN: Semua akan dikehendaki hadir tanpa sebarang pengecualian.

KEKOSONGAN JAWATAN:
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN (KHAS UNTUK JAWATAN A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA: Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.
LOKASI TEMUDUGA: Di dalam kubur (alam barzakh).
KELAYAKAN: Anda tidak perlu bawa siji-sijil.
Anda tidak perlu bawa pingat.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta (yg banyak).
Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.
Sila bawa dokumen asal Iman dan Amal.
PANEL/PENEMUDUGA: Mungkar dan Nakir.
ENAM SOALAN BOCOR:
1.Siapa Tuhan anda?
2.Apa Agama anda?
3.Siapa Nabi anda?
4.Apa Kitab anda?
5.Di mana Kiblat anda?
6.Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.


Thursday, May 14, 2009

Queen Of Langkasuka


Walaopon muvi neh dah brlalu tapi bg ssape yg blom tgk, cepat2 tgk....besst wooo!!! tahniah ler pd Krajaan Thai yg brjaya terbitkan muvi neh...Kalo kta prhtikan watak dalam muvi ni kbnyakan nama islam, cara pemakaian jugak, dengan tengkoloknya kerisnya bajunya...sume mirip kita...nama pon langkasuka (kerajaan kedah lampau)...Hmmm alangkah bagusny kalao Malaysia snirik yg buat cerita neh... Bangga la sket.... Muvi ni x terbanding kalo nak banding la dgn Ptri Gunung Ledang 2..... huhu apa2 pon slamat menonton...



Directed by : Nonzee Nimibutr
Produced by : Nonzee Nimibutr
Written by : Win Lyovarin
Starring : Jarunee Suksawat, Ananda Everingham, Jesdaporn Pholdee dan Chupong Sorapong Chatree
Budget : 140 million Baht

Erti Hidup

Erti hidup
Jarang sekali diperkatakan
Masing2 leka dgn kemewahan duniawi

Saat tersungkur kelak barula menggapai pada-Nya


Kita sering bertegas jgn dilawan arus kehidupan
Tanpa perlu bersusah payah merancangnya
akhirnya Qadaaq dan Qadaar dituding...dipersalahkan
Mulutnya mudah mengucapkan ketidakadilan tuhan


Itulah sikap makhluk bergelar manusia
Ghairah dibuai kesedapan dunia yang fana
Bila tersentap dengan ujian ilahi barulah terjaga dari mimpi dunia
Baru sedar kekosongan tempayan imannya

Tidak terbayang seksaan Akhirat
Mata yang celik dipejamkan
untuk melihat petunjuk yang esa
Telinga dipekakkan dari mendengar seruan-Nya

Tapi Sayang
Segenap pancaindera maseh terpejam
Mata Hati terkatup rapat
Realiti diganti maya hidup
Kebenaran diolah kian binasa
Oleh boneka...Haiwan yang berwujud manusia


Cinta itu indah
Setanding Suci Persahabatan
pasakkan tiang2 keimananmu
Teguhkan Percayamu....Niatmu...Perbuatanmu
Moga disuluh dengan kebenaran

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran."
"(O Muhammad), when My servants ask you about Me, tell them I am near; I hear and answer the call of the caller whenever he calls Me. Let them listen to My call and believe in Me; so that they will be guided aright" - [ Surah Al-Baqarah (2) : 186 ]

Tuesday, May 12, 2009

Ibu Kaulah Ratu Hatiku

Post 10 Mei 2009 - Ahad
Ibu....Ibu....
Engkaulah Ratu Hatiku
Bila ku berduka
Engkau Hiburkan Selalu
Ibu... ibu...
Engkaulah ratu Hatiku
Anakanda ingin mengucapkan terima kasih pada ibu karna telah menjaga anakmu ini dengan sepenuh hati... Sesungguhnya kaulah wanita terbaik dalam hidupku...Selamat Hari Ibu dari anakmu...Bali

Hari Lahirku...


hehe sepatotnya dipost 5 hari lepas tp xpela



Pada 8 Mei 1989 di bulan syawal iaitu pada hari raya kedua, lahirla seorang budak "comel" yang sempurna pancaindera diberi nama Muhamad Zulfazli berbapakan Zakaria Haji Abdullah. Bayi tersebut selamat dilahirkan pada Subuh hari di sebuah Teratak Di desa Gerigis Mukim Tajar Alor Setar Kedah . Nama timangannya adalah Bali


