Saat tertekan | Bally.Da.Shoe

Rakan BlogKu

Thursday, October 6, 2011

Saat tertekan


Saat tertekan.. punya banyak masalah. kita pasti mecncari seseorang untuk bercerita. Kata orang.. masalah yang dipendam akan membinasa... dan kata aku.. orang yang hanya berkongsi keseronokan bersama orang lain..sebaliknya menyimpan segala beban dan kesedihan hanya untuk dirinya adalah orang yang tamak.

Tetap bertahan dengan masalah dan berlagak seperti tiada apa2 tidak