Gajah 'O' Gajah | Bally.Da.Shoe

Monday, November 19, 2012

Gajah 'O' Gajah


Gajah.... gajah.... Siapa tak kenal gajah? Semua orang tahu gajah. Gajah merupakan haiwan daratan terbesar di dunia. Terdapat 3 spesies gajah di dunia. iaitu Gajah Asia, Gajah Afrika, Gajah pigmy atau gajah kerdil Malaysia yang terdapat di Borneo.


Bukan isu spesies gajah yang nak dibincangkan... tapi kata gajah tu sendiri. Perkataan gajah sering digunakan dalam perbualan seharian khususnya orang lama2 bagi menggambarkan sesuatu yang kuat dan besar. Pernah dak hangpa dengar orang sebut "Hang ni besaq gajah"... harap2 pernah la... kalau tak maknanya hang memang kuruih keding.

Dalam pepatah2 lama juga perkataan gajah tak dilupakan. Misalnya "Bangkai gajah bolehkah ditudung oleh nyiru?" Pepatah ni bermaksud sesuatu perbuatan jahat yang besar tidak akan dapat disembunyikan daripada pengetahuan orang ramai."Kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tak nampak" Kesalahan orang lain nampak tapi kesalahan sendiri tak nampak. "Gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah" Orang-orang besar berkelahi, orang kecil yang menjadi korbannya.



Selain itu gajah juga digunakan untuk menggambarkan keperkasaan... kehebatan lah senang cerita. Sebagai contoh.. Tok Gajah.. ayah kepada mat kilau yang terkandung kemas dalam buku teks sejarah kita. Beliau merupakan tokoh yang terlibat bersama dengan Datuk Bahaman, Mat Kilau dan Datuk Lela menentang penjajah Inggeris. Lagi satu... pernah tak hangpa dengar cerita pasal Patih Gajah Mada. Gajah Mada bermaksud Jeneral Gajah. Beliau merupakan panglima dalam era empayar majapahit yang bertanggungjawab membawa empayar tersebut ke kemuncak kegemilangannya. Mungkin sebab kehebatannya beliau digelar Gajah Mada.

Banyak lagi lah penggunaan gajah yang boleh dikupas jika aku tak malas menulis. tapi memandangkan aku baru cari mood... sampai takat ni ja la... Sebelum aku blah aku kasik satu teka teki..

Dalam banyak2 gajah, gajah mana yang baik? Senang ja kan.... kan....

kan....

Jawapannya Gajah Duduk. sebab selalu ikut orang pi masjid. ^^, 

+biarjasajadikenangan+

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...