Bally.Da.Shoe: 2011

Rakan BlogKu

Tuesday, December 20, 2011

Hati2... nanti kena tampar... Tuii!!

Huhu at last dapat juga lari dari keramaian manusia.. huhu i hate crowded place. Sebenarnya pagi ni ada Perasmian Bengkel dan Seminar Rekreasi Kebangsaan 2011. huhu aku takde mende pun... menempek ja kat situ buat ramai. Ok enuff!!

Aku nak cerita pasal video kat bawah ni, 2 hari lepas kan ada satu video " Nak Ludah Muka Mahasiswa" yang dah dipost oleh Bukan mahasiswa *rasanya la...* menyampaikan rasa tak puas hati dorang kepada mahasiswa. Er...er... nmpak gaya mcm memang tak puas hati..

"Aku jumpa aku ludah muka kau!!" Aisemen bro...takde ayat murni sikit ker... burung berak atas kereta pun orang marah.. ini kan nak ludah muka orang. rasa2 aku budak tu pun tak biar hang saja2 pi ludah kat muka dia. Kalau boleh aku nasihat sket... tunjuk la sikit ciri2 manusia bermoral. Benda2 macam ni boleh disetelkan dengan lebih rasional... Kau pun penah jadi Mahasiswa *kalau penah la* Cara kau cakap tu macam "dongak ke langit dan ludah". Ok takpe lah tu, mungkin dia marah sangat kot sebab pemimpin kesayangan dia dinodai oleh budak2 tu.



Video 1: Nak ludah muka Mahasiswa

Menurut salah satu akhbar di Bikini Bottom, "berikutan video tak puas hati yang di muat naikkan ke laman youtube 2 hari lalu, sekumpulan "Panglima2 perang" dari Pertubuhan Myspace telah melahirkan rasa tak puas hati mereka pada Pertubuhan Facebook pimpinan Mark Zuckerberg. Berjuta2 ahli dalam pertubuhan Facebook kini dalam ketakutan dengan ancaman tampar dan ludah daripada pertubuhan terbabit menerusi video "KP | Panglima nak ludah muka buku" yang dimuat naikkan ke laman sesawang." - Utusan Bikini Bottom.



Video 2: KP| PAnglima nak ludah muka buku

Hahaha memang ohsem lah video korang. Mimik muka sebijik!! Video ni menyedarkan aku yang myspace maseh wujud *sorey....* Huhu Habeslah kali ni, lawan meludah la korang HAHAHA...

Sebenarnya apa yang aku nak highlightkan disini 2 video ni kelihatan serupa tapi memiliki maksud dan tujuan yang berbeza. Itu saja... hahaha ^^, Maaflah kalau membosankan

p/s: Orang2 sekarang tak makan dengan kekerasan... So tak perlulah kata2 kesat tu semua... kita tegur cara baik..orang lagi senang nak terima **nasihat utk Video 1**

+biarjasajadikenangan+

Sunday, December 18, 2011

5 things i hate!!


5 things i hate!! **alamak tajuk omputeh la** Semua orang ada benda yang mereka tak suka. Sama lah dengan tukang kasut ni. Sejak akhir2 ni banyak pulak benda2 yang tak suka ni timbul. Meh la nak cakap benda2 ni. Mana la tau mungkin ada yang prihatin

1. Aku paling tak suka orang bohong dengan aku.


Aku nak bohong pun takut2. fikir itu ini.. tapi orang sedap2 ja kencing aku sana sini. Ingat aku jamban ka. Aku tak kesah pun buruk macam mana pun janji benda betul. Lu tipu gempak2 bukan betol pun. Bohong ni bukan dapat apa2 pun. paling tidak hanya kepuasan yang bersifat sementara. Lama2 pembohongan tu akan terbongkar juga dan yang dapat maluw tu kita juga. Dapat malu ja ok la... kalau dapat marah sekali ?

