Bally.Da.Shoe: 2013

Rakan BlogKu

Tuesday, October 15, 2013

Pertahanan Semulajadi yang sangat ohsem



Jika hutan pamah dan hutan gunung digelar 'span gergasi', hutan bakau pula mungkin digelar benteng laut. Mengapa? 

Setiap tahun kawasan pantai kita terhakis sedikit demi sedikit tanpa kita sedar menjadikan pantai semakin 'mengecut'. Inilah kesan dari hakisan ombak. 

Pelbagai langkah telah diambil oleh pihak kerajaan untuk mengatasi masalah hakisan ini.. antaranya ialah dengan membina pemecah ombak untuk mengatasi masalah ini. Namun pemecah ombak semestinya menelan belanja yang sangat tinggi. menurut sinar harian 13/9/2013, kerajaan memperuntukkan RM5 juta bagi membina benteng pemecah ombak bertujuan mengelak hakisan di beberapa pantai di sekitar Senggarang, Johor.

Namun sedarkah kita, "Nature" juga mempunyai barisan pertahanan sendiri. jika diamati.. disebalik pemecah ombak kita dapat lihat ada tumbuhan yang tumbuh. Itu adalah Avincennia. Avincennia adalah pertahanan paling hadapan. Avincennnia mempunyai jaringan akar udara (pneumatophores) yang tumbuh mencacak melepasi paras lumpur di sekeliling pangkal batangnya tidak hanya bertujuan untuk pernafasan, tapi juga untuk memerangkap dan memegang mendapan tanah.



Gambar 1: Pneumatophores

Selain itu, Daun Avincennia atau lebih mudah dipanggil pokok Api-api mempunyai kelenjar garam di permukaan bawahnya. Kelenjar garam ini berfungsi untuk menyingkirkan garam dari pokok. hebat kan? Ini kerana tidak semua pokok mempunyai kelebihan ini.  Biji Api-api pula mula bercambah ketika masih melekat di ranting lagi. Ini bagi memastikan bijinya tumbuh dengan cepat sebaik sahaja terjatuh atau tertanam di dalam lumpur.

Avincennia akan menyediakan persekitaran (struktur tanah) yang sesuai sebelum barisan seterusnya masuk iaitu Rhizophora & Bruguiera. Hasilnya akan terbentuk satu ekosistem bakau yang hebat sebagai pertahanan dari hakisan ombak dan juga Tsunami.

Bekasi Diminta Tanam Bakau di Pesisir Pantai Utara

p/s: Don't fight against nature... alam lebih arif ^^,

+biarjasajadikenangan+

Tuesday, October 8, 2013

Cipan 'Capet'




Ramai yang sebut cipan... cipan... tenuk... tenuk... tapi kenalkah kita dengan cipan dan tenuk? Sebenarnya cipan dan tenuk ini merujuk kepada haiwan yang sama iaitu Tapir.


Keseluruhannya hanya terdapat 4 spesies Cipan atau Tapir yang wujud di atas muka bumi dan Malayan Tapir yang terdapat dinegara kita merupakan spesies yang terbesar dengan berat badan mencapai 363kg!! Malayan Tapir mempunya ciri-ciri badan menarik seolah2 ia sedang memakai cawat berwarna putih. Siapa cakap tapir comel angkat tangan!

Tenuk/Cipan/Tapir yang dimaksudkan ni adalah :

1. Tenuk Malaysia (Tapirus indicus) - Asia Tenggara dan Malaysia. 
2. Tenuk Baird (Tapirus bairdii) - Mexico dan Amerika Tengah. 
3. Tenuk Gunung (Tapirus pinchaque) - Utara Andes di Colombia & Ecuador.
4. Tenuk Brazil (Tapirus terrestris) - Hutan Amerika Selatan.


Tenuk menjadikan buah2 yang gugur, pucuk2, dan daun2 muda sebagai makanannya. Namun yang sedihnya, Tapir kini semakin mendekati kepupusan.. Ini disebabkan oleh :

1. Pemusnahan habitat asal untuk tujuan pembangunan. (ini mengganggu proses pembiakan & sumber makanan tapir)
2. Pembalakan tak terkawal
3. Pemburuan (Harimau, harimau bintang, manusia)

Kini Persatuan Pencinta Alam (MNS) sedang berusaha keras bagi memastikan generasi akan datang dapat mengenal apa itu tenuk dan bagaimana fungsinya di dalam ekosistem liar tidak hanya di zoo dan sebagai sampel2 awet di muzium2 dan pusat interpretasi.

