Tanaman pengusir nyamuk | Bally.Da.Shoe

Thursday, September 15, 2011

Tanaman pengusir nyamuk


Rumah aku banyak sangat nyamuk... kalau guna kalkulator saintifik fx-570MS nak kira benda alah ni, infiniti gamaknya... maklumlah kiri kanan belakang semua hutan... So aku nak lah kongsi sikit neh... Zodia a.k.a Pokok Ridsect... masak buah keluor ridsect sebotol... =P

Okeh... Zodia ni merupakan tanaman asli Indonesia yang berasal dari daerah Irian (Papua). Tanaman ini selalunya digunakkan oleh penduduk kampung untuk menghalau serangga khususnya nyamuk. Orang2 kampung biasanya menggosok daun zodia ni pada kulit sebelum masuk ke hutan... Ia boleh dikatakan sebagai kaedah yang mesra alam dan tidak membahayakan kesihatan berbanding penggunaan Penyebur serangga... *nak sebut jenama takut kena saman pulak* =P kerana nyamuk takkan menghampiri kawasan yang terdapat tumbuhan ni... Ini mungkin disebabkan oleh aroma yang dihasilkan oleh pokok ini.

Tumbuhan Zodia ni diklasifikasikan dalam family Rutaceae dan nama saintifiknya adalah Evodia suaveolens. Kajian saintifik menunjukkan minyak ekstrak dari pokok zodia ni mengandungi 46% linanol yang femes sebagai bahan penghalau nyamuk. Zodia yang ditanam dalam satu pasu kecil dapat meghalau nyamuk sekitar 2 meter persegi. Untuk lebih berkesan, tanaman ini boleh diletakkan berhampiran dengan kipas bagi membolehkan baunya tersebar dengan meluas =P Aromanya yang wangi sesuai untuk dijadikan tanaman hiasan di rumah ^^.

Pokok ni hanya dalam lingkungan ketinggian 1 meter dan mudah untuk diselenggara. Hanya perlu disiramkan 2 kali sehari dan perlu menerima pancaran matahari. Tanaman zodia ni juga sangat mudah dibiakkan iaitu melalui biji benih dan keratan batang.

Selain memastikan populasi katak tidak terjejas.... tumbuhan ini juga medium semulajadi yang berkesan untuk memerangi nyamuk aedes (Aedes aegypti) dan suku sakat keturunannya.

p/s: “CEGAH AEDES CEGAH DENGGI” –IKLAN KEMENTERIAN KESIHATAN- hehe

+biarjasajadikenangan+

2 comments:

happily Dofin said...

katak 2 x penah nk tinggal..syg sgt...

Bally Da Shoe said...

hehe... xboleyh la... itu je ada ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...