2. Aku tak suka orang cakap aku lembut/Gay bagai!!!!


Bullshit... mungkin aku nampak nerd.. macam budak syndrom down ke hape ker... tapi jangan sedap2 kata aku G*&. Aku memang pantang betol. Don't judge. Its no your job. Its Allah. Apalah nasib orang yang nerd kulit pucat macam aku ni. Kalau hangpa nak panggil aku mayat ka hantu ka aku ok ja... bt peliss not dat word.. I hate dat word very VERy mUch!!! Sebab aku bukan. Sapa pun akan marah bila orang fitnah apa yang dia tak buat. tapi takpa... kepada mulut2 puaka tu... semoga Allah membalas dengan kebaikan. ^^,

3. Aku tak suka tengok orang pukul2 gadis/perempuan/makcik tua/isteri dll.


Tak sampai hati bila tengok benda2 macam ni. Wanita dijadikan daripada rusuk Adam bukan untuk dikasari, dipijak, dan diperlakukan dengan teruk... tapi untuk dikasihi dan dilindungi. Kadang2 tu tak boleh nak salahkan lelaki saja.. mungkin wanita ada jugak salahnya pada wanita. Ada segelintir wanita sekarang yang tak pandai menjaga adab dorang. sampai kadang2 aku tengok ada yang tengking2 pakwe di khalayak *sopink komplek* Lelaki ni ada egonya... kalau kita sama2 menjaga batas... rasanya ok kot ^^,

4. Aku tak berkenan orang yang suka membuat kesimpulan awal tanpa dalil2 sahih


Banyak orang sekarang suka buat kesimpulan sendiri. Contoh yang paling mudah disini, Korang tengok ja seorang mamat bernama Bali berjalan2 di Sopink komplek... " Kereknya mamat tu... tengok pun tau dah sombong". Pliss jangan. DOn't judge the book by its cover. Nak buat mcm mana kalau muka aku nmpak belagak... mai dulu tegur2 kenal2 baru la korang judge. betol tak.... Berprasangka buruk pada peringkat awal sama seperti mengumat dan mempitnah dan fitnah tu lebih besar dosanya dari membunuh. So kepada yang berkenaan... anda baru saja membunuh orang. ha..ha.. tak tahu...

5. Aku ak berapa suka nak tulis benda benda macam ni.

Sebenarnya banyak jer benda aku tak berapa2 suka ni. tapi benda yang boleh tolerate aku tak kesah sgt pun. hahaha demand banyak2 org benci =P Haha so jangan ambil hati kalau ada kata2 kesat dalam ni ^^, Maafkan aku! jom kita sama2 berubah jadi yang lebih baik. JOm!!!

p/s: Mak aku pesan, jangan buat jahat dekat orang, biar orang ja buat jahat dekat kita. **kaitan ?**

+biarjasajadikenangan+

Saturday, December 17, 2011

Gay kawen pakai baju Melayu bagai.. FAKK!


"Pagi yang cerah kini sudah gelap..." Brader mana tah tadi menyanyi pagi2 masa aku turun jogging tadi. **Tengok langit dan hairan**

Bukan nak buat entry kesihatan bagai... sekadar kekesalan dengan anak melayu kita. **secebis anak melayu** Hangpa semua mesti dah baca benda alah ni dekat Utusan kan. Kan? ke tak...

Ni dia ceritanya

Seorang pelajar "Melayu" kita..pelajar perubatan, Arif Alfian Rosli yang dikatakan hilang di Dublin sebelum ni telah menconteng arang kemuka negara. **jap2.. negara ada muka kah** Pelajar tajaan Petronas ni gagal dihubungi sejak 3 tahun lalu.. Sudahlah menghampakan arapan ibu bapa yang nak lihat anak dia berjaya jadi doktot (Doktor) apabila berhenti dari pengajian... lepas tu lesap tah ke mana. Mak ayah hang dah 8 kali pi Dublin cari hang. Cap ayam punya budak.

Bebalik isu conteng2 arang bagai ni, mamat ni dah mencetuskan kemarahan rakyat Malaysia apabila dikhabarkan berkahwin dengan pasangan GAYnya, Jonathan.

WTF... Pompuan banyak lagi bai.. Itu lantak hang lah.. moral hang dah rosak... tapi janganlah nak rosakkan imej melayu dengan berpakaian baju Melayu hitam dan berciuman dengan pasangannya. Aku baru lepas layan 1957 Hati Malaya, jiwa dengah patriotis ni. Nak gay p jauh2... tak perlu nak mention melayu ka islam ka. tahi lembu!! (Bullshit)


20111216-210445.jpg

Nak baju Melayu bagai... jual maruah sendiri sudah... tak perlulah jual maruah bangsa. Ya Allah..kembalikan dia ke jalanMu

20111216-210502.jpg

Bapak kau punya risau kau terjeba benda2 tak elok. Last last itu jugak yang hang cari. Hmm... kenapala semakin ramai orang macam ni T_T Kepada mak ayah yang ada nak mengaji jauh2 kat obersi tu selalu2 la berhubung dengan depa (mereka) tanya2 khabar.. sesekali bagi pedoman dan nasihat apa salahnya. Kita hanya berusaha, Allah yang menentukan.