Dengan motto hidup 'Show something better to our childrens' jom support usaha2 pemuliharaan si tapir/tenuk/cipan ^^, 

p\s: kalau Afrika terkenal dengan badak air... biar orang kenal Malaysia sebagai rumah kepada Cipan pakai 'pampers'

+biarjasajadikenangan+

Tuesday, October 1, 2013

Mudahnya mengesan manusia

Dihujung2 minggu bagi yang ingin lari dari kesibukan kota.. kebanyakannya memilih untuk berekreasi santai di hutan-hutan lipur ataupun melibatkan diri dengan aktiviti lasak di hutan seperti mendaki gunung, mountain biking dan sebagainya.

Aktiviti2 santai mahupun mencabar ini sememangnya mengujakan namun kehadiran mereka yang tak bertanggungjawab sememangnya mengundang masalah.


Isu pembuangan sampah di kawasan-kawasan hutan ini bukanlah isu baru yang dibahaskan di laman2 blog dan media cetak. Pelbagai pendekatan2 diguna pakai oleh agensi2 bertanggungjawab untuk 'menyekolahkan' golongan2 tidak bertanggungjawab ini namun semuanya tidak memberikan kesan yang baik. 

Kesan daripada perbuatan ini menyebabkan wujudnya pelbagai masalah contohnya Penyakit kencing tikus dari virus Leptospirosis. Tikus-tikus tertarik dengan sampah2 dan keluar ke kawasan riadah manusia. Banyak hutan2 lipur yang terpaksa ditutup ekoran merebaknya wabak ini. Banyak lagi contoh2 lain yang boleh diberikan.

Salah seorang guide Gunung Ledang pernah mengakui " Naik Gunung Ledang susah nak sesat. kalau sesat ikut ja sampah, mesti dapat keluar". Begitu sinonimnya kita dengan sampah. Sampah yang bertimbun ini sememangnya mencacatkan permandangan. Bayangkan kita sedang menikmati hari2 minggu d ikawasan perlupusan sampah. tentunya tak 'ohsem' kan.

p/s: Aku yakin masih banyak orang yang peduli dengan alam sekitar kita... tak perlu kita susah2 nak kutip sampah orang lain jika setiap orang bawa keluar sampah masing2 yang dihasilkan semasa beraktiviti dan berkhelah.

+biarjasajadikenangan+



Thursday, September 26, 2013

Mengapa Harimau hebat dihutan ?




Siapa tak kenal Raja Rimba ? Itu gelaran yang paling padan untuk Harimau Belang (Panthera tigris). Namun tahukah kita yang harimau merupakan penyerang yang sangat hebat. Harimau dikelaskan dalam famili Felidae dan merupakan yang terbesar diantaranya.


Harimau mempunyai saiz badan sehingga 3.3meter panjang manakala beratnya mencecah 300kg!! Ianya menyamai berat 5 orang manusia. Kaki belakang harimau adalah lebih panjang daripada kaki hadapannya. Ini membolehkan harimau menerkam sehingga jarak 9 meter dengan sekali lompatan sahaja untuk menangkap mangsanya.ia juga mampu melompat melebihi 5 meter. Hebatkan!!

Otot2 yang kuat sahaja tidak mencukupi untuk menjadikan harimau pemburu yang digeruni. Harimau memiliki kulit yang berjalur2 menegak yang seakan-akan menyerupai bayang-bayang dirian hutan pada waktu malam. Ini membuatkannya sukar dikesan walaupun dalam jarak dekat. Ini merupakan teknik rahsia yang membuatkan harimau sukar ditandingi oleh pemangsa2 lain di kawasan habitat berhutan.


Harimau mampu menyelinap sehampir 40 meter tanpa disedari oleh  mangsanya sebelum menyerang! Namun harimau tidak suka bertemu dengan manusia. Kebiasaannya diet harimau adalah kancil, pelanduk, rusa, babi, kijang , dan kerbau liar. Namun bagi mereka yang sudah tua dan tidak bergigi ataupun cedera... manusia mungkin termasuk dalam senarai menu mereka.

+biarjasajadikenangan+

Monday, September 23, 2013

Bakau... ada fungsi ke?



Hari ini, isu hutan bakau sering diperkatakan dalam media televisyen. Rata-rata kita pasti pernah melihat iklan animasi ikan belacak comel sedang menangis mengenangkan habitatnya yang rosak. Nasib la ada insan2 yang ambil berat.

video
jom layan belacak comel... **iklan NRE**

Mungkin ramai yang hanya tahu fungsi langsung hutan bakau iaitu penghasilan kayu cerucuk untuk tujuan pembinaan. Namun masih banyak fungsi2 tak langsung hutan bakau yang kita yang tak tahu.

