Cerita: Pilot Study | Bally.Da.Shoe

Wednesday, August 3, 2011

Cerita: Pilot Study

Hari ni rajin pulak nk baca thesis balek... refresh balik apa yang aku buat dulu... Thesis aku takde la gempak macam tajuk mereka2 yang laen Kewujudan UFO di Hutan Malaysia” “Menkaji teknik member makan Harimau di hutan” “Kelajuan itik berjogging mengikut suhu dan kelembapan”.. Itu semua tajuk2 gempak. Aku hanya kaji komposisi katak di kawasan yang diguna dan kawasan yang tak di guna didalam Hutan Aimpan Air Hitam.

Nampak macam simple kan. Hahaha tolong jangan percaya.... Leteyh dia xboleyh nak dgambarkan disini...haha memandangkan takdak manusia sangat yang buat thesis wildlife dalam fakulti aku masa tu... maka terpaksa lah buat kerja sendiri2 dengan gigih... Kebetulan ada 3 orang yang buat wildlife... Naem Tupai, Ijak burung, dan aku yang buat pasal katak... So kiteorang masuk 3 orang la... untuk kumpul data...
Member2 yg banyak membantu masa pilot study ^^,

Masa buat pilot study tu ramai jugak member yang datang teman.... tenks kawan2 yang susah2 teman kiteorang... (Dewa,Askar,Bear,Hing,Kholis,Bacan) Aku tak boleh lupa lagi first time kiteorang masuk hutan nak rikki jalan *Site study* kiteorang masuk 8 orang (sorang reserve jaga barang)... masa kiteorang masuk tu baru 5.30ptg... So tak bawak apa2 kelengkapan la, so masa tengah cari2 kawasan yang sesuai... hari pun gelap.... masa tu kompas dgn lampu suluh tak bawak... memang se**t lah...oppsss!! jangan sebut dalam hutan... Kiteorang memang menggagau la dalam gelap.. Aku pun tak dapat jumpa tanda2 yang aku dah buat dengan parang... huhuhu lepas sejam... baru kiteorang dapat keluar...

tyme nak rikki plot burung, small mammals

Sampai campsite...makan kejap... terus kiteorang masuk balik. Kali ni lengkap dengan kelengkapan, kiteorang masuk menggunakan jalan air (orang keddah cakap randuk ayaq) dengan gaya seperti komando mencari budak hilang... Banyak jugak tangkapan kiteorang mlm tu.. huhu masa ni mmg seronok.. dapat lihat mana member2 yang takut gelap...yang takut katak... tapi overall semua ok... =P

Katak pertama yg aku tangkap (crazy frog) =P

Pilot study seminggu ja... Dari pilot study ni banyak jugak yang aku belajaq.... Kalau buat kerja berkumpulan ni kena sama2. Itu memang teramatlah penting.. tak boleh selfish. Dalam hutan kalau buat kerja sekor2 memang bodoh.. Alhamdulillah semua orang komited dgn kerja. Yeay!!!.. banyak juga aku belajar tentang behaviour katak ni... pot mana dia suka lepak... macam mana nak detect dia... cara nak tangkap, spesies2 dia... Pasal burung dengan small mammals pun aku banyak belajar dengan kawan2 aku... Kerja dalam hutan memang enjoy!! ^^. tapi penat la =P


Study kt mana2 pun penting.. cewahh!!!

Itu saja buat masa ni... nanti aku cerita pulak pengembaraan kiteorang masa collect data sebenar dekat plot yang nun didalam belantara ^^, *bajet ada org nak baca blog kau* =P babai...

p/s: tips: berhati2 bila bergerak dalam sungai kerana haiwan2 berbisa seperti ular bergerak melawan arus sungai...dan mereka2 sangatlah laju ^^’, Silap2 boleh kena ‘cium’


+biarjasajadikenangan+

8 comments:

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

masuk hutan.. waaaa, takuttttttttt.takut juga sama katak=_=

Husna Adilah said...

salam,

teringin nak tahu apakah kisah kak ngah :) boleh share?

Azira rahman said...

ank leh kawan dengan mimi [adik aku]..
ank wat pasal katak..
dia wat pasal kelawar...
hahah

Bally Da Shoe said...

Cik Fifiey:Huhu seronok la masuk hutan... nyaman...katak pun baek sja... ular je jahat =P

Cik Dyla: huhuhu kak ngah sihat je... hehe dia keja kt penang skang ^^.

Cik Azira: hahaha kelawar membebalkan...selalu sangkut dekat net... susah nak buang! ^^.

Azira rahman said...

haha~yeke?aku xtau,,
aku penah tangkap burung je..kelawar xpenah lagi la....

Husna Adilah said...

ahaa sangat seronok bila mengetahui semuanya okay saja ;) kemsalam kak ngah ek? minta share no dia nanti. lama plak x jumpe kakak putih gebu cumil itu ;)

Aisyah said...

Huh...best doh kenang balik time susah2 collect data~

Cecite la lagi...hehe (^^,)v

Bally Da Shoe said...

Cik Azira: huhu sama ja... tp kelawaq kan gigi tajam.... kne gigit siaplah... lagi gerak lagi tebenam dalam la gigi dia...haha

Cik Dyla: huhu akan patik sampaikan pesan tuan putri ituw... huhu emm ni no kak ngah 012-5024494

Cik Aisyah: hahahaha super duper setuju... kepuasan tercapai kan bila kenang2 balek... huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...