p/s: Ya Allah.. Jangan kau pesongkan hati kami setelah kau berikan kami pertunjukmu T_T

+biarjasajadikenangan+

Thursday, December 15, 2011

Bila dah dicium baru tahu bertapa nikmatnya ciuman itu

KECIK TAPI GAGAH

Pernah dengar cerita Si Gajah dan Tikus ? Gajah yang begitu besar dan gagah tetapi takut dengan Si Tikus yang kerdil. Ini cerita dongeng kanak2 masa zaman tadika. Tak pasti pulak aku kanak2 zaman sekarang masih dengar cerita2 tukang karut ke tak ?
Tapi aku bukannya nak tulis pasal gajah allergik tikus bagai. Aku nak kongsi dengan hangpa semua makhluk kecik yang gagah.

Tahu Tak ?
Ada satu makhluk halus **bukan hantu hokayy** yang sangat mengerikan merayap2 dalam hutan... Er...er... Artis popular yang dimaksudkan tu adalah Cengkenik. Penah dengar ?
Seramkan!

Cengkenik merupakan makhluk ektoparasit yang hidup dengan makan darah pada mamalia, burung, dan kadang-kadang reptilia dan amfibia. Makhluk Femes ni jugak dikenali dengan nama Sengkenit, kutu babi atau pirah (sek kelate kito).


Cengkenik ni dilahir dan dibesarkan dalam keluarga Ixodoidea bersama2 dengan hama lain.Ramai orang tak sedar kewujudan makhluk ni sehinggalah mereka tersua dan jatuh cinta... dan percayalah... hangpa takkan dapat lupa sengkenik yang halus mulus ni.. tak percaya tanya aku.. hehe


Sebelum2 ni aku pernah masuk hutan dan teserempak dengan cengkenik. Bayangkan satu sarang terjun atas kaki aku. Mula2 aku ingatkan semut mayat yang halus tp rupanya tidak. Habis depa buat kenduri darah2 aku. Selepas peristiwa tu malam2 aku menjadi ngeri.. Bila peluh saja gatal pedih complete!!. 2 Bulan azab!!


Bila dia dah hisap darah badannya akan mengembang jadi merah.. Bila kita cabut, hangpa akan rasa macam kena renjat elektrik. rasa nak pitam pun ada **hiperbola kah??** tapi serius ni. Ada member aku yang kena dalam telinga. Bayangkan~ mesti berbaldi2 air mata dia. =P

Tapi ada petua orang tua2 cakapkan... bila kena cengkenik sapu dengan kapur barus. Ala..kapur yang org makan dengan sireh tu. haa yang tu la. Lagi satu lumurkan dengan minyak tanah. Petua ni aku dapat masa dekat Taman Negara Pulau Pinang baru2 ni... **Baru2 ni pun kena cium dengan cengkenik.. tengah tersiksa skang ni T_T **

Tapi yang penting sekali, jika hangpa kena cium dengan cengkenik, jangan garu.... kalu garu nanti berkudis dan meninggalkan kesan parut kekal. *meninggalkan!! bakunya~*.


p/s: Bila dah dicium baru tahu bertapa nikmatnya ciuman itu


+biarjasajadikenangan+

Sunday, December 11, 2011

Sikap Kita2 yang senang


Dalam kenyataan hidup hari ini yang kuat memerintah.. yang lemah hanya menadah.. hingga melimpah air mata dalam doa yang disembah...

Mana mungkin yang lemah memerintah.. nanti habis lemah semuanya... Cuma yang penting bagi seseorang pemerintah tu bukannya sekadar kekuatan dan keberanian.. tapi juga kebijaksanaan dan ilmunya... cewah! Bakunya

Hari ni aku bukan nak cerita politik2 bagai ni. Itu semua belum masuk bidang aku lah. Hari ni aku nak cerita bertapa kita patut bersyukur dengan kemakmuran yang kita ada hari ni.

Bulan2 yang lepas.. bulan 7 rasanya aku ada ikut trip ke Kemboja. Bertapa susahnya Negara tu. Tak tau macam mana aku nak gambarkan kat hangpa semua..

Adik2 kita hari ni adakah sesusah anak2 ni...

