Tenaga Alternatif Botol Solar! Ohsem!! | Bally.Da.Shoe

Monday, November 26, 2012

Tenaga Alternatif Botol Solar! Ohsem!!

Mungkin ini entri yang sangat ketinggalan... tapi aku peduli hapa~ hari ni kita selalu berdiskusi bagai mengenai isu Pemanasan global, penebangan hutan, dan bencana alam yang semakin kerap berkunjung. Beribu-ribu debat diadakan di seluruh dunia setiap hari dan mungkin sesetengahnya direalisasikan dan yang lainnya kekal sebagai debat tanpa sebarang inisiatif untuk melakukannya.

Antara jalan penyelesaian kepada masalah pemanasan global dan pencemaran dunia yang kuat melanda kita hari ini adalah mencari tenaga alternatif. Seperti yang kita tahu hari ini, banyak negara2 besar dunia seperti China dan Amerika yang sedang membangunkan teknologi solar secara besar-besaran. Setiap hari beribu2 keping panel solar dihasilkan bagi memenuhi tuntutan dan saranan penggunaan tenaga alternatif yang lebih efisyen dan mesra alam selain mengurangkan gas2 berbahaya.

Salah satu inisiatif yang aku lihat sangat unik dan menjimatkan adalah 'Botol Solar'.Botol solar ini adalah lampu yang sihasilkan menggunakan botol2 terpakai dan ianya berfungsi menggunakan cahaya matahari. Mungkin sesetengah bijak pandai melihat ini sebagai salah satu bahan lawak memandangkan lampu ini hanya dapat digunakan pada waktu siang.
Melihat dari sudut yang lebih positif... kebanyakan rumah setinggan di Filipina menggunakan teknologi ini. Ia dilihat sangat praktikal memandangkan rumah2 setinggan ini kebanyakannya tertutup dan kurang memiliki tingkap. Dengan menggunakan lampu ini, sedikit sebayak kita dapat mengurang masalah pelupusan sampah dan bahan2 terpakai.

Untuk melihat dengan lebih jelas bagaimana botol magik ini berfungsi jom layan video kat bawah ni ^^,


p/s: Kalau semua orang menggunakan teknologi ini, nescaya kita dapat mengurangkan penggunaan tenaga tak boleh diperbaharui pada waktu siang. ^^,

+biarjasajadikenangan+

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...