Mudahnya mengesan manusia | Bally.Da.Shoe

Tuesday, October 1, 2013

Mudahnya mengesan manusia

Dihujung2 minggu bagi yang ingin lari dari kesibukan kota.. kebanyakannya memilih untuk berekreasi santai di hutan-hutan lipur ataupun melibatkan diri dengan aktiviti lasak di hutan seperti mendaki gunung, mountain biking dan sebagainya.

Aktiviti2 santai mahupun mencabar ini sememangnya mengujakan namun kehadiran mereka yang tak bertanggungjawab sememangnya mengundang masalah.


Isu pembuangan sampah di kawasan-kawasan hutan ini bukanlah isu baru yang dibahaskan di laman2 blog dan media cetak. Pelbagai pendekatan2 diguna pakai oleh agensi2 bertanggungjawab untuk 'menyekolahkan' golongan2 tidak bertanggungjawab ini namun semuanya tidak memberikan kesan yang baik. 

Kesan daripada perbuatan ini menyebabkan wujudnya pelbagai masalah contohnya Penyakit kencing tikus dari virus Leptospirosis. Tikus-tikus tertarik dengan sampah2 dan keluar ke kawasan riadah manusia. Banyak hutan2 lipur yang terpaksa ditutup ekoran merebaknya wabak ini. Banyak lagi contoh2 lain yang boleh diberikan.

Salah seorang guide Gunung Ledang pernah mengakui " Naik Gunung Ledang susah nak sesat. kalau sesat ikut ja sampah, mesti dapat keluar". Begitu sinonimnya kita dengan sampah. Sampah yang bertimbun ini sememangnya mencacatkan permandangan. Bayangkan kita sedang menikmati hari2 minggu d ikawasan perlupusan sampah. tentunya tak 'ohsem' kan.

p/s: Aku yakin masih banyak orang yang peduli dengan alam sekitar kita... tak perlu kita susah2 nak kutip sampah orang lain jika setiap orang bawa keluar sampah masing2 yang dihasilkan semasa beraktiviti dan berkhelah.

+biarjasajadikenangan+



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...