Pernah tak hangpa jadikan tebing2 tepi jalan raya sebagai katil tempat berehat dan tidur pada waktu malam... pernah ka hangpa berlari di atas tar panas tanpa kasut demi sesuap makan... tiang2 lampu dijadikan alang buaian anak2 kecil.. Pernah ka hangpa tengok kanak2 berkejar2 mengutip tin dan botol sebelum sempat lori sampah mengutipnya.

Adik2 kita hari ni adakah bergelumang dengan sampah2 n demi mencari sesuap makan

Hangpa mungkin tak pernah tengok... tahap kesedaran setiap orang mungkin berbeza.. tapi saat aku menulis ni, mata aku berkaca...

mereka tinggal dalam perahu...itu pun yang ada perahu~

Aku selalu mempersoalkan setiap perkara yang tak kena...yang tak sempurna... yang cacat cela. Tapi aku pasti takkan merungut lagi selepas ni. Aku selalu saja tinggalkan makan tanpa menghabiskannya... dan sekarang aku tak sanggup lagi nak buat macam tu.

mereka buat apa saja yang dapat menyuap makan ke mulut mereka


Yang paling aku sedih bila ada kanak2 kecil lebih kurang umur 4 tahun berlari2 tanpa kasut mengejar aku “ Sir, pliss buy, 1 Dollar”. Anak2 sekecil itu pun sudah mengerti erti wang... Ya Allah.. limpahkanlah rahmatmu pada bumi itu.

Mereka makan serangga2 kering seperti makan kerepek. Mereka makan katak macam makan ayam. Ayam ? Nasi ? apa tu... mereka tak tahu apa erti kemewahan yang kita kecapi hari ni. Jika kita kata kita susah disini... bayangkan bertapa fakirnya mereka kat sana

Peliss...jangan kita merungut lagi...bersyukur dengan apa yang ada...dan berusaha untuk menjadi lebih baik... Iringkan usaha dan tekad kita dengan doa dan tawakkal. Insyallah bumi kita akan terus makmur dengan limpah rahmat-Nya.

p/s: Jika kita rasa kita susah...ingatlah ada yang jauh lebih susah

Sumber gambar: Akem

+biarjasajadikenangan+

Monday, December 5, 2011

Ombak Rindu!! ohsemm My Maya

Redha itu ikhlas... pasrah itu menyerah


Ombak Rindu... Boleh bilang sangat crita yang aku postkan dekat blog. Sebenarnya aku tak suka mana pun post pasai2 muvee dekat belog... tapi cerita2 luar biasa ja aku kecualikan. Pagi ni gigih gila aku g Mines nak cari tiket.. las2 dapat tiket pkol 4.20... tapi takpa lah demi Lisa dan Maya yang aku kasihi~ =P

Maya dan Lisa bertudung... sangat suwitt~ ^^. **teruja hokay**


Cerita dia memang ohsem lah!! Tak sia2 aku ngan member2 tunggu lama. Cerita ni lebih menceritakan percintaan selepas kahwin... lain kalau nak dibandingkan LBS (Lagenda Budak Setan) yang bibit2 cintanya lebih dilihat sebelum kahwin.

Maya aku suwitt kot dalam cerita ni. Tambah2 babak dia letak kepala dekat bahu Haris... *Kalau nak pinjam bahu aku pun boleh* Semua watak hidup... tapi Lisa aku kurenk sket... Dia tak sheshuai la bawak watak jahat...comel sangat~



Aku rasa semua lelaki pun nak istri yang macam Maya... At least kalo tak semua pun mungkin sebahagian besar. .. kan...kan... kalau tak jugak aku je lah yang suka. huhu enuff mengarut... Sila p tengok OK!!


Ombak Rindu~ nak tengok lagi... My Maya ^^.

+biarjasajadikenangan+

Monday, November 28, 2011

Ohsem! Mesin ATM yang aneh!! ..ke unik?

Merah CIMB...Kuning MAYBANK...OREN Bank Rakyat. tengok warna saja semua orang pun tau ATM Bank apa... *semua yang berkaitan dengan duit orang tahu~*

Seronok baca 1 blog tu cerita pasal bangla nak keluarkan duit kat ATM... hahaha ada masa baca lah entry tu kat sini. Dengan keterujaan aku yang melampau2 tu mengidam pulak nak tengok gambaq mesin ATM. =P nak pegi bank pun bukan ada duit nak keluarkan... hujung2 ni duit tak 'ramai' *tyme bila yang ramai??* enuff~ jom usya gambaq!



