Bilah-bilah cahaya | Bally.Da.Shoe

Sunday, March 27, 2011

Bilah-bilah cahaya


Pagi ini.. aku sekali lagi dikalahkan dek burung2 gemala yang bersarang diluar jendela kamar. Mendengar siulan dan kepak sayapnya, aku bagaikan teringat sesuatu...


Pagi itu aku masuk ke hutan bersama temanku menyiapkan tanggungjawab yang wajib layaknya untuk disempurnakan pelajar2 tahun akhir jurusan perhutanan...


Dalam penat bekerja aku bersandar ke banir sambil mendongak ke langit. Bilah2 cahaya menyelinap dicelahan daun... menusuk terus ke lantai hutan. Sungguh agung ciptaan-Nya hinggakan cahaya yang tak berjasad itu pun bisa membilah di silara... memberi nyawa kepada rimba... Aku leka terbuai oleh bilah2 cahaya yang sesekali terpenggal dek sayap2 unggas yang berlintasan dilangit rimba.


Melihat itu aku berbisik pada diri... "Aku menimba ilmu ini sebagai persiapanku bertekuk lutut memperhambakan diri pada bumi hijau ini". Jelas aku tak mampu berbaris seiring laksamana2 perang di baris hadapan, lengkap dengan senjata dan perisai menabur nyawa untuk Negara. Jadi... izinkan aku berjuang dengan caraku... kerna aku juga sayang akan bumi bertuahku


p/s: Walau serupa apa pun cara kita berjuang... matlamat kita tetap sama

+biarjasajadikenangan+

1 comment:

misSbLurRy said...

suasana pagi kalau kat ayer hitam mmg menenangkan otak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...