Bally.Da.Shoe: April 2009

Rakan BlogKu

Thursday, April 23, 2009


Salam Member ku Skalian....

Esok ku dah bertukar alam selama beberapa minggu... Sadis Gile ayat neh...huhu Ku dah nak masok hutan sampai 9MEi2009. So harap jumpa nanti.... Doakan cek slamat masok n Kuar... huhu.... Peliharalah hutan utk hari esok...!!!

If you are alone, I'll be your shadow

If you want to cry, I'll be your shoulder

If you need to be happy, I'll be your smile

But anytime you need a friend, I'll just be me




Fungsi Hutan

Serap CO2
Bekalkan O2
Serap Air Hujan
Elakkan hakisan
Bekal Hasil Hutan
Lindungi Haiwan Liar
Tapis Udara utk Manusia
Hilangkan Stress Manusia
Brtindak sbg span raksasa

Fungsi Manusia

Jahanamkan Hutan
Perah semua hasil hutan
Buru semua Haiwan Liar
Balak secara Berlebihan
Gondolkan Bukit
Galakkan banjir kilat
Cemarkan Udara

Apa sebenarnya yg manusia lakukan ?

Stresskan Diri
Hilangkan kekayaan diri
Masukkan diri dalam oven
Koyakkan penapis udara sendiri
Sediakan tali gantung untuk diri
Pecahkan tabung oksigen sendiri
Cari penyakit yang tiada ubatnya
Cetekkan pengetahuan anak-anak
Rosakkan barang yang dipinjamkan

So,

Pelihara Hutan
Kitar semula barangan
Guna Kenderaan Awam
Galakkan menanam pokok
Kurangkan Gas Rumah Hijau
Kurangkan guna barangan kulit
Jangan Buang sampah merata-rata
Kurangkan Tingkap (cermin) di rumah
Kurangkan pembukaan kawasan Hutan
Nak BALAK boleh, tapi jalankan perhutanan semula







Wednesday, April 22, 2009

Mana Kita


Di mana sikap kerjasama...

bila masyarakat bergaduh dari pucuk hinggalah ke pangkal, apa nak jadi skang ni, masyarakat berparang bergolok.. Org mintak tlng sket demamla, pening kepala, muntah, alasan jd teman akrab bibir dan lidah. Nak b'jaya je sorang2. tanak kongsi pon... haha masyarakat semakin CELIK!!! Buat org rasa takot nak do kt M'sia nih... (better dr negara len)

Mana rasa rendah diri

Bila sume nak tunujuk baju baru, jam baru, kereta baru....Org kita, beli baju utk pakai sekali jer..kenapa ? takot maluw org ckp pakai baju sama... sikap iblis!!! Org pakai tue kita pon nak, pakai apa pon kita pon nak.... Xde duet rompak...janji dapat. Curik org punya pon xpe

Mana sikap tlong mnolong

Nampak jer org bjaya sket, sabotaj!!. Bila org maju sket jatuhkan, Kenapa dengki dengan org.... kalau kaya sket ROMPAK, kalau ensem sket CURAH ASID, kalau ada kereta besar KEBAS!!, Kalau ada istri cantik GODA, mcm msyarakat JAHILIAH!!! Kita dah berjaya pulang kemasa lalu sbenanya..

Mana rasa Tanggungjawab

Bila suami abaikan istri, Anak-Anak LIAR!!! Bawak anak dara org, buat mcm2 pastu tinggal... Yg terlanjur lahirkn anak campak sini sana, dalam longkang, tong sampah, hentian bas...xde tempat mulia sket ke... Bayangkanlah org campak korang kt tong sampah masa kecik-kecik... mana tanggungjawab bila ayah pd 8 orang anak merempat kt keboon getah... Anak bnyk duit, kereta mewah, BMW la Mes la tp bapak merempat, dalam 8 org anak xkan xde sekor pon yg sanggup bela ayah....SADIS




Fikirla wahai teman...






Kalau bulan dijadikan untuk Bintang

Apa fungsi Matahari...

Tuesday, April 21, 2009

Cinta


Cinta…
Tidak lebih dari satu kata
Bermakna buat diucap
Berbaloi untuk diingat

Cinta…
Punya banyak arti
Yang pantas untuk dimengerti
Oleh hati budi nurani

Cinta…
Punya intisari rasa berbeza
Bagi tiap satu darinya
Cinta hakiki hanya pada-Nya

Cinta Duniawi karnanya
Cinta akhirat untuknya
Cinta Pencipta baginya
Cinta manusia deminya

Cinta…cinta…cinta
Pujangga cinta manusia
Ada yang subur…Ada yang gugur
Tiada cinta maha sempurna melainkan cinta-Nya
Tapi buat manusia perlu
diingat
Memberi yang terbaik untuk mendapat yang terbaik

Monday, April 20, 2009


"Yang dicari walau bukan puteri raja, biarlah puteri agama.

Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.

Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat ruhani hati...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...