Ohsem!! Pokok paling tinggi atas muka bumi | Bally.Da.Shoe

Rakan BlogKu

Wednesday, November 16, 2011

Ohsem!! Pokok paling tinggi atas muka bumi

Pernah dengar "Ferguson Tree" yang kononnya tertinggi di dunia...Malangnya pokok tu dikatakan musnah dalam kebakaran. Menurut pengukur kerajaan, William Furgusan yang mengukur pokok ni dengan pita pengukur pada 21 Februari 1872 jika pokok ni masih ada tingginya dianggarkan menghampiri angka 152m (500 kaki) tinggi. Menurut mamat ni jugak, pokok2 disekitar tu jugak memiliki ketinggian diatas 106M (350kaki). Whoa!! kalau betul lah... no proof no talk!

Alah~ 150meter bunyik macam rendah ja. Kalau pelari pecut, dia makan skejap ja.. tak sampai 10saat. macam makan magee sajer~ Tapi...
Tinggi tak??

Nak lagi jelas jom kita buat perbandingan...

Roda Bulat2 "Eyes On Malaysia" 62m
Sydney Opera House (Australia) 67m
Statue of Liberty (Amareka) 93m *tak termasuk foundation*
Menara Pandang Taming Sari (Melaka) 110m
Menara Telekom Alor Star (Kedah) 165.5m

So cena??? agak2 tinggi tak pokok ni. Tapi tu semua tak membuktikan apa2 sehinggalah penemuan pokok tertinggi di dunia di Amerika Utara iaitu pokok Redwood California atau Giant Sequoias (Sequoiadendron giganteum)yang memiliki ketinggian 115.5m (379 kaki). Pokok Ohsem ni dipanggil2 dengan panggilan Hyperion.


Lokasi pokok ni dirahsiakan untuk mengelakkan malapetaka yang akan dibawa ke pokok ni. Mana la tahu ada tokey2 balak yang nampak semua benda pun duit saja... =P Tapi aku aku yakin pokok ni selamat dijaga oleh hutan2 tebal dan penunggunya Cougars.

115.5m!! dekat2 2kali ganda Statue of Liberty... memang ohsem la pokok ni. Bayangkan bertapa hijaunya dunia kita kalau kita pelihara pokok sejak dari dulu lagi. So renung2kan lah ^^.



nak jugak dia... =P

p/s: aku nak rumah yang macam ni boleh~


+biarjasajadikenangan+

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...