Bally.Da.Shoe: December 2010

Rakan BlogKu

Wednesday, December 29, 2010

Kenapa orang tua2 selalu cakap

Atuk..Ibu..Ayah..unkel…untee.. semua pun nak cakap pasal pantang larang… Jangan buat itu..jangan buat ini…Kalau buat begitu akan jadi begini dan begitu. Maaf sebab keluarga aku banyak pesan orang tua2…zaman dolu dolu.. Ada yang terbukti klinikal ada yang …tah. Aku selalu terpikir apa benar pesan2 mereka ini…

Bila nak makan…

Makan jangan sulam dengan air… nanti perut boncits~ hah ya kah ? Yerp… ia juga boleh menyebabkan kurang tenaga batin [espesiali lelaki] =P Minum seteguk senafas…takut satgi kembong perut. Bila makan..jangan makan durian dengan tapai…jangan makan tembikai dengan susu…dan bnyak jenis jangan lagi la… Bila berhenti untuk makan di warung2, perhatikan daun kayu (pokok), tengok daun menghala ke mana bila angin bertiup, dan duduk mengkut arah daun… tujuannya untuk mengelak santau angin… (^^,)y

Bila nak mandi…

Kalau demam kena mandi awal pagi atau lewat petang.. Jangan mandi tengah hari takut ‘Silap Air’. Aku pun tak tahu apa itu… rembang2 jangan mandi dekat tali air/sungai. Alasannya nanti hantu Air tarik..hmmm~

Bila pergi tengok orang mati…

Duduk diam dan baca yassin… Kalau dalam rumah kematian ada hidang makanan… baik jangan makan..selalaunya takde pun orang hiding makanan…Sebabnya masa tu jin dok melata (lalu lalang) dekat dalam rumah… Kalau pergi tengok orang mati malam2 atau orang yang kerja galu kubur… sebelum masuk rumah kena tanggal semua pakaian dan mandi dulu…or sekurangnya basuh kaki sebelum masuk…takut ada benda ikut balek…

Orang dulu2 cakap, kalau ibu mati dan tinggalkan anak2 yang masih kecik… Suruh anak2 lalu bawah keranda… Alasannya supaya anak2 tak teringat2 ibunya… Aku pun tak pasti tahap keberkesanannya tapi masa nenek aku meninggal dulu, mak aku disuruh lalu bawah keranda… kesiankan ibu, 8 tahun dah jadi anak yatim (T_T) Orang tua2 cakap lagi… kalau lepas tanam jenazah… pacak pokok di hujung kepala dan kaki…nak kasi kubur teduh…
Bila benda masuk rumah…

Bila ular masuk rumah..jangan terus pukul..usir dulu 3 kali…kalau taknak keluar jugak baru pukul…takut2 yang dipukul tu bukannya ular betul… lagi satu kalau belalang (catydids)masuk rumah, ambil buang keluar… Belalang bawak pelesit katanya…hmm ianya agak terbukti sebab family aku pernah alami… Dia kena dekat adik bongsu aku… yang kiteorang boleh tahu tu..bila letak lada hitam terus je dia berhenti menanges… bila duduk dekat dia meremang bulu roma..huhu~

Rasanya itu dulu lah…banyak lagi…leteyh dah nak tulis… tapi benda2 macam ni kita ambil yang munasabah je la…yang baik kita cedok yang sebaliknya janganlah pula kita ambil… Moga hidup sentiasa dalam rahmat (^^,)y

p/s: Nak percaya ragu2… tak maw percaya ianya benar terjadi… Aneh!
+biarjasajadikenangan+

Tuesday, December 28, 2010

TaG dan tAg~

Hari ni bukak blog dengan kepala yang kosong...badan maseh bersuhu...nampaknya parents aku pulang bersama simptom penyakitan...satu rumah demam...adeh~ Huhu tenks 4 Qad n Nadirah sbb sanggup taG aku...hahaha (^^,)y aku cuba jawab...

TaG dari Qadry
Do you think you're hot ?
- Emm ada la skit2 lagi… demam tak habis lagi…so maseh suam2 kuku (^^,)y

Your current wallpaper ?
-

[kucink biru dan kawan2]


Tell about the wallpaper ?
- segi empat sama dan ada warna-warni =P Aku suka saku dia~

The last time you ate pizza ?
- 2 sem lepas…hoho mcm lama jah…sbenarnya aku pnah mkn 5 kali cuma in my whole life…wahhhh~

The last song you listened to ?
-bunyi telefon rumah (kring…kring!!!) it’s a song~

Besides completing this taggin' thing , i am . . .
-mengadap segelas susu dan biskut tiger….mlm2 slalu lapaQ~

Nicknames ?
- Bali

Tag 5 people .
Fina Zulkifli
Happily dolphin
Vanillapopsoda
Miss Blurry
Thru D Heart


