Bally.Da.Shoe: November 2012

Rakan BlogKu

Thursday, November 29, 2012

Ohsem: Katak Cermin!!





Kebanyakan Amphibia terkenal dengan rupanya yang pelik namun dikalangan katak-katak ini pula, 'Katak cermin' adalah yang sangat unik dan pelik! Nak tahu kenapa pelik? Jom tengok!


Katak dalam famili ni sangat menakjubkan kerana mereka mempunyai kulit yang telus, yang membolehkan kita melihat apa yang ada di dalam badannya. Disebabkan badan mereka yang hampir2 lutsinar ini menyebabkan ia kelihatan seolah-olah mencair di atas daun. Mungkin kita pernah tengok obor-obor yang terdampar di pantai. Situasinya hampir sama... cuma ianya seekor katak! 


‘Katak Cermin’ ini membolehkan kita melihat organ-organ dalamannya.

‘Katak Cermin’ hidup di dalam pokok-pokok dan di antara tumbuhan hutan gunung yang lembap di Amerika Tengah dan Selatan. Katak Cermin kebanyakannya aktif pada waktu malam, yang menjadikan mereka amat sukar untuk ditemui oleh pemangsa. Kuwang3…. Memang kebanyakan katak pun aktif pada waktu malam antara jam 8.00 malam hingga 12.00 tengah malam. Untuk tujuan penyamaran pula, mungkin unsur telus ni memudahkan katak ni menghindari daripada ditemui oleh pemangsanya.


+biarjasajadikenangan+

Wednesday, November 28, 2012

Pasrah


Berdetak detik papan kekunci.. dilari-lari jari jemari… menebarkan irama di malam sepi yang sendiri. Heningnya suasana malam.. membawa diri menjengah hari2 yang sudah berlalu pergi. Tapak demi tapak aku jejak ke hulu.. biarpun langkah sudah jauh ke hilir… menggagau aku dalam gelap.. mencari suatu kepastian… yang telah lama aku diamkan. 

Mengapa dilepaskan loncengnya saat sudah didakapan. Adakah kerna kurang berharga… atau berahikan denting locengnya. Aku kaku tanpa jawapan. Membatu seperti orang bodoh… itu lah aku. 

Hai sang pencipta... sudikah kau medengar rintihanku. Insan lemah yang selalu kalah dalam mencari kepastian diri. Aku khilaf dalam mentafsir rencana2 mu, aku kuatir akan jalan hidupku.. Keteguhanku persis kota2 lama yang sudah retak menanti belah. Apa ini sebabnya.. hingga aku berakhiran yang sebegini.

Aku pasrah dengan takdirmu... bukan bermakna aku menyerah.. tapi aku redha.. kerna jalanmu itu nescaya yang terbaik buatku. Cuma harapku.. agar aku tidak menunduk lagi dalam setiap perjalanan ku... kerna dalam kehidupan serba fiksi ini, manusia yang tertunduk adalah mereka2 yang tertinggal...dan yang tertinggal itu tiada yang lain kecuali mereka yang gagal.

p/s: Setiap jalan cerita ada hikmahnya... muhasabah diri kerna Allah tidak menguji seseorang itu dengan ujian yang tidak mampu ditanggung olehnya. ^^,

+biarjasajadikenangan+

Monday, November 26, 2012

Tenaga Alternatif Botol Solar! Ohsem!!

Mungkin ini entri yang sangat ketinggalan... tapi aku peduli hapa~ hari ni kita selalu berdiskusi bagai mengenai isu Pemanasan global, penebangan hutan, dan bencana alam yang semakin kerap berkunjung. Beribu-ribu debat diadakan di seluruh dunia setiap hari dan mungkin sesetengahnya direalisasikan dan yang lainnya kekal sebagai debat tanpa sebarang inisiatif untuk melakukannya.

Antara jalan penyelesaian kepada masalah pemanasan global dan pencemaran dunia yang kuat melanda kita hari ini adalah mencari tenaga alternatif. Seperti yang kita tahu hari ini, banyak negara2 besar dunia seperti China dan Amerika yang sedang membangunkan teknologi solar secara besar-besaran. Setiap hari beribu2 keping panel solar dihasilkan bagi memenuhi tuntutan dan saranan penggunaan tenaga alternatif yang lebih efisyen dan mesra alam selain mengurangkan gas2 berbahaya.

Salah satu inisiatif yang aku lihat sangat unik dan menjimatkan adalah 'Botol Solar'.Botol solar ini adalah lampu yang sihasilkan menggunakan botol2 terpakai dan ianya berfungsi menggunakan cahaya matahari. Mungkin sesetengah bijak pandai melihat ini sebagai salah satu bahan lawak memandangkan lampu ini hanya dapat digunakan pada waktu siang.
Melihat dari sudut yang lebih positif... kebanyakan rumah setinggan di Filipina menggunakan teknologi ini. Ia dilihat sangat praktikal memandangkan rumah2 setinggan ini kebanyakannya tertutup dan kurang memiliki tingkap. Dengan menggunakan lampu ini, sedikit sebayak kita dapat mengurang masalah pelupusan sampah dan bahan2 terpakai.

