Jom Berubah!!! | Bally.Da.Shoe

Rakan BlogKu

Saturday, November 12, 2011

Jom Berubah!!!


Yang bulat takkan datang bergolek, yang pipih tak mungkin datang melayang. Semua pun datang berdasarkan usaha. Orang selalu kata kejayaan hanya untuk mereka2 yang lahir dengan kepintaran…genius katanya. Tapi yang sebetulnya… kejayaan akan datan pada orang2 biasa yang berusaha secara luar biasa.

Hari ni result tak ok… “ tak pa lah…esok lah usaha lebih sikit”… Hari ni result baik sket “Hah ok lah tu… dah puas hati dah”.. cepat sangat puas hati.. kan ? ke dak? Kalau dak jomlah kita pakat2 berubah.. ^^.
Berubah!!!

Sebenaqnya ada resipi untuk melakukan perubahan diri. Mulalah berubah supaya kita jadi lebih yakin dengan diri kita sendiri.Ini akan buat orang lain pun jadi lebih yakin dengan diri kita. Memang macam tak mungkin ja kalau kita nak ajak orang lain berubah dengan diri kita yang masih berada pada takuk lama. Orang dah tentu2 akan persoalkan tentang diri dan sejarah lampau kita. Inilah manusia.

Apa yang boleh kita buat ?

Kita boleh buat perubahan secara perlahan-lahan. Memang aku tak nafikan, susah gila untuk terus buat perubahan dalam masa yang singkat atau senang cakap berubah dalam sekelip mata, tapi percayalah, Kalau perubahan tu dilakukan secara perlahan-lahan (janji berterusan), dengan izin Allah kita dapat berubah seperti yang diinginkan. Walaupun perlahan, kita mesti dapat buat perubahan besar dalam diri kita. Biar selembab mana pun kita bergerak.. janji kita tidak pernah berhenti.
Lakukan perubahan sekarang!!! Jangan tangguh2 untuk tempoh yang lama. Semakin lama kita bertangguh nanti semakin melarat dan susah nak lakukannya. Perkara2 yang kecik pun akan jadi lebih besar kalau terus dibiarkan. Jadi, ambil masa yang ada sekarang untuk berubah dan mendapat hasil yang baik pada masa depan. "Busuk ikan itu bermula dari kepalanya... melarat sehingga keekornya"

Apa yang pnting… Berusaha untuk berubah dengan niat yang ikhlas dan lakukan dengan bersungguh-sungguh. Kita perlu paksa diri kita untuk berubah dengan sepenuh hati. Jika diri kita tak dipaksa.. seolah-olah memanjakan diri untuk berubah. Nafsu kita juga akan jadi semakin degil kalau tak dipaksa. Kawal nafsu… dan jangan biarkan nafsu mengawal diri.

Bila berjaya melakukan perubahan diri, kita perlu mengulangi perubahan itu hingga ia sebati dengan diri kita. kalau perubahan itu dibiarkan begitu saja, kita hanya berjaya untuk berubah seketika saja dan selepas itu kembali ke takuk lama. Jangan sia-siakan perubahan dan perlu sentiasa melakukannya

p/s:Berubah jadi yang lebih baik tu kan perkara yang Allah S.W.T suka… takkan Dia taknak tolong kalau kita bersungguh2 ^^.

+biarjasajadikenangan+

5 comments:

Dylla Fadzil said...

hijrah dari negative to positive. good entry :D keep it up.

naziyatul fatihah said...

gud entry..
jom berubah :D

Bally Da Shoe said...

Cik Dyla: thanx ^^.

Cik Naziyatul: Huhu joM!!

Amelia Ahmad said...

jom2..learning slowly to change for the better of course...insyaAllah..:)

Bally Da Shoe said...

Yeahh ada banyak geng ^^.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...