Bally.Da.Shoe: June 2011

Rakan BlogKu

Thursday, June 30, 2011

Meroyan...

Kadang tersadar.... namun pura2 tidak mengerti... mungkin itu lebih baik.
Namun... bila berdepan yang berani pasti tidak bisa lari lagi.
Apa yang bisa dikata cuma.... masanya belum tiba kerna siksa saya masih terasa.
Masakan yang pergi tidak ditangisi...

Dipetik dari Antologi Selebar Tapak Kasut
Karya Salmiah bebal


+biarjasajadikenangan+

Tuesday, June 21, 2011

Jom masak2!!

Serius bosan malam ni. So aku teman mak aku masuk dapur malam ni. Sekali sekala tolong mak aku masak apa salahnya kan... huhu tak hilang kejantanan aih.. =P memandangkan ptg tadi aku ada terbaca pasal puding gula hangus so aku terasa nak buatlah malam ni... Bila dapur dah clear aku pun mengorak langkah... ala2 chef wan..hoho sebenarnya mudah jer nak buat puding caramel ni. Bahan2 yang diperlukan:

Telur 7 biji
Susu Pekat 1 tin
Gula Pasir 3 sudu besar
Garam 1 sudu kecil
Tepung Kastard 2 sudu besar
Air 1 cawan (lebih kurang 200ml)
Loyang (Orang kedah panggil pengat) anggaran diameter 15~20cm

Sekarang bahan dah ada. Jom kita tengok cara nak buat puding ni. Caranya mudah ja. Panaskan gula pasir dalam loyang dengan api sederhana kecil sehingga gula mencair. Apabila gula cair sepenuhnya, ratakan gula cair itu agar menutupi permukaan dasar loyang. Padamkan api apabila gula cair berwarna kuning cair. WARNING: Jangan sampai warna gula terlalu gelap atau hitam kerana ia akan menyebabkan rasa pahit.

Telur, garam, tepung kastard, susu pekat manis dan air dimasukkan ke dalam blender dan dikisar sehingga sebati. Cewahh!! Adunan akan terlihat seperti float perisa vanilla yg mengasyikkan =P Bila dah sebati, tuangkan ramuan dengan menggunakan penapis ke dalam loyang yang telah dilapisi gula cair. (tadi cair lah, sekarang dah beku). *penapis tu guna jer penapis apa pun...penapis teh pun boleyh* Tujuan menapis adalah untuk memastikan ramuan yang betul2 sebati ja masuk dalam loyang. Ia juga bagi mengasingkan lapisan bendalir (tali pusat) yg terdapat pada telur yang boleh menimbulkan bau hanyir.

Loyang dimasukkanke dalam pengukus apabila air yang dikukus mendidih. pastikan api agak kecil dan kukuslah!... Kukus sehingga 35 - 40 minit. Apabila sudah masak, puding ditelangkup ke atas pinggan leper dan disejukkan dalam peti sejuk la... *utk memastikan puding masak atau tidak, cucuk puding dengan garfu... jika tiada puding yang melekat pada garfu, itu menunjukkan yang puding sudah masak... mak aku yang cakap =P Nah..puding siap dimakan bersama keluarga ^^,

Serius mudah...semudah 1,2,3 (^^,)y cubalah... walaupun rupa macam tak hensem jer puding aku ni...tapi rasa dia boleyh tahan la... (mak aku ckp daa...)

p/s: susu tak perlulah betul2 1 tin...kencing manis kang... huhu letak agak2 puas hati je

+biarjasajadikenangan+

Monday, June 20, 2011

Rumah 'burung'

Bila dah takde bend nak buat....

bosan2 lepak memalam takde benda nak buat membuatkan aku gatal ketuk2 kekunci kibod cuci2 mata dekat gerai pakcik gugel. Aku tertarik ja dengan satu gamba ni...


kiyut tak sarang burung ni.... ini dipanggil Nestrest iaitu kerusi rehat yang bagi aku giler gempak hasil rekaan Daniel Pouzet dan Fred Frety. Infonya di sini. Ini sarang kalau gantung dekat pokok belakang rumah aku, boleyh konfius burung..