Untuk melihat dengan lebih jelas bagaimana botol magik ini berfungsi jom layan video kat bawah ni ^^,


p/s: Kalau semua orang menggunakan teknologi ini, nescaya kita dapat mengurangkan penggunaan tenaga tak boleh diperbaharui pada waktu siang. ^^,

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, November 21, 2012

Selamatkan mereka... plis...plis... T.T

Setengah jam sudah berlalu... lembaran masih bersih dari noda tinta. Begitu sarat dan sendat benakku dengan persoalan dan hasrat yang ingin sekali aku luahkan. Namun satu pun masih belum terhambur. Bertapa sedih aku...bertapa marah aku... itu pun belum mampu aku lepaskan.

Ingin saja aku rajuk dan amuk semahunya... biar gempar sekalian isi alam.. akan amarah seorang insan lemah yang sebelumnya hanya mampu tertunduk.

Melihat tangan2 yang menggapai di balik bongkah2 batu yang meruntuh, mendengar suara2 derita yang tidak tahu dari mana datangnya... mengemis belas dan ihsan manusia. Jiwa mana yang tidak runtun.. namun di mana kudratku ya tuhan.

Aku bukan satria yang berharap syahid di medan tempur. Aku bukan pemimpin besar yang mampu menundukkan suara2 dunia. Aku juga bukan penyair yang mampu melembutkan ego dan taksub manusia... aku hanya insan lemah yang hanya mampu tertunduk.

Namun sekali ini... ingin aku rayu sepenuh hatiku.. biar aku raung semahunya. Selamatkan saudara2ku.. selamatkan anak2 mereka.. selamatkan kampung halaman mereka.. dari diratah mereka2 yang sial!

Ya tuhan.. cetek sekali akalku untuk menduga rencanamu.. jauh sekali ingin menyangkal titah perintahmu. Aku hanya mampu berdoa agar pengakhiran yang baik itu akan segera tiba.


p/s: andai terluka ibu tua itu...sepertinya luka ibu ku. Andai terbunuh anak kecil itu... seperti tebunuh anak2 ku. Jika kita peduli kita takkan berdiam diri.


+biarjasajadikenangan+

Monday, November 19, 2012

Gajah 'O' Gajah


Gajah.... gajah.... Siapa tak kenal gajah? Semua orang tahu gajah. Gajah merupakan haiwan daratan terbesar di dunia. Terdapat 3 spesies gajah di dunia. iaitu Gajah Asia, Gajah Afrika, Gajah pigmy atau gajah kerdil Malaysia yang terdapat di Borneo.


Bukan isu spesies gajah yang nak dibincangkan... tapi kata gajah tu sendiri. Perkataan gajah sering digunakan dalam perbualan seharian khususnya orang lama2 bagi menggambarkan sesuatu yang kuat dan besar. Pernah dak hangpa dengar orang sebut "Hang ni besaq gajah"... harap2 pernah la... kalau tak maknanya hang memang kuruih keding.

Dalam pepatah2 lama juga perkataan gajah tak dilupakan. Misalnya "Bangkai gajah bolehkah ditudung oleh nyiru?" Pepatah ni bermaksud sesuatu perbuatan jahat yang besar tidak akan dapat disembunyikan daripada pengetahuan orang ramai."Kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tak nampak" Kesalahan orang lain nampak tapi kesalahan sendiri tak nampak. "Gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah" Orang-orang besar berkelahi, orang kecil yang menjadi korbannya.



Selain itu gajah juga digunakan untuk menggambarkan keperkasaan... kehebatan lah senang cerita. Sebagai contoh.. Tok Gajah.. ayah kepada mat kilau yang terkandung kemas dalam buku teks sejarah kita. Beliau merupakan tokoh yang terlibat bersama dengan Datuk Bahaman, Mat Kilau dan Datuk Lela menentang penjajah Inggeris. Lagi satu... pernah tak hangpa dengar cerita pasal Patih Gajah Mada. Gajah Mada bermaksud Jeneral Gajah. Beliau merupakan panglima dalam era empayar majapahit yang bertanggungjawab membawa empayar tersebut ke kemuncak kegemilangannya. Mungkin sebab kehebatannya beliau digelar Gajah Mada.

Banyak lagi lah penggunaan gajah yang boleh dikupas jika aku tak malas menulis. tapi memandangkan aku baru cari mood... sampai takat ni ja la... Sebelum aku blah aku kasik satu teka teki..

Dalam banyak2 gajah, gajah mana yang baik? Senang ja kan.... kan....

kan....

Jawapannya Gajah Duduk. sebab selalu ikut orang pi masjid. ^^, 

+biarjasajadikenangan+
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...