(1) Menstabilkan pantai
(2) Pemecah ombak (Elakkan hakisan pantai) - Pantai yang terdedah seringkali dihakis oleh ombak laut
(3) Menyediakan habitat pada haiwan dan juga sebagai kawasan persinggahan bagi burung-burung migrasi
(4) Memulakan rantai makanan - Banyak haiwan akuatik bergantung hidup pada ekosistem bakau
(5) Penghadang semulajadi yang berkesan terhadap tsunami, taufan, dan siklon dan ribut hasil dari peningkatan suhu bumi (Buffer zone 5 km dari pantai)
(6) Memulihara iklim
(7) Menyerap dan menyimpan peratus karbon yang tinggi

‘blue carbon sinks/storage' adalah istilah yang digunakan untuk mentakrifkan peranan bakau. Daripada kesemua karbon biologi (atau karbon hijau) yang diserap di seluruh dunia, lebih separuh daripadanya (55 peratus) diperangkap oleh organisme hidupan marin dan bukan di darat, oleh itu, ia dikenali sebagai karbon biru. Karbon monoksid yang meningkat berterusan serta wasap rumah hijau lain menyumbang kepada perubahan iklim.

Namun ekosistem ini terus menyusut. Dalam tempoh 50 dekad (1950-an - sekarang), Hutan bakau di Malaysia telah merosot sebanyak 30% daripada 800,000 hektar 575,000 hektar. Jika tidak dupulihara dengan baik, ia pasti akan terus menyusut.

Ayuh selamatkan belacak comel... eh! selamatkan ekosistem bakau kita ^^,

+biarjasajadikenangan+

Monday, July 29, 2013

Gastrik di bulan2 Ramadhan T.T

Dah lama sangat aku menyepi... takdak kabar berita entah hidup entah mati.. tup tup jengoi(muncul) kat sini.. huhu tiba2 rasa terpanggil nak menulis balik... banyak benda berlaku lately ni sayang pulak kalau tak dicoret..

Tahun ni Ramadhan datang lagi... aku bersyukur sebab daat berjumpa lg dengannya.. cewah.. tapi ada ja yang selalu nak mengacau.. Gastrik memang berleluasa di saat ni... sakit tahap guling2 ni. Sebab tak tahan sgt aku godek2 sket kat gugel jumpa la info sket pasal makhluk alah ni..



Gastrik adalah kesakitan yang disebabkan oleh hakisan dinding permukaan di dalam perut oleh 'gastric acid'. Senang cerita ianya asid yang dikeluarkan oleh perut untuk mencernakan makanan. Hakisan permukaan perut disebabkan oleh asid ini tak hanya berlaku sehari dua. ia mengambil masa berbulan2 sebelum seseorang itu mendapat simptom2 gastrik seperti :-

1. Rasa loya
2. Berat badan susut
3. Hilang selera makan
4. Pedih dan sakit perut
5. Kembung perut selepas makan
6. Cirit birit yang teruk melebihi 3 hari
7. Perut berbunyi kuat adakalanya terlalu kuat
8. Muntah (disebabkan oleh tolakan gas daripada perut)
9. Senak, rasa berangin dan tidak selesa di bahagian perut.


Penghidap gastrik yang kronik kebiasaannya dinasihatkan untuk tidak berpuasa kerana boleh memudaratkan. Menurut sumber daripada internet, Penghidap gastrik paling ramai di kalangan penduduk China, Taiwan, Jepun dan Korea. Ini mungkin juga disebabkan faktor pemakanan kerana asia terkenal dengan makanan yang berlemak, pedas, berasid, makanan yang mengandungi bawang, kopi dan minuman berkarbonat. ia juga sememangnya menu2 kegemaran rakyat Malaysia. Di Malaysia, Negeri Sembilan dan Kedah memang terkenal dengan makanan pedasnya. Mungkin aku patut cari statistik pesakit gastrik di kedua negeri ni.

Sebenarnya gastrik ni tidak hanya disebabkan oleh faktor makanan yang diambil oleh pengidap sahaja, ia juga boleh disebabkan oleh amalan waktu makan yang tidak teratur dan selalu 'skip meal'. Sekejap sarapan pukul 8pagi sekejap pukul 12 tengah hari... budaya sebegini memang senang nak kena 'ambushed' dengan gastrik. Pengambilan ubat-ubat penahan sakit seperti ponstan dan voltaren dalam jangkamasa yang panjang juga boleh menyebabkan gastrik. Helicobacter pylori, sejenis kuman yang menyebabkan gastrik. Jangkitan oleh bakteria ini kemungkinan besarnya dari makanan dan air yang tercemar dan melalui hubungan dengan orang yang mempunyai bakteria ini. Tekanan/ stress yang tak terkawal juga menjadi penyebab kepaada gastrik. er..er.. akhirnya.. punca yang terakhir ni macam sesuai pulak dengan aku =P. Akhir sekali adalah tabiat merokok. Percaya tak kalau merokok ni boleh menyebabkan gastrik.. sila gugel.. 


