Apa yang hangpa buang hari ni ? | Bally.Da.Shoe

Wednesday, November 9, 2011

Apa yang hangpa buang hari ni ?


Kemaren buang... hari ni buang... alah tadi pun buang... Adoyai~ Semua pun sibuk2 nak buang.

Aku pun takdak la prihatin sangat.. tapi sejak2 jadi graduan hutan niat lah membuat aku rasa terpanggil nak tuleh entri2 ilmiah mcm ni **wohooo ilmiah la sangat**

nak tahu tak ??

Bahan2 yang tak organik memerlukan masa yang sangat lama untuk mengurai... *Seriusly aku rasa bodoh gila ayat ni* kanak2 7 tahun pun tahu fakta ni.. tapi sila2 ambek tahu yang sesetengah bahan tu mengambil masa yang lebih panjang daripada umur kita...

Jom lihat berapa banyak masa yang diperlukan untuk mereka2 ni mereput

Beg Plastik = 100 Tahun
Puntung Rokok = 3 Bulan
Kaca = Hampir tidak dapat dilupuskan
Botol Plastik = 400 hingga 1000 Tahun
Kertas surat khabar = 2 hingga 4 Minggu
Kertas Berlilin = 3 Bulan
Tin Minuman = 200 hingga 500 Tahun
Styrofom = Hampir tidak dapat dilupuskan

Mungkin plastik2 yang hangpa..er...er... yang kita buang hari ni dapat tengok kita reput dulu sebelum mereka2 tu mereput.. Menurut akhbar kosmo keluaran bila2 entah... Sisa pepejal di Malaysia bertambah dari setahun ke setahun dan dijangka mencecah 30, 000 tan sehari menjelang 2020. Menurut satu lagi artikel dari Utusan Online, Sampah yang dihasilkan dalam tempoh 5 hari sahaja boleh menutupi seluruh negeri Perlis jika ia dikumpul dan diratakan. Sangat tak ohsem!!

Bagi mengurangkan satu-satunya malang yang berbau ini, berbagai perdekatan dah digunakan oleh pelbagai pihak untuk mengurangkan masalah sampah masyarakat neh... yang paling femes skarang ni Kitar Semula... Alah... yang macam rupa tong air besar kat tepi2 jalan tu. Mesti hangpa semua rasa renyah (susah) sangat kan nak asing2 benda alah tu... tapi jangan lupa... alah bisa tegar biasa... buat selalu konfem rasa mudah... Ok lah... takleh lama2... nanti bos aku kata aku mengulat plak =P


Lagi satu hangpa jangan lupa.. Tong Biru untuk kertas... Coklat untuk kaca, dan Jingga untuk tin dan plastik. Enuff merapek! Ok chow~


p/s: Jom amal 3R... bukan rilek respek respon... tapi REDUCE...REUSE...REDUCE ^^.

say NO to plastic bag!!
+Biarjasajadikenangan+

3 comments:

Geng Lepak said...

This entry is seriously awesome to me...nak tambah, bahan yang susah diurai memerlukan lebih banyak tenaga untuk membuatnya...membuang semua barang di atas sama dengan membazir semua tenaga yang digunakan untuk membuatnya~

(o.0)

MIERA said...

Nice one.. teruskan memberi peringatan kepada pembaca.. ^^
Terima kasih bagi peringatan kpd saya..

Bally Da Shoe said...

Encek Geng Lepak: tenks bro 4 da info... btol3 ak setuju ^^

Cik Miera: Huhu jom kita saling2an ^^.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...