Cuba bayang kalau betul2 ada mamat bank yang duduk dalam 'mesin basuh' tu dan huluq (hulur) duit kat hangpa semua.. er...er... aku yang membayangkan un rasa lemas.. O2 pelisss~


ATM ni lagi ohsem!! Ni bukan ATM biasa, ATM organ ni direka oleh Allora & Calzadilla. ATM unik ini berhubung ke sebuah komputer yang akan mengeluarkan nada semasa kita memasukan nombor pin ATM kita. Bayangkan kalau ada 7 bijik sederet benda alah ni dan semua orang pun sibuk masukkan no pin... whoa!! haru!

ATM ni khas untuk kanak2 dan orang yang suka makan kek... tapi kena hati2 takot nanti kena hurung dengan semut =P tapi sekali imbas macam senang ja nak rompak ^^, (bapak polisi saya begurau sajer~)

Ni memang btol2 ATM nih. Sebatu dah nampak peti duit. Mesti besar jumlah duit kat dalam tu..besar jugak la 'pedal ayam' (mangga) dia. Sapa2 nak simpan duit banyak boleh try bank ni... macam selamat ja =P

Bagi mereka2 yang ada gaot.. tak leh berdiri lama boleh try ATM ni... Yang rendah2 tak payah suruh pun..memang makanan korang lah ni *perasan tinggi sekejap* Bukan tu saja ATM ni direka untuk memudahkan pengguna berderma. hangpa keluarkan duit dari ATM.. pusing kiri atau kanan dan dermakan pada peminta sedekah yang turut besila tepi2 hangpa... mudah kan. =P
Er...er.... pink! no komen.... aku mungkin tak kan pilih ATM ni... huhu lagi satu selamber ja mamat tu cocok duit... tak takut kena libas ka... Aiyak!! gajah tu tindik dagu dengan lampu pendafelor~

Ehemmm!!! Menganjeng ke hape ATM neh... mentang2 aku ni spesies yg 'Tinggi'. hahaha tapi kelakar mamat tu. Gigih dah mcm spiderman dah aku tengok demi nak keluarkan duit. Aku rasa ATM ni hanya digunakan tyme2 banjir saja. bila air naik senanglah orang2 kat sana naik sampan di 'cocok' duit

Ini lagi ohsem! Nak tipu pun agak2 la. Ingat juai hotdog dekat kolej ka hape... Maju2 teknologi... manual jugak dia nak... hmmm... tapi sempoi!

Whoa!! kalau ini gayanya mesin ATM nak kena selesaikan equation bagai... tak ambik duit la gamaknnya aku ni... I hate Math!!! **lari laju2**

p/s: pilihla yang mana korang yakin ~ ^^.

+biarjasajadikenangan+

Friday, November 25, 2011

Penyiul yang Peniru

Pejam...celik...pejam lagi....eh! celik lagi~

Adoyai tak mengantuk pulak malam ni... teringat pulak aku cerita Doc Mano pasal Makhluk yang pandai meniru... Ingatkan manusia saja meniru er...er... tak eh ?

Semua burung pandai bersiul.. itu biasa. sesetengah burung dapat meniru siulan burung lain.. itu agak luar biasa.. tapi ada burung yang pandai meniru suara manusia... Whoa!! ohsem! **big whoa** Burung ni sama macam pita rakaman yang boleh playback apa yang dah kita rekodkan...*mestila..nama pun pita RAKAMAN* Burung yang aku maksudkan adalah Tiong Mas.
Nak tahu tak ?

Ada lagi 2 kawan baik burung ohsem ni yang juga pandai meniru...(banyak lagi burung laen hokay.. =P) Mereka ni terkenal sebagai pembuat bising di dalam rimba.. Mungkin jatuh dalam senarai burung WANTED sebab bising sangat. enuff mengarut!

Senarai Burung2 yang menggungguli carta ANUGERAH JUARA SIUL peringkat daerah adalah:

Cecawi Hamba Kera menduduki tempat ke-3.
Murai Batu jatuh satu anak tangga di tempat yang ke-2
Juara siul minggu ini jatuh kepada Tiong Mas (Tempat Pertama)

Semua dah tahu yang depa semua ni pandai bersiul so aku cerita keunikan mereka2 ni lah.

Cecawi Hamba Kera/Greater Racket-tailed Drongo
Dicrurus paradiseus


ekor yang ohsem!


Cecawi ni unik sebab ia mempunyai ekor yang ohsem.. Ekornya yang panjang di kiri kanan ekor membuatkan dia segak. dan untuk pengetahuan semua... burung ni satu famili dengan burung gagak... tapi gagak tak hensem... buuu!!! *dendam sebab dia berak atas keta aku hari tu* burung ni pandai dalam bab2 meniru siulan burung lain.

