Kenapa orang tua2 selalu cakap | Bally.Da.Shoe

Wednesday, December 29, 2010

Kenapa orang tua2 selalu cakap

Atuk..Ibu..Ayah..unkel…untee.. semua pun nak cakap pasal pantang larang… Jangan buat itu..jangan buat ini…Kalau buat begitu akan jadi begini dan begitu. Maaf sebab keluarga aku banyak pesan orang tua2…zaman dolu dolu.. Ada yang terbukti klinikal ada yang …tah. Aku selalu terpikir apa benar pesan2 mereka ini…

Bila nak makan…

Makan jangan sulam dengan air… nanti perut boncits~ hah ya kah ? Yerp… ia juga boleh menyebabkan kurang tenaga batin [espesiali lelaki] =P Minum seteguk senafas…takut satgi kembong perut. Bila makan..jangan makan durian dengan tapai…jangan makan tembikai dengan susu…dan bnyak jenis jangan lagi la… Bila berhenti untuk makan di warung2, perhatikan daun kayu (pokok), tengok daun menghala ke mana bila angin bertiup, dan duduk mengkut arah daun… tujuannya untuk mengelak santau angin… (^^,)y

Bila nak mandi…

Kalau demam kena mandi awal pagi atau lewat petang.. Jangan mandi tengah hari takut ‘Silap Air’. Aku pun tak tahu apa itu… rembang2 jangan mandi dekat tali air/sungai. Alasannya nanti hantu Air tarik..hmmm~

Bila pergi tengok orang mati…

Duduk diam dan baca yassin… Kalau dalam rumah kematian ada hidang makanan… baik jangan makan..selalaunya takde pun orang hiding makanan…Sebabnya masa tu jin dok melata (lalu lalang) dekat dalam rumah… Kalau pergi tengok orang mati malam2 atau orang yang kerja galu kubur… sebelum masuk rumah kena tanggal semua pakaian dan mandi dulu…or sekurangnya basuh kaki sebelum masuk…takut ada benda ikut balek…

Orang dulu2 cakap, kalau ibu mati dan tinggalkan anak2 yang masih kecik… Suruh anak2 lalu bawah keranda… Alasannya supaya anak2 tak teringat2 ibunya… Aku pun tak pasti tahap keberkesanannya tapi masa nenek aku meninggal dulu, mak aku disuruh lalu bawah keranda… kesiankan ibu, 8 tahun dah jadi anak yatim (T_T) Orang tua2 cakap lagi… kalau lepas tanam jenazah… pacak pokok di hujung kepala dan kaki…nak kasi kubur teduh…
Bila benda masuk rumah…

Bila ular masuk rumah..jangan terus pukul..usir dulu 3 kali…kalau taknak keluar jugak baru pukul…takut2 yang dipukul tu bukannya ular betul… lagi satu kalau belalang (catydids)masuk rumah, ambil buang keluar… Belalang bawak pelesit katanya…hmm ianya agak terbukti sebab family aku pernah alami… Dia kena dekat adik bongsu aku… yang kiteorang boleh tahu tu..bila letak lada hitam terus je dia berhenti menanges… bila duduk dekat dia meremang bulu roma..huhu~

Rasanya itu dulu lah…banyak lagi…leteyh dah nak tulis… tapi benda2 macam ni kita ambil yang munasabah je la…yang baik kita cedok yang sebaliknya janganlah pula kita ambil… Moga hidup sentiasa dalam rahmat (^^,)y

p/s: Nak percaya ragu2… tak maw percaya ianya benar terjadi… Aneh!
+biarjasajadikenangan+

5 comments:

noname said...

errrkkkk...dah macam orang tua..tahu semua pntang larang...saya ppun tak tahu tu semua

Psssssssssssssssssssssssssss
Wajah Pantai Cenang

Aisyah said...

Macam2 pantang larang haa...dah ramai orang dok cakap macam tuh, tu yg jadi betoi2...haha =)

Kata2 kan ibarat doa...dh ramai org dok mendoakan, so jadi la betoi2...huhu

(^^,)

delarocha said...

macam macam pantang larang, tapi ada makna tersirat untuk kebaikan

noname said...

Kalau rajin join kontes nie

Geng Lepak | Kontes Lepak | Hadiah menarik dari Langkawi

girl next door said...

macam2....tapikan...orang tua2 takkan adakan pantang larang kalau tanpa sebab....mesti ada sebab....yang pasal santau angin tuu, bila dipikirkan balik....warung selalu nya byk habuk....so, kena la pandai2 ekut arah angin....yang pasal hantu air tarik tuu, cuba pikir, kalau rembang2 mesti la badan panas...then tiba2 kena air sungai yg sejuk...pergh...SHOCK la...leyh pengsan....-_-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...