Siapa pemilik rahang terkuat... Aku?? | Bally.Da.Shoe

Rakan BlogKu

Thursday, August 4, 2011

Siapa pemilik rahang terkuat... Aku??

Sebelum ni aku beranggapan buaya adalah haiwan memiliki rahang paling kuat diikuti oleh badak air iaitu herbivore yang memiliki rahang paling kuat. Tadi aku terbaca satu artikel dekat internet... Placoderm...sejenis ikan purba yang memiliki rahang terkuat.

Ikan purba ni sememangnya dah pupus... Makhluk ni pun wujud dan mendominasi ekosistem perairan antara 430 dan 360 juta tahun yang lalu. Erkk.... tapi para saintis yang membuat kajian dan hitungan hingga mampu menyatakan yang makhluk ini memiliki rahang terkuat... Ikan ni dikatakan dari kelompok vetebrata yang bertama memiliki rahang... huhu

Okeh.. jom kita buat perbandingan.. Buaya memiliki rahang yang sangat kuat dan dapat menggigit mangsanya dengan kekuatan luar biasa, menjadikannya sebagai haiwan yang mempunyai kekuatan gigitan yang paling tinggi. Tekanan gigitan seekor buaya tak kurang dari 5000psi (pounds per square inch). 5000!!! Jika dibandingkan dengan haiwan2 lain..... Tasmanian Devil = 200psi.... Cape Hunting Dog = 340psi.... Cougar = 350psi... Serigala = 406psi... Anjing (Mastiff) = 556psi.... Ikan Jerung = 669psi.... Singa = 691psi.... Jaguar = 700psi....

Tazmanian Devil

Alligator Snapping Turtle

Mastiff

Beruang 740psi. Beruang matahari (SunBear) yang terdapat di Malaysia maybe tak kot... ini mungkin utk kategori beruang2 besar saja. Alligator snapping turtle = 1004psi gila lah... kura2 ni takdak gigi... tapi kekuatan rahangnya menyebabkan ia mampu memutuskan jari manusia dengan gigitan yang biasa2 @ gigitan manja saja. Harimau = 1050psi. Harimau adalah pemilik rahang terkuat dalam keluarga kucing. Singa pun tak dapat menandingi kekuatan rahang dan ketajaman gigi harimau.. hehehe....

Hyena

Hyena = 1100psi. Hyena adalah karnivor yang memiliki kuasa gigitan terkuat... Gigitannya mampu melumatkan tulang paha gajah... Wahh!!! Jangan gigit saya peliss~ Oleh sebab sifatnya yang suka melumatkan tulang2... susunya memiliki kandungan kalsium paling tinggi berbanding predator laen... @_@ Gorila = 1300psi. Gigi gorilla tak lah tajam sangat... tapi dia memiliki rahang yang sangat kuat kerana adaptasi dari tabiat pemakanannya yang suka makan batang2 tumbuhan yang keras2 (buluh). Badak Air = 1821psi. Ia merupakan mamalia yang memiliki rahang terkuat. Walaupun herbivore, tapi si hippo ini cukup ditakuti oleh saingannya di air iaitu buaya.. Info tambahan.. pembunuh no 1 di afrika adalah Badak Air ini. [ 2000psi adalah sama berat dengan sebiji kereta sedan]


Buaya = 5000psi. Inilah jaguh masa kini... malaupun memiliki kuasa gigitan terkuat... tapi otot untuk membuka mulutnya sangat lemah... Jika ditekan dengan sebelah tangan manusia pun dah tak boleh buka mulut... huhu jangan p try pulak... kang nanti free free kena libas..

Berbalek kepada cerika moyang ikan ni.... Placoderm memiliki kekuatan gigitan rahang sebesar 11000psi... kekuatan ini cukup untuk menghancurkan kulit dan tulang terkeras di lautan. Nasib baek la makhluk ni dah pupus... Kalau nak dibandingkan rahang aku... agak2 menang dak?? [kuasa gigitan manusia dewasa = 150psi saja okay~]

Placoderm

Okeh dah banyak aku merapek.... huhuhu nanti2 aku update lagi.... mak aku panggil dah tu....suruh streak baju T_T huhuhu bantu ibu amalan mulia peace!! nak baca lebih pasai ikan ni sila klik SINI ... babai (^^,)y

p/s: unit ukur kekuatan gigitan adalah psi (Pound Per Square Inch). PSI ialah besar tekanan akibat beban sebesar 1 pound per area 1 inci persegi. Makin besar nilai PSI, makin kuat gigitannya.

*sumber gambar: pakcik google*

+biarjasajadikenangan+
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...