Murai Batu
Copsychus malabaricus


cantik kan.. mcm bird of paradise!


Burung apa.. burung murai.. burung apa.. burung murai lah!! Burung ni memang cantik. dan faktanya.. orang selalu bela burung ni untuk tujuan bertanding suara yang paling sedap. Huhu tapi kena ada lesen lah kalau nak bela benda alah ni. Murai batu sangat hensem dengan rump (bontot) berwarna putih. Ia juga memiliki bulu coklat didada dan putih dikepala.. ala2 mahkota kononnya.. sebab tu mahal harganya =P Murai batu ni pandai meniru siulan burung lain dan suara dia memang superb!!

Tiong Mas
Gracula religiosa


Tiong Man oh Tiong Mas. Ini lah juara. Tiong Mas bukan saja pandai meniru siulan burung lain.. tapi juga pandai meniru suara manusia. Kalau hangpa pi rumah2 kat kampung yang ada bela burung ni cuba bagi salam sekali... nanti dia cakap "Asalamualaikum" hehehe~ Burung ni senang ja nak kenal. Ia memiliki Paruh dan Belang tarung pada mata yang berwarna kuning ke orenan...

p/s: so instead of kenal2 dengan artis2 juara lagu tu.. mai la kita kenai2 dengan burung2 yang ohsem kat dalam hutan tu. Jauh perjalanan luas permandangan...Jauh membaca luas pengetahuan... ^^.

**Apa la motip aku post cerita karut2 ni kan... sori lah kalau aku membosankan =P **

+biarjasajadikenangan+

Thursday, November 24, 2011

Sangat tak Ohsem: Pesta bunuh beramai2...

Acara bunuh ikan paus pilot

sumpah rakus!

Menurut akhbar Kosmo hari ni, sejumlah penduduk di bandar Torshavn, Denmark membunuh beberapa ekor ikan paus pilot. Beberapa ?? macam tak yakin ja bilangan mangsa2 yang terbunuh.


Menurut satu lagi akhbar 'The Ikans', Beberapa buah keluarga Paus Pilot telah melaporkan kehilangan beberapa ahli keluarga mereka. Mangsa dikatakan tidak pulang selepas keluar bersiar2 di perairan Kepulauan Faroe. Kejadian kehilangan beramai2 ini dilaporkan berlaku setiap tahun. Laporan dibuat di Balai Polis Bikini Bottom.

Penduduk2 rakus dikepulauan tu menggunakan tiket sebagai keturunan viking untuk menangkap dan memotong daging 'beberapa' ikan paus pilot. Mereka dikatakan dari keturunan Viking yang merupakan penduduk di Scadinavia yang terkenal sebagai pahlawan, peneroka, lanun dan pedagang pada abad ke-8 hingga pertengahan abad ke-11 Masihi.

Ikan paus pilot ni dikatakan menjadi diet kepada penduduk di kepulauan itu sejak lebih 1,000 tahun lalu. Mereka memerangkap haiwan berkenaan ke sebuah teluk sebelum menangkap dan membunuh ikan tersebut. Acara membunuh ikan paus itu dikenali sebagai Grindadrap dan daging haiwan tersebut tidak boleh dijual sebaliknya ia diagihkan dalam kalangan penduduk.

Hmm... apa nak jadi lah sekarang ni. Bila banyak semua pun pakat2 buru dan bunuh... bila dah kurang... dah jatuh dalam senarai calon2 ikan paling hensem dan terancam baru la nak sibuk2 konseff bagai wuddafish!! Orang takkan rasa kepentingan sesuatu sebelum mereka kehilangannya. Ni lah manusia~

note** BEBERAPA TAK BERMAKSUD SEDIKIT!!!


p/s: sedih tengok laut dah macam darah *aku tacin hokay!!*

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, November 16, 2011

Ohsem!! Pokok paling tinggi atas muka bumi

Pernah dengar "Ferguson Tree" yang kononnya tertinggi di dunia...Malangnya pokok tu dikatakan musnah dalam kebakaran. Menurut pengukur kerajaan, William Furgusan yang mengukur pokok ni dengan pita pengukur pada 21 Februari 1872 jika pokok ni masih ada tingginya dianggarkan menghampiri angka 152m (500 kaki) tinggi. Menurut mamat ni jugak, pokok2 disekitar tu jugak memiliki ketinggian diatas 106M (350kaki). Whoa!! kalau betul lah... no proof no talk!