 Jadi apa perlu aku buat ? 

1. Makan secara teratur 
2. Elakkan makanan yang pedas dan masam 
3. Elakkan minuman berkafein seperti kopi dan Nescafe 
4. Mengawal stress dengan bijak 
5. Elakkan minuman berkarbonat 
6. Berhenti merokok **ni la benda paling susah bagi perokok2** 


Itu je lah yang aku nak tulis pun... mungkin terlalu panjang entri ni untuk orang seperti aku.. huhu. tapi sebelum tu nak tanya...Bila datang gastrik saja mesti orang suruh minum susu. Kalau ada sapa2 yang tahu bolehla kongsi.

+biarjasajadikenangan+

Wednesday, April 10, 2013

Gunung Bunga Buah: Versi Belacak Bukit

Setelah sekian lama makhluk alah ni bersawangan... aku rasa terpanggil untuk kembali melarik cerita2 hari kemaren. Sesungguhnya saat ni aku sedang buntu dengan penulisan-penulisan saintifik yang tak ketahuan punca. 

Ini aku nak cerita kisah pertama aku panjat gunung dengan budak2 rekreasi. Gunung Bunga Buah yang berketinggian 1430m dari aras laut ni menawarkan pemandangan yang agak cantiklah. Pintu masuk ke denai Gunung Bunga Buah ni bermula di belakang Hotel Seri Malaysia di Gohtong Jaya (Genting Highland). 

Semua 'peserta' berkumpul dirumah aku petang jumaat tu untuk agihkan barang2 dan ration. Memang mengejutkan bila si Nora bawa lesung batu naik gunung. Peserta2 yang join untuk trip kali ni Abu, Gebu (Ketua Chef), Wani, Nora, Amoi, Akem, Payed, Piti, Kak Ed, Azhar, Wini, Fizah dan Gaban sebagai guide. Sepatutnya kami berada di kaki bukit pukul 8.30 malam tapi disebabkan kereta Gebu terkunci menyebabkan kami tiba di Hotel Seri Malaysia pukul 10.00 malam. 

Selepas taklimat dan bacaan doa, kami memulakan perjalanan mendaki. Disebabkan hujan yang turun menemani perjalanan kami menyebabkan jalan naik licin dan berselut. Sempat juga aku menyaksikan perlawanan 10pin bowling dimana gebu jatuh bergolek2 ke bawah. Nasib aku, amoi dan wani sempat memasang memasang kuda-kuda untuk menahan si gebu dari terus menjatuhkan peserta2 lain ke bawah.

Perjalanan menjadi sangat sukar bagi peserta ke-4 dan seterusnya memnadangkan jalan sangat berkelodak dan licin tahap gaban. Dengan Gaban yang sudah tak yakin dengan jalan yang kami lalui, akhirnya kami sampai di pintu bekas kuari dan mengambil keputusan untuk bermalam disitu sebelum mencari semula jalan naik keesokannya.

Disini aktiviti Dapur Chef Wan mula meriah bila Gebu dan gadis2 yang lain mula mengetuk2 belakang periuk.  Ketuk-ketuk Ramadhan katanya. Menu malam ni 'Popia Bukit'.

Gaban kuat mengaji sementara tunggu menu siap!! Anak soleh ni~ 

Popia bukit memang boleh tahan... sedap!! Aktiviti memasak terus berlarutan sehingga pukul berapa pagi. Aku pun dah tak ingat sebab lambat sangat. 

 Wani ingat tisu lap hingus~ euww

 Apa lagi lah yang dimasaknyer~~ mengantuk oii

 Sejam kemudian~



Pagi esoknya kami dihidangkan dengan Nasi Lemak. Menu berat katanya... Semua orang dengan tugas masing2. Aku dengan daun pisangku~ dah nama pun nasi lemak.


 anee~ nasi lemak satu~


 Kat mana lagi lah roh budak2 ni




 Dimana2 pun Hup Seng memang di hati


jom makan!!!