Sapa2 nak kasik hadiah besday sarang burung ni dekat aku.... =P huhu sayangnya aku tak jumpa pulak info pasal pasaran barang ni dekat Malaysia... Kalau ada serius aku nak sebijik!

p/s: manusia pun dah bosan dengan habit manusia...nak jadi burung la pulak =P

+biarjasajadikenangan+

Sunday, June 19, 2011

Belasungkawa

Zami Ismail (1944- 19 Jun 2011)
Nama Penuh : Zami Bin Ismail
Bangsa : Melayu
Bahasa : Bahasa Melayu
Kerjaya : Pelakon, Penerbit TV
Kemahiran : Berlakon

Zami Ismail merupakan seorang pelawak dan pelakon Malaysia yang terkenal dan diingati melalui peranan beliau dalam siri sitcom televisyen `Pi Mai Pi Mai Tang Tu' sebagai Pak Uda serta siri `Salam Pantai Timur'. Zami Ismail atau Pak Uda pernah memenangi kategori Pelakon Komedi Terbaik dalam Festival Filem Malaysia ke-11 (1991). Beliau juga telah berlakon dalam sebuah filem box office Hantu Kak Limah Balik Rumah sebagai Pak Abu.

Pak Uda meninggal dunia pagi tadi (Ahad), 19 Jun 2011 di Institut Jantung Negara (IJN) akibat komplikasi jantung dan paru-paru pada umur 67 tahun. Jenazah Allahyarham dikebumikan petang tadi selepas Asar di kampung halamannya di Tapah, Perak. Sebelum ini pada 2008, beliau pernah dimasukkan ke Unit Rawatan Koronari (CCU) Hospital Selayang akibat tidak sedarkan diri kerana sesak nafas. Allahyarham meninggalkan seorang balu, Hanizan Ibrahim (58) dan sembilan orang anak.Diantara penglibatan dan pencapaian beliau dalam industri seni tanah air:

Lakonan
2011: Husin, Mon Dan Jin Pakai Toncit - (Pelakon Pembantu)
2011: Shh...Dia Datang - (Pelakon Pembantu)
2010: Janin - (Pelakon Utama)
2010: Hantu Kak Limah Balik Rumah - (Pelakon Utama)
2009: Jin Hutan - (Pelakon Utama)
2008: Dunia Baru The Movie - (Artis Jemputan)
2007: 9 September - (Pelakon Pembantu)
2007: Zombie Kampung Pisang - (Pelakon Pembantu)
2006: Man Laksa - (Pelakon Pembantu)
2003: Diari Romeo - (Pelakon Pembantu)
2001: No Problem - (Pelakon Pembantu)
2001: Sara - (Pelakon Pembantu)
1997: Gemerlapan - (Pelakon Tambahan)
1995: Cinta Rosevilla - (Pelakon Utama)
1992: Wanita Bertudung Hitam - (Pelakon Pembantu)
1990: Tuah - (Pelakon Pembantu)
1990: Mat Som - (Pelakon Pembantu)
1985: Roda-roda - (Pelakon Utama)

Anugerah
1991: Festival Filem Malaysia ke 9 - Pelakon Komedi Terbaik

Anugerah (Pencalonan)1994: Festival Filem Malaysia ke 11 - Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik
Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman. Alfatihah buat Allahyarham Pak Zami...

+biarjasajadikenangan+

Friday, June 3, 2011

Evans ohh evans... simpati aku~

sape lagi yg nak letak lastname 'evans' ?

Tak habes2 lagi cerita pasal adinda evans... korang dah buat dye femes nak mampos... tak baik la aibkan orang...esok2 dkt akhirat Allah aibkan korang pulak. Aku takdelah nak masuk belah sape2... just tak sependapat dengan pendekatan caci marbi ni... silap2 bunuh diri kang budak tu nanti...

cukup2lah cerita pasal budak tu... bila berhadapan dgn orang yg baru meningkat usia...pendekatan yang sesuai sgt penting... korang maki hamun dia nanti lagi lost la budak tu... Kehidupan sekarang ni dah semakin mencabar terutamanya pada generasi2 baru lahir ni....dengan pengaruh yang gila babeng bersepahan sana sini..serius bahaya... sekali terhanyut..hancuss... *jelas pendidikan agama sangat nting dlm mendidik*

So takmo dah sembang2 pasal dia na... kesian mak ayah dia nak tanggung malu.... anak2 yang cari penyakit mak ayah pulak kena tanggung maluw.. nak buat mcm mana..mak ayah busy sgt cari duet utk keluarga... =P

p/s: nasihat & bimbingan adalah jln yang terbaek!

+biarjasajadikenangan+
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...