Alah~ 150meter bunyik macam rendah ja. Kalau pelari pecut, dia makan skejap ja.. tak sampai 10saat. macam makan magee sajer~ Tapi...
Tinggi tak??

Nak lagi jelas jom kita buat perbandingan...

Roda Bulat2 "Eyes On Malaysia" 62m
Sydney Opera House (Australia) 67m
Statue of Liberty (Amareka) 93m *tak termasuk foundation*
Menara Pandang Taming Sari (Melaka) 110m
Menara Telekom Alor Star (Kedah) 165.5m

So cena??? agak2 tinggi tak pokok ni. Tapi tu semua tak membuktikan apa2 sehinggalah penemuan pokok tertinggi di dunia di Amerika Utara iaitu pokok Redwood California atau Giant Sequoias (Sequoiadendron giganteum)yang memiliki ketinggian 115.5m (379 kaki). Pokok Ohsem ni dipanggil2 dengan panggilan Hyperion.


Lokasi pokok ni dirahsiakan untuk mengelakkan malapetaka yang akan dibawa ke pokok ni. Mana la tahu ada tokey2 balak yang nampak semua benda pun duit saja... =P Tapi aku aku yakin pokok ni selamat dijaga oleh hutan2 tebal dan penunggunya Cougars.

115.5m!! dekat2 2kali ganda Statue of Liberty... memang ohsem la pokok ni. Bayangkan bertapa hijaunya dunia kita kalau kita pelihara pokok sejak dari dulu lagi. So renung2kan lah ^^.



nak jugak dia... =P

p/s: aku nak rumah yang macam ni boleh~


+biarjasajadikenangan+

Monday, November 14, 2011

Haiwan paling lantang di dunia



Sepi rasa dunia ni...dah 2 minggu tak jerit2... Selalunya aku lah yang suka memekik dekat rumah.. Tapi aku bukan suki2 nak cerita pasal aku melalak kat rumah.. Nak tahu tak, binatang apa paling lantang dalam dunia... Cuba teka.. its my faforit...

Haiwan yang aku maksudkan tu adalah katak... katak ni bukan calang2 na.. Katak Coqui nama dia. macam cakoi ja bunyi. Katak Caqui (Eleutherodactylus coqui) merupakan katak yang jerit paling kuat... mungkin paling kuat di alam katak atau mungkin paling ohsem!! di hutan rimba.

Tak padan dengan kecik (30 - 50mm) nak jugak jerit kuat2... Sebelum ni aku penah dengar gadis2 kecik saja menjerit... tak sangka pulak katak ni pun ada ciri2 'istimewa' wanita kecil =P Katak ni menghasilkan bunyi hingga 100 desibel dalam jarak kurang 3 kaki, Secara faktanya bunyik makhluk kerdil ni mampu membangunkan kita yang sedang nyenyak tidur. Bunyinya dikatakan lebih kuat dari bunyi hentakan mesin gerudi tanah tu ... hah ?? fakta atau auta ?

Mengapa katak hingaq (bising) ni dinamakan Co-Qui? dah katak ni bunyi macam tu.. Co adalah bunyi yang dihasilkan oleh katak jantan. ia diguna untuk menarik pasangan dan untuk tanda kawasan jajahan... main jajah2 dah ni. Katak betina akan menyahut dengan panggilan Qui... sebab tu la co-qui... =P

katak ni diisytiharkan sebagai spesies perosak di Hawaii dan disenaraikan dalam 100 spesies asing penceroboh terburuk (world's 100 worst invasive alien species). Tudia la, hang kacau orang tidoq sangat.


Katak ini bukannya berasal dari Hawaii, ia telah berhijrah dari Peru. Kedatangannya menyebabkan penduduk Hawaii dah tak boleh tidur malam dengan aman dah... Sebabnya.. si katak Co-Qui ini akan melalak dengan lantang ketika musim mengawan. Dia akan berbunyi dari awal malam sampailah subuh hari.. Azab!!! memalukan keturunan katak betoi lah "Kerana Co-Qui setitik rosak katak sebelanga"

Saiz katak ini dari 15mm-80mm dan mempunyai warna berlainan mengikut tempat. Dan ini ada video bunyi katak ni kalau nak dengar. Terima kasih kepada sahabat blogger - Urut Turun Temurun.

video

p/s: Ni lah antara contoh bencana dari memperkenalkan haiwan eksotik ke dalam ekosistem kita *bawa masuk spesies asing ke tempat baru*


+biarjasajadikenangan+

Saturday, November 12, 2011

Jom Berubah!!!


