Kita tak pilih kawan... | Bally.Da.Shoe

Thursday, December 9, 2010

Kita tak pilih kawan...

Mereka punya ramai sahabat...mereka suka hanya pada yang mereka mahu. Kawan mereka semuanya yang terpilih.... Sahabat mereka VIP...VVIP...VVVIP. Mereka gembira punya ramai sahabat...Mereka megah mengatakannya. Tak perlu kamus oxford, dewan bahasa pustaka, apatah lagi laman sesawang untuk mendefinasikan maksud sahabat buat mereka... Mereka bijak mengklasifikasi dengan hanya melihat. Hebat suungguh mereka...hingga buat aku sangat takjub.

Pada yang mereka tak suka... mereka maki...caci... segala medium dipergunakan mereka untuk melampiaskan kemarahan...Kata2 yang tiada tercatit di dalam kamus dewan juga bisa digunakan. Berapa banyak sudah yang jadi seperti itu... kasihan mereka2 itu.

Aku bukan menentang...jauh sekali bermusuhan. Cuma sekadar tidak bersependapat. Sesungguhnya sahabat itu sesuatu yang jauh lebih bernilai dari itu. Biar tak ramai tapi pengubat yang mujarab... biar tak megah tapi pendamping yang setia... biar tak gagah namun bisa dipercaya.

Kita tidak memilih sahabat tapi sebaliknya. Bila mereka datang mendampingi...itu bermakna kita diterima sebagai sahabat mereka. Sesungguhnya sahabat itu bukan pangkat yang boleh dibeli2...atau harta yang boleh dibagi2... ianya suatu khazanah yang muncul sendiri...duduk mendampingi dan tak mungkin akan pergi...

p/s: sahabat yang ramai itu pun kalau dibuang2 pasti akan berkurang... kan...kan (^^,)y [kawan2 saya sume baik kan]

+biarjasajadikenangan+

7 comments:

Zoulhusni:My Emancipation said...

tafsiran sahabat memang berbeza mengikut kaca mata manusia...walaupun pada dasarnya perkataan yang sama.

kadang2 kita tidak memilih sahabat. tapi sahabat itu yang memilih untuk menjauhkan diri dari diri. jadi kenapa sahabat itu perlu diberi layanan istimewa sedangkan dia tidak pernah memberikan detik istimewa kepada kita..

just 4 d sake of sharing, if u get i mean...

Unknown said...

saya tak berkawan hanya untuk keluar makan, tak juga semata-mata untuk jadi teman sopping, apatah lagi kawan hanya untuk kepentingan sendiri

saya kawan kalau dia jujur kawan dengan saya. kalau dia suka kawan dengan saya. kalau dia rela berkawan dengan saya. terima saya seadanya seperti saya terima dia sepenuhnya.

dan kalau dia kawan tak mampu terima saya, saya rasa saya perlu untuk tak-berkawan dengan dia supaya dia tak rasa bersalah kawan dengan saya.

p:s to encek zoul. Walau kita kekadang hilang kekadang bertentang tetapi kita tetap berkawan, sebab apa? sebab kita kawan dan nilai kawan kita sangat istimewa

Unknown said...

ps to encek kasut, saya kan kawan en kasut jugak walau harga saya tak seberapa.:)

Zoulhusni:My Emancipation said...

p.s to encek noname>u r my best friend dearie...i cherish every moment wit u...(^_^)

Unknown said...

PS to encek zoul:
Me too, whoever you are, apapun cara encek zoul, Pecal tetap cinta kaseh pada encek Zoul. Sebab apa? Sebab encek adalah encek. weeeeee (^.^)

ps to readers: Kami bukan pasangan GAY okay.

Aisyah said...

Tak semua kawan kita mampu menerima kita seadanya. Tapi kita cubalah tidak jadi seperti mereka.

Hargai lah sahabat kita selagi mereka masih bersama kita. Walau pon ianya dalam kuantiti yg sedikit, mungkin ia lebeh bermakna dari mereka yang punya ramai kawan.

Tak pa Bally, biaq kawan buang kita tapi jgan kita buang kawan kita.

Peace~! (^__^)v

surahim said...

en.kasut.
sudikah kamu mnerima sye sbg shbt kmu n mnrima sy seadanya (bruk n baek)..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...