TaG dari Nadirah
Siapakah insan yg teristimewa dalam hidup anda ?
- Ter…mcm xsengaja saja…sapa yang rasa dia istimewa dalam hidup aku..dia mmg istimewa.. =P Korang mesti lebih arif siapa yang patutnya teristimewa… (^^,)y

Apakah yang anda ingin katakan / berikan kepada mereka ?
-Trima kasih kerana tak cekik saya kecil2 dulu… benarkan saya hidup…jaga saya…bagi kasih syang…makan pakai…sayang kamu berdua [jiwa plak]

Adakah anda insan yang setia ? pasti dgn jawapan anda ?
-hmmm.. sampai saat ni, masih belum bisa dipraktik lagi…huhu

Bila terakhir sekali anda keluar hangout bersama kawan2 anda dan dimana ?
-Kemaren… Keluar mkn dengan bestfren dekat Koeyteaw Siam Mak Aji… sedap!!!

Pilih antara 2 , mimpi atau realiti yg lbih indah ?
-Nama pun indah…mestilah mimpi…. Tiada yg mustahil dengan kuasa magika..bla…bla.. (^^,)y

Sebab ?
-evrythin can be achieved without any pain… realiti hidup serius pedih… T_T


Apakah pendapat anda tentang pengirim ini ?
- truly is…aku xmengenali pengirim dengan begitu baik… tapi aku pasti belia orang baek2… (^^,)y srius ikhlas..

Apakah award ini bermakna kpda anda ?
- rasanya ni tag kan… ??

Lastly , berikan taggie ini kepada 5 blogger laen !
Aisyah AhmadZuki
Anis Izyan
Dylla Fadzil’s
Aku dan sesuatu
Lurunna

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, December 22, 2010

Jika turun ?

(ikhsan pakcik google)

Ada gaung di hadapan...dan aku ada ditebing yang paling rubin... kalau lompat komfem bekecai. kalau menurun pasti tegolek...tapi bila toleh.. ada signboard " Sila gunakan eskalator"
Hmmm...ada jalan mudah untuk turun ke lembah... ke bawah gaung yang tak pasti lagi apa isinya... Ini peluang...Aku pasti berpeluang meningkatkan ilmu. mencari tahu akan sesuatu yang belum pasti pada yang lainnya.
Tapi...tapi....jika sudah turun apa aku bisa menyesuai dengan keadaan sejuk dan lembab dibawah sana ? Apa mungkin ada ancaman dibawah sana ? atau mungkin tiada apa2 yang menarik... tapi yang paling aku takutkan... Apa aku bisa naik lagi dari jurang itu ?
p/s: Apa reaksi jika kalian itu Aku?
+biarjasajadikenangan+

Sunday, December 19, 2010

Cela ombak pada pantai

Bayu...
Bayu tak akan pernah berhenti...
Memuput dan meniup...
Menghanyutkan seribu kedukaan.

Begitu juga sang ombak...
Ia tak akan tinggal diam...
Selagi adanya sang bayu...
Ia akan terus mengukir dan mencorak dihelaian hamparan pasir...
Agar segalanya tidak teralir dengan sia2.

Belas pada sang pantai...
Hanya tinggal diam dan menerima segala yang berhamburan padanya.
Setiap kali ombak menghempas...
Setiap kali itulah sang pantai menerima luka dan cela...
Namun... dengan cela itulah terhapus setiap luka yang lama

p/s: Walaupun terlihat cela, namun ia sama2 memberi makna
+biarjasajadikenangan+

Saturday, December 18, 2010

Bibik+supir+satpam??

Sudah penat kumpul data balek sekejap... Sejak2 balek dari hutan badan aku rasa macam batu ja... reseptor saket dah putus mungkin...takpun badan dah kematu. huhuhu sebelum ni jadi pemburu tapi skang dah jadi bibik(maid)...supir(driver)...satpam(jaga)...dan tukang kebun kepada adek2ku... Sebenarnya aku balek ni pun sebab parents aku takde kat rumah... Diorang pergi honeymoon bawak kakak aku. So... aku la bibik kat rumah skang ni... huh~

Bila jadi bibik
masak OR beli... persoalan yang menghentak2 kepala aku pagi2... (baru 3 pagi je pun...hehe). Kalau malam tido lewat je pagi mesti malas gila nak masak... rasa nak puasa pun ada... tapi memandangkan adek aku tu tengah SPM skang ni so kena la bagi layanan istimewa sket... takpa korban sekali sekala...but sory...aku masak simple2 ja...korang nak makan sila...kalo taknak silakan puasa =P (berani kata taknak!!)