Yang bulat takkan datang bergolek, yang pipih tak mungkin datang melayang. Semua pun datang berdasarkan usaha. Orang selalu kata kejayaan hanya untuk mereka2 yang lahir dengan kepintaran…genius katanya. Tapi yang sebetulnya… kejayaan akan datan pada orang2 biasa yang berusaha secara luar biasa.

Hari ni result tak ok… “ tak pa lah…esok lah usaha lebih sikit”… Hari ni result baik sket “Hah ok lah tu… dah puas hati dah”.. cepat sangat puas hati.. kan ? ke dak? Kalau dak jomlah kita pakat2 berubah.. ^^.
Berubah!!!

Sebenaqnya ada resipi untuk melakukan perubahan diri. Mulalah berubah supaya kita jadi lebih yakin dengan diri kita sendiri.Ini akan buat orang lain pun jadi lebih yakin dengan diri kita. Memang macam tak mungkin ja kalau kita nak ajak orang lain berubah dengan diri kita yang masih berada pada takuk lama. Orang dah tentu2 akan persoalkan tentang diri dan sejarah lampau kita. Inilah manusia.

Apa yang boleh kita buat ?

Kita boleh buat perubahan secara perlahan-lahan. Memang aku tak nafikan, susah gila untuk terus buat perubahan dalam masa yang singkat atau senang cakap berubah dalam sekelip mata, tapi percayalah, Kalau perubahan tu dilakukan secara perlahan-lahan (janji berterusan), dengan izin Allah kita dapat berubah seperti yang diinginkan. Walaupun perlahan, kita mesti dapat buat perubahan besar dalam diri kita. Biar selembab mana pun kita bergerak.. janji kita tidak pernah berhenti.
Lakukan perubahan sekarang!!! Jangan tangguh2 untuk tempoh yang lama. Semakin lama kita bertangguh nanti semakin melarat dan susah nak lakukannya. Perkara2 yang kecik pun akan jadi lebih besar kalau terus dibiarkan. Jadi, ambil masa yang ada sekarang untuk berubah dan mendapat hasil yang baik pada masa depan. "Busuk ikan itu bermula dari kepalanya... melarat sehingga keekornya"

Apa yang pnting… Berusaha untuk berubah dengan niat yang ikhlas dan lakukan dengan bersungguh-sungguh. Kita perlu paksa diri kita untuk berubah dengan sepenuh hati. Jika diri kita tak dipaksa.. seolah-olah memanjakan diri untuk berubah. Nafsu kita juga akan jadi semakin degil kalau tak dipaksa. Kawal nafsu… dan jangan biarkan nafsu mengawal diri.

Bila berjaya melakukan perubahan diri, kita perlu mengulangi perubahan itu hingga ia sebati dengan diri kita. kalau perubahan itu dibiarkan begitu saja, kita hanya berjaya untuk berubah seketika saja dan selepas itu kembali ke takuk lama. Jangan sia-siakan perubahan dan perlu sentiasa melakukannya

p/s:Berubah jadi yang lebih baik tu kan perkara yang Allah S.W.T suka… takkan Dia taknak tolong kalau kita bersungguh2 ^^.

+biarjasajadikenangan+

Friday, November 11, 2011

Hari neh~

Senyum oh! senyum...


Pagi ni dengan sengal2 badan... aku mengesot pegi mandi segala macam.. bersedia nak pegi kerja.. " Adoyai hari ni mesti hari malang aku"... sampai ja bawah ada 2 orang brader selisih dengan aku... depa tegur (senyum)... Apa kena masyarakat Malaysia hari neh.. selalunya muka sadis macam bini mati.. lalu pulak dkt Pak Guard, Pak Guard tegur *jerit* "Selamat pagi!!!" Terkesima aku... ramah pulak pakcik ni hari neh...

Dari sengal2 badan tadi ni terus jadi cergas... rasa nak senyum ja kat semua orang. Hokay! sapa2 ada kerja lebih2 kasik ja dekat aku...tengah gudmud neh! Enuff merapek..satgi bos aku marah.. Chow dulu ^^. Eh jap... maybe sbb 11.11.11 kowt... hahaha kufarat (khurafat) semua tu.. Semalam korang kitar semula tak... =P



p/s: Satu senyuman yang manis dapat mengubah keseluruhan hari kita ^^. Betul tak?


+biarjasajadikenangan+
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...