Hikayat Merong Mahawangsa lain sikit dari buku... | Bally.Da.Shoe

Rakan BlogKu

Thursday, March 17, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa lain sikit dari buku...

Hikayat Merong Mahawangsa!!!

Sesungguhnya aku tertinggal 6 hari dari segala manusia yg dh beduyun2 pegi tengok crita neh. Dah berpanggung-panggung aku merantau hari ini gara tiket habes... last2 dapat juga tengok dekat TGV Mines. Berbekalkan komen2 positif di kebanyakan blog, aku masuk ke panggung dengan dada kencang~ Macam aku plak yang nak jadik Marcus~

So komen aku (budak lambat), Aku takde benda nak komen la... semua orang dah komen pun.. Bagi aku, efek CGI dia memang terbaik walaupun ada part yg agak kurenk... tahniah buat KRU... Pelakon2 dia pun Okeyh... ada ala2 Queen of Langkasuka... bangga sekejap aku jadik anak kedah yang memiliki naskah sejarah itu~

Tapi itu yang semua orang dah komen...aku nak komen lain lah pulak... Bagi aku.. yang dah pernah baca buku Hikayat Merong Mahawangsa, cerita ini memang agak berbeza intepretasinya daripada naskah sejarah. Menurut hikayat, Raja Merong Mahawangsa merupakan Raja Besar lagi bermahkota di Rom... ditugaskan menemani Putera Raja Rom ke Benua China... Jika dilihat dari filem, Merong hanya seorang biasa... mungkin juga diterangkan berdasarkan susur galurnya keturunan Iskandar Agung dari Macedonia.

Dalam Hikayat juga, Raja Merong Mahawangsa diminta menjadi Raja di tanah tidak beraja itu sementara menantikan khabar anak Raja Rom yang hilang selepas kapalnya dilanggar Garuda dan akhirnya selepas selesai pernikahan anak raja kedua itu, dia pun berangkat pulang ke Rom selepas menabalkan anakandanya Raja Merong Mahapudisad menggantikan tempatnya sebagai raja. Ini berlainan dengan filem dimana Merong Mahawangsa mati dalam pertempuran. Mungkin saja ini merupakan satu jalan cerita bagi mewujudkan babak pengakhiran yang baik

Apa pun KRU telah berjaya mencipta suatu cerita epik yang mantap. Aku terkagum sekejap dalam panggung... "Betulkah filem ini hasil sentuhan anak Malaysia". Kita sememangnya sudah mula menganjakkan kaki lebih kehadapan dalam bidang ini... Terbaik!!! KRU...

Naskah Hikayat Merong Mahawangsa

p/s: Jangan lupa buat Silat Lagenda versi filem pulak... saya suka!!!
+biarjasajadikenangan+

5 comments:

naurasabihah said...

best2...,thumbs up KRU......

shahiryusoff said...

kan best kalau ade 3d!haha

Bally Da Shoe said...

^^,

pergh!! 3d.. 2ALAM kan 3D... lalala~ ^^.

Aisyah said...

Sesungguhnya ada lagi manusia yg lagi lambat dr kamu~ huhuhu...

Nak tengok jugak, cuma tak berkesempatan lagi..=(

surahim said...

nanti pinjam buku tu..
abih bace bru boley g tgok..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...