Sikap Kita2 yang senang | Bally.Da.Shoe

Rakan BlogKu

Sunday, December 11, 2011

Sikap Kita2 yang senang


Dalam kenyataan hidup hari ini yang kuat memerintah.. yang lemah hanya menadah.. hingga melimpah air mata dalam doa yang disembah...

Mana mungkin yang lemah memerintah.. nanti habis lemah semuanya... Cuma yang penting bagi seseorang pemerintah tu bukannya sekadar kekuatan dan keberanian.. tapi juga kebijaksanaan dan ilmunya... cewah! Bakunya

Hari ni aku bukan nak cerita politik2 bagai ni. Itu semua belum masuk bidang aku lah. Hari ni aku nak cerita bertapa kita patut bersyukur dengan kemakmuran yang kita ada hari ni.

Bulan2 yang lepas.. bulan 7 rasanya aku ada ikut trip ke Kemboja. Bertapa susahnya Negara tu. Tak tau macam mana aku nak gambarkan kat hangpa semua..

Adik2 kita hari ni adakah sesusah anak2 ni...

Pernah tak hangpa jadikan tebing2 tepi jalan raya sebagai katil tempat berehat dan tidur pada waktu malam... pernah ka hangpa berlari di atas tar panas tanpa kasut demi sesuap makan... tiang2 lampu dijadikan alang buaian anak2 kecil.. Pernah ka hangpa tengok kanak2 berkejar2 mengutip tin dan botol sebelum sempat lori sampah mengutipnya.

Adik2 kita hari ni adakah bergelumang dengan sampah2 n demi mencari sesuap makan

Hangpa mungkin tak pernah tengok... tahap kesedaran setiap orang mungkin berbeza.. tapi saat aku menulis ni, mata aku berkaca...

mereka tinggal dalam perahu...itu pun yang ada perahu~

Aku selalu mempersoalkan setiap perkara yang tak kena...yang tak sempurna... yang cacat cela. Tapi aku pasti takkan merungut lagi selepas ni. Aku selalu saja tinggalkan makan tanpa menghabiskannya... dan sekarang aku tak sanggup lagi nak buat macam tu.

mereka buat apa saja yang dapat menyuap makan ke mulut mereka


Yang paling aku sedih bila ada kanak2 kecil lebih kurang umur 4 tahun berlari2 tanpa kasut mengejar aku “ Sir, pliss buy, 1 Dollar”. Anak2 sekecil itu pun sudah mengerti erti wang... Ya Allah.. limpahkanlah rahmatmu pada bumi itu.

Mereka makan serangga2 kering seperti makan kerepek. Mereka makan katak macam makan ayam. Ayam ? Nasi ? apa tu... mereka tak tahu apa erti kemewahan yang kita kecapi hari ni. Jika kita kata kita susah disini... bayangkan bertapa fakirnya mereka kat sana

Peliss...jangan kita merungut lagi...bersyukur dengan apa yang ada...dan berusaha untuk menjadi lebih baik... Iringkan usaha dan tekad kita dengan doa dan tawakkal. Insyallah bumi kita akan terus makmur dengan limpah rahmat-Nya.

p/s: Jika kita rasa kita susah...ingatlah ada yang jauh lebih susah

Sumber gambar: Akem

+biarjasajadikenangan+

3 comments:

naziyatul fatihah said...

mataku juga berkaca...

alangkah ruginye kita yang selalu lupa untuk bersyukur :)

KaK LimAh Si SupiR said...

:(

Bally Da Shoe said...

=( yup... betul...rugi3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...