Bila jadik supir
jom p sini...jom p sana...jom... Itu ja ayat yang selalu keluar... heven gila... zaman aku dulu nak p mana2 sendiri ja... naek gerek...zaman la orang malaih piang! semua nak kena orang tolong... Hmmm tolong duduk diam2 dirumah pelis~

Bila jadik satpam
Huh~ tipa2 malam aku la muka last skali tidoq... "Li, tunggu adek2 tidoq dulu baru bleh tidoq...takut adek bkak pintu telupa nak kunci balek...rumah kita baru minggu lepas orang korek" (proses nak pecah masuk). "baik ma" Hmm...dapat gaji dak ni kerja berat2 hehehe...
Bila jadik tukang kebun
Hmmm masyaallah...rumah aku dah macam rumah tinggal dah dengan rumput panjang tak bersikat...serius serabai... kolam ikan dah macam telaga petroleum... hitam legam... erk... jangan marah depa...depa semua busy. so aku yang "tak busy" ni kenalah kemas sket... hmmm
Dan hari ni pulak result dah keluar dengan rasminya... Ya Allah...syukur dengan rezekimu semester ini... Aku memang nak rebah bila tengok keputusan pagi tadi... Aku memang serabut habis sem ni...dengan kredit yang bersepah2...tapi Alhamdulillah result lebih baik dari sem2 lepas...(^^,)y
Erk...apalah yang aku merapek ni... memang takde mood langsung nak menulis....dengan bahasa tungging tebalik...maap noh!! esok2 dapat mood mnulis lagi... huhu dah2 aku nak p sambung tengok indiana jones...lalala~ Salam

+biarjasajadikenangan+

Friday, December 17, 2010

langit bilek~

[Ceilling gantung]
Hari ni aku banyak berjaya siapkan ceilling bakal bilek tidur aku..yeay!!! tepuk sikit..penat woo~ buat... Hmm mulanya aku buat dengan ayah tapi dipertengahan jalan ada musibah sket so aku terpaksalah teruskan sendiri.

Huhu bilek aku tu dah lama dah aku buat tapi tak siap2 lagi... maklumlah benda buat sendiri...buat sikit2...ada mood buat xde diam kejap... sekadar mengisi masa lapang bila cuti... Bosan juga kadang2 bila terpaksa share bilek dengan adek...bila aku g merantau.. bilek aku diconquer...huh~ naseb perantau memang mcm ni...bukan apa...dah peringkat tua2 ni perlu banyak ketenangan.. =p

Ada sapa2 tanya dak ceilling apa aku pasang...takdak ae? takpa cerita p lah....ceilling gantung jer pun hahaha =p kalau nak dibandingkan dengan ceilling kayu or syiling tampal...tu lah ceilling yang paling mudah sekali nak pasang...susah2 aku tak reti...mudah2 saja.

[Ceilling grid]


Bahan2:
Ceilling grid - untuk rangka besi bagi ceilling
Ceilling ( yg tebal ) - ukuran satndard 2" x 4" secukup bilangan
Alat pertukangan
Paku simen (bukan paku tangan) (T_T)


cara2 pemasangan:

1) mula2 pasang bingkai uatama dulu... paku pada dinding menggunakan paku simen. (tapi kena timbang air betul2 takut senget)
2) Pasang alang utama ( ukur+potong+pasang) sesimple itu...hihi =p
3) Pasang cross-T (alang melintang) semudah plug n play~ dah ada lubang siap...kita pasangkan ja
4) Pasang hanging wire (dawai untuk gantungkan alang2 besi agar lebih kukuh bila letak ceilling
5) potong ceilling ikut ukuran dan pasangkan
6) Jika nak pasang lampu tanam pada ceilling, kena tebuk lubang...jika tak...dah setel~

Syiling sedia untuk dilihat siap....

Selamat beramal...huhu korang kalo ada apa2 cadangan perkara yg boleh dibuat dirumah sebagai mengisi masa lapang, share2 la sket...buhsan duduk melangut

Saturday, December 11, 2010

Dihujung Pelangi...

Apa ada dihujung pelangi itu
Munculnya hanya seketika...
menimbulkan tanda tanya
lalu..ghaib...

Bagi yang lahir dalam era 80an pasti berkesempatan mendengar cerita dongeng di hujung pelangi. cerita terlihat sangat benar bagi kewarasan akal anak2 kecil seperti aku saat itu.

Menurut dongeng, dihujung pelangi itu terdapat timbunan harta karun yang tak terhitung banyaknya dan... hanya mereka2 yang bersih hatinya sahaja bisa menemukan harta2 itu. (slank agak keindonan plak) =P Jadi jika mau ketemu sama harta2 yang banyak itu, perlu sentiasa menjaga tingkah laku.

Percaya betul aku masa tu. Kalaulah dapat harta karun tu... boleh beli kereta dash, beli tora banyak2, ais krim pop...hah beli layang2, boleyh main tinggi2... lagi tinggi lagi bagus...boleyh bangga sket sambil gosok hidung..hehehe. Nak tergelak rasanya bila terfikirkan akal kanak2 aku masa tu.

