Penyiul yang Peniru | Bally.Da.Shoe

Friday, November 25, 2011

Penyiul yang Peniru

Pejam...celik...pejam lagi....eh! celik lagi~

Adoyai tak mengantuk pulak malam ni... teringat pulak aku cerita Doc Mano pasal Makhluk yang pandai meniru... Ingatkan manusia saja meniru er...er... tak eh ?

Semua burung pandai bersiul.. itu biasa. sesetengah burung dapat meniru siulan burung lain.. itu agak luar biasa.. tapi ada burung yang pandai meniru suara manusia... Whoa!! ohsem! **big whoa** Burung ni sama macam pita rakaman yang boleh playback apa yang dah kita rekodkan...*mestila..nama pun pita RAKAMAN* Burung yang aku maksudkan adalah Tiong Mas.
Nak tahu tak ?

Ada lagi 2 kawan baik burung ohsem ni yang juga pandai meniru...(banyak lagi burung laen hokay.. =P) Mereka ni terkenal sebagai pembuat bising di dalam rimba.. Mungkin jatuh dalam senarai burung WANTED sebab bising sangat. enuff mengarut!

Senarai Burung2 yang menggungguli carta ANUGERAH JUARA SIUL peringkat daerah adalah:

Cecawi Hamba Kera menduduki tempat ke-3.
Murai Batu jatuh satu anak tangga di tempat yang ke-2
Juara siul minggu ini jatuh kepada Tiong Mas (Tempat Pertama)

Semua dah tahu yang depa semua ni pandai bersiul so aku cerita keunikan mereka2 ni lah.

Cecawi Hamba Kera/Greater Racket-tailed Drongo
Dicrurus paradiseus


ekor yang ohsem!


Cecawi ni unik sebab ia mempunyai ekor yang ohsem.. Ekornya yang panjang di kiri kanan ekor membuatkan dia segak. dan untuk pengetahuan semua... burung ni satu famili dengan burung gagak... tapi gagak tak hensem... buuu!!! *dendam sebab dia berak atas keta aku hari tu* burung ni pandai dalam bab2 meniru siulan burung lain.

Murai Batu
Copsychus malabaricus


cantik kan.. mcm bird of paradise!


Burung apa.. burung murai.. burung apa.. burung murai lah!! Burung ni memang cantik. dan faktanya.. orang selalu bela burung ni untuk tujuan bertanding suara yang paling sedap. Huhu tapi kena ada lesen lah kalau nak bela benda alah ni. Murai batu sangat hensem dengan rump (bontot) berwarna putih. Ia juga memiliki bulu coklat didada dan putih dikepala.. ala2 mahkota kononnya.. sebab tu mahal harganya =P Murai batu ni pandai meniru siulan burung lain dan suara dia memang superb!!

Tiong Mas
Gracula religiosa


Tiong Man oh Tiong Mas. Ini lah juara. Tiong Mas bukan saja pandai meniru siulan burung lain.. tapi juga pandai meniru suara manusia. Kalau hangpa pi rumah2 kat kampung yang ada bela burung ni cuba bagi salam sekali... nanti dia cakap "Asalamualaikum" hehehe~ Burung ni senang ja nak kenal. Ia memiliki Paruh dan Belang tarung pada mata yang berwarna kuning ke orenan...

p/s: so instead of kenal2 dengan artis2 juara lagu tu.. mai la kita kenai2 dengan burung2 yang ohsem kat dalam hutan tu. Jauh perjalanan luas permandangan...Jauh membaca luas pengetahuan... ^^.

**Apa la motip aku post cerita karut2 ni kan... sori lah kalau aku membosankan =P **

+biarjasajadikenangan+

5 comments:

happily Dofin said...
This comment has been removed by the author.
happily Dofin said...

cantik si Dicrurus paradiseus....nk sekor..hehe

Bally Da Shoe said...

Cik Dofin: Huhuhu dkt Ayer Hitam banyak.. g la tangkap.. but careful wif perhilitan =P

happily Dofin said...

en.bally tolong le p tangkapkan...n counting2 ngn perhilitan skli..haha

Bally Da Shoe said...

Cik Dofin: Hahaha boleh2~ =P kalau kena sama2 la kita kt dalam ^^, hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...