Tok... nak duet raya | Bally.Da.Shoe

Thursday, August 25, 2011

Tok... nak duet raya


Teringat lagi masa tu.. pagi raya. kami balik beraya rumah tok. "tok.. tok.. kami dah sampai" Belum sempat tok datang menyambut, masing2 dah berebut-rebut panjat tangga rumah.. Tak sabar betul nak salam dengan tok... Belum sempat habis bersalam dengan tok... dah tarik2 baju tok mintak duit raya.. "tok nak duit raya" sambil2 tu tunjuk wallet batman aku yang kosong tak berisi tu dekat tok. Tok pun senyum "takpa2 satgi tok bagi, jom makan dulu"

Hmmm... ketupat tok buat sedap... lemak sangat. lagi2 kalau makan dengan serunding yang tok buat. Bali rindu dekat tok la.. Tapi pagi tu tok pergi... pergi meninggalkan kami.. Aindai masa tu aku mengerti perasaan kehilangan tu.. pasti geruh aku meraung. Masa tok dikebumikan Pak Lang tak sempat tatap tok buat kali terakhir... Pak Lang menanges atas kubur tok. bali nampak.. pak su pun menanges dalam van... tersedu2 dia menanges... Masa depa timbus tok dengan tanah... li rasa marah tak puas hati sebab depa pijak2 tanah kubur tok bagi kejap.. tak baik kan tok depa tu..

Malam sebelum tok meninggal...tok cakap sakit kaki... Abah sapukan minyak angin dekat betis tok.. Lepas tu tok cakap betis tok dah tak sakit.. tapi paha pulak sakit.. abah urutkan pulah paha tok. Tok mesti gembira sebab anak2 ada disamping tok. Lepas tok mandi pagi tu tok cakap nak tidur. Tok tidur tak bangun2 dah... tok pergi dalam tidur..muka tok macam tersenyum2 ja..

Malam tu li mimpi tok... tok bawak bali pergi tandas sebab li nak kencing. Bangun ja dari tidur li peluk kain tutup keranda tok. Mama cakap dah takdak kain dah sebab tu ma selimut dengan kain tok.. Mungkin sebab tu dapat mimpi tok semalam.. Kini tok dah pergi... dah tak boleh nak panggil2 tok lagi dah...dah takleh mintak duet raya dengan tok lagi dah... dah tak boleh manja dengan tok...

Saat ni masih teringat tok... rindu nak tengok tangan tok tengah potong ketupat.. tangan yang semakin dimamah usia. dan sekarang tak dapat lihat lagi... Alfatihah buat Tok (T_T)

+biarjasajadikenangan+

2 comments:

nia.affina said...

em sedihnyaaa T.T rindu arwah tok aku jugak. alfatihah..

Bally Da Shoe said...

Alfatihah buat tok ko skali nia T_T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...