Tapi sekarang tak lagi...orang dah tak cerita lagi dongeng2 macam tu dekat kanak2 sekarang. idola kanak2 dulunya Sang kancil...tapi sekarang ?? Lahir ja...celik mata terus disogokkan dengan PSP, PS3, Laptop, Ipad dan segala macam gadget. Selesai saja Dr potong tali pusat...terus dibaluti Adidas, Nike, Burberry, Zara, guess bagai... mereka sama sekali tidak merasa bersinglet...seluar pendek warna khaki dan berkaki ayam saat bermain layang2... Dunia dalam arus pembangunan... Syabas Tun Mahadhir, Dato Seri Najib...dan mereka2 yang berjaya memacu negara sehingga hari ini.
Dunia semakin maju...semua perkara mahukan realistik. Imaginasi tidak lagi menjadi medium pembelajaran utama sebagai persiapan menjengah alam persekolahan. Umur 3tahun dah masuk taska...7tahun masuk sekolah rendah...13tahun di sekolah tinggi...dan universiti. Bila keluar nanti terus terjun ke alam pekerjaan...cari duit...kawin..beranak-pinak dan Noktah!! Alangkah sayangnya jika hidup hanya seperti itu...

Itulah yang acap kali dihebah2 sebagai peredaran zaman...beredar sambil mengheret sekelilingnya agar turut serta dalam setiap rombakan2 yang berlaku... Hinggakan apa yang aku lalui dulunya tidak lagi releven pada masa kini...dan jika masih ada sekalipun..ianya old Skool~ Namun...aku masih gembira kerna sempat lahir sebagai old skool.

p/s: Hanya orang2 yang benar2 ikhlas akan mengerti harta dihujung pelangi itu... (^^,)y


+biarjasajadikenangan+



Friday, December 10, 2010

Hidup ada tujuan...

Persoalan demi persoalan tidak akan pernah berhenti melimpah dari mulut manusia. Persoalan yang tak terjawabkan itu akhirnya akan menimbulkan prasangka yang lahir atas dasar memenuhi keinginan manusia mendapatkan jawapan.

Jawapan yang tiada unsur kejituan itu bisa saja memusnahkan seluruhnya tunggak sesebuah masyarakat. Tahulah aku menapa agamaku menyuruh setiap satunya berprasangka baik.

Penghidupan sememangnya membutuhkan penyelesaian pada setiap satu2 masalah dan persoalan...dan untuk itu.. kita manusia, harus arif dalam mencari jawapan bagi satunya

Hidup perlukan masalah untuk diselesaikan
Hidup perluan warna untuk dicorakkan
Hidup perlu pertunjuk untuk diikuti
dan hidup juga perlukan sesuatu untuk mendampingi...menemani...menghargai

p/s: hidup itu diciptakan untuk mencari...merungkai...dan menjawab

+biarjasajadikenangan+

Thursday, December 9, 2010

Kita tak pilih kawan...

Mereka punya ramai sahabat...mereka suka hanya pada yang mereka mahu. Kawan mereka semuanya yang terpilih.... Sahabat mereka VIP...VVIP...VVVIP. Mereka gembira punya ramai sahabat...Mereka megah mengatakannya. Tak perlu kamus oxford, dewan bahasa pustaka, apatah lagi laman sesawang untuk mendefinasikan maksud sahabat buat mereka... Mereka bijak mengklasifikasi dengan hanya melihat. Hebat suungguh mereka...hingga buat aku sangat takjub.

Pada yang mereka tak suka... mereka maki...caci... segala medium dipergunakan mereka untuk melampiaskan kemarahan...Kata2 yang tiada tercatit di dalam kamus dewan juga bisa digunakan. Berapa banyak sudah yang jadi seperti itu... kasihan mereka2 itu.

Aku bukan menentang...jauh sekali bermusuhan. Cuma sekadar tidak bersependapat. Sesungguhnya sahabat itu sesuatu yang jauh lebih bernilai dari itu. Biar tak ramai tapi pengubat yang mujarab... biar tak megah tapi pendamping yang setia... biar tak gagah namun bisa dipercaya.

Kita tidak memilih sahabat tapi sebaliknya. Bila mereka datang mendampingi...itu bermakna kita diterima sebagai sahabat mereka. Sesungguhnya sahabat itu bukan pangkat yang boleh dibeli2...atau harta yang boleh dibagi2... ianya suatu khazanah yang muncul sendiri...duduk mendampingi dan tak mungkin akan pergi...

p/s: sahabat yang ramai itu pun kalau dibuang2 pasti akan berkurang... kan...kan (^^,)y [kawan2 saya sume baik kan]

+biarjasajadikenangan+

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...