Selepas isi minyak, masing2 menghidupkan pesawat untuk menawan puncak Bunga Buah. Perjalanan pada mulanya agak santai memandangkan kami hanya melalui denai landai dan jalan balak. Dalam setengah jam kaki tiba di bahagian sebenar pendakian. Kami mula memanjat tanah2 yang mendidih setiap kali dipijak. Mana taknya semua pun berselut dan licin. Pendakian kami berlarutan dalam 2 jam lebih sebelum kami dapat melihat beirut Gunung Bunga Buah.

 Permandangan di Rock Garden - dapat lihat Genting Highlands


Payed posing serius... come on la yed~  


 Kulit muka dah sama dengan bibir dah amoi, tapi takpa yang penting semangat mau ada .


 Akak tali sedang gigih mengatur langkah...


Akhirnya... berkhelah di puncak... Makan magee jom!!


Sesi bergambar di beirut... Kenangan katanya.

Walaupun nasib kami tak berapa baik memandangkan puncaknya dilitupi kabus tapi kami puas hati kerana berjaya sampai ke puncak dengan selamat tanpa sebarang kecederaan. Dengan trek yang "Belacak Bukit" memang menduga mental terutamanya bagi yang first timer.



Selepas sejam di atas, kami berkemas dan bergerak turun memandangkan langit seperti nak muntah semula. Secara keseluruhannya pendakian kali ini berjaya dan meninggalkan kenangan yang indah bagi semua peserta terutamanya mereka yang bawa lesung batu naik gunung ni. ^^, 


+biarjasajadikenangan+




Saturday, January 12, 2013

Jangan tebang pokok tu!!

Aku terkejut bila dapat tahu isu penebangan pokok di sepnajang jalan di Pulau Pinang. Aku sangat sangat sangat kecewa dengan tindakan ni.

"GEORGETOWN - Persatuan Pengguna Pulau Pinang (Cap) dan Sahabat Alam Malaysia (Sam) kecewa dengan tindakan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) untuk memotong 44 batang pokok dan memindah 20 batang pokok untuk projek pelebaran jalan dan menaik taraf saliran di Jalan Masjid Negeri.

Projek itu didakwa akan dijalankan sepanjang 700 meter itu dari Jalan Bulatan Udini sehingga ke stesen minyak berhampiran di Jalan Masjid Negeri."


Mungkin jika aku menyokong aku dikatakan pembangkang dan jika kau tentang aku dikatakan sebagai orang barisan. Aku tak peduli semua itu... Aku orang hutan... aku belajar bagaimana untuk mengenal.. memahami... menjaga.. dan mengekalkan pokok. Jadi apa guna aku belajar semua tu kalau semua orang kalut nak tebang sana sini.

Dalam Malaysia ni tersangatlah ramai bijak pandai... ratusan bidang pelajaran yang ditawarkan... kejuruteraan... sains alam sekitar... takkan takdak seorang pun yang tahu bagaimana nak buat jalan tanpa mengganggu pokok2. Hampir di setiap Universiti menawarkan kursus kejuruteraan.. keluar saja terus jadi enginia~ mesti pandai buat jambatan kan.. kan... orang putih panggil flyover~ Kenapa nak ganggu pokok2 tu.

Negara2 luar sanggup bayar berjuta2 dollar kepada negara2 yang memiliki hutan semata2 untuk "Carbon Trading"... Tau dak karbon trading. Ahli2 politik kita mesti tau.. Depa kan bijak! Dengan kata kampungnya, negara2 besar yang tiada hutan tetapi banyak membebaskan karbon (perindustrian) akan membayar sejumlah wang kepada negara2 yang masih ada hutan untuk tujuan penjagaan hutan. Bayaran ganti rugi lah kiranya kerana menyusahkan pokok2 negara tu untuk serap karbon2 mereka. 


Apa kan daya... saat aku buat entri ni, pokok tu mungkin dah kena tebang. Dalam 80 batang pokok yang terlibat, hanya 16 yang dikekalkan. Inilah akibatnya jika manusia terlalu mencari jalan mudah. Mudah dan jimat kos.. itu sahaja yang manusia fikirkan.

Tapi, aku bersyukur sebab aada lagi orang yang masih memperjuangkan hutan2 ini. Aku tak pasti tujuan asal mereka sama untuk kepentingan politik ataupun tidak. Namun aku tetap bersyukur. Masyarakat sudah mula sedar yang dunia sudah semakin panas... banyak sepsies2 yang pupus setiap tahun disebabkan tidak dapat bertoleransi dengan cuaca bumi saat ini.


Esok lusa mungkin manusia pulak akan pupus. Sebelum semua tu terjadi, tepuk kepala dan pikir la deyyy~ Fight for what is right, not for which side you're in

+biarjasajadikenangan+
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...