Anak itu dipelihara dengan baik dan sempurna sehinggalah menjangkau umur 5 tahun. Bali mula masuk ke alam persekolahannya bermula di Taska Lahar Budi, Taska Abim, SRK Iskandar, Kolej Sultan Abdul Hamid, Kolej Matrikulasi Kedah hinggalah sekarang di Universiti Putra Malaysia. Banyak ilmu telahdipelajari sepanjang penghidupannya namun bak kata orang tuntutlah ilmu hingga ke liang lahad. Ilmu didada ini masih tak seberapa. Bali mengambil jurusan Bachelor Sains Perhutanan di UPM ini bersama saudara tuanya yang juga menuntut di sana.


Dikesempatan ini, anak kecil tadi yang bernama Bali ingin mengucapkan terima kasih kepada kedua ibu bapa yang tak jemu2 mendidik anak ini sehingga menjadi seperti apa yang terjadi sekarang. Semoga Allah memeliharamu dari sebarang malapetaka. Ingin sekali aku menebus segala jasamu walaupun sedikit. Diharap aku akan berkesempatan dengan izin-Nya...

Monday, May 11, 2009

Raut si nyior Penyapu lidi
Buat menyapu dedaun keruing
Jangan dilupa orang berbudi
Kelak jiwa tandus dan kering

Orang sering bertanya mengapa ku tak mencari "couple". Soalan yg sukar utk dijawab. Sesuatu yang berlaku itu punya alasan dan sebab musabab. Allah SWT berkata kpd Jibrail, Akan ku jadikan setiap kematian itu bersebab...jadi setiap benda yg berlaku i2 bersebab...Kekuatan fizikal bole di ramal dan diuji, tapi tidak kuat rohani mental tidak... Aku insan...yang penuh kekhilafan...tidak punya kekuatan dan kesediaan menghadapi saat yang pedih dalam pergaulan yang bakal terjadi. Ini karna suka derita itu bercampor dalam percintaan. Ku banyak melihat rakan2ku yang perit menghadapi onak prcintaan mereka...Aku suka mencintai dan dicintai....Aku bersediakah untuk menghadapinya?? Sedangkan perjalanan cinta yang bertahun2 juga maseh goyah inikan pula yang baru hendah berangan dan berimaginasi.Kita semestinya mengharapkan sesuatu yang terbaik dalam apa jua yang kita kerjakan, tapi kita lupa akan mustahilnya kesempurnaan itu bagi insan.Apa yang kita suka tak semestinya disukai dan begitu juga sebaliknya. Aku suka orang yang aku suka bahagia, gembira, begitu juga aku... aku suka melihat ornag yang ku suka tersenyum gembira tanpa tergaris sedikitpun kedutan sedih pada wajahnya, tapi pada masa yang sama aku melukis garis2 itu diwajahku, Tapi Tidak mengapa, hidup ini memang medan derita. 'Masyarakat' tertanya kenapaku tidak pernah couple, Aku punya rasa suka...Tapi aku tidak punya kekuatan mengungkap, aku punya rasa ingin memiliki tapi tidak punya keyakinan akan memiliki, aku punya rasa cinta tapi tidak punya kelengkapan bagi menyuburkannya.... Aku dapat nyatakan disini orang yg pernah kusukai, tapi mungkinkah ku ungkapkan padanya.... orang lain mgharungi masalah dipertengahan pengembaran ini sedangkan aku belum memulainya.... Jadi buat mereka yang sudah lama mengembara dan baru menghadapi kesulitan ini, hadapilah ia dengan tabah dan selesaikanlah dengan tabah kerana kamoO antara mereka2 yang kuat...Aku selalu terlambat mengucapkan, termangu memikirakn, terlambat menjana kata...Mungin takdir...Moga kalian jadi mangkinku......

Hai kawan, ku da balek... huhu selamat....bnyk gile benda nak kongsi, tapi kena susun bbetul dulu, huhu mmg best dalam tue, terutamanya 8MEI!! Nanti cek tuleh kay...



"Kita bukan mewarisi kekayaan hutan daripada ibu bapa kita,

Sebaliknya kita meminjamnya daripada anak dan cucu kita"
Peliharalah ia kerana ia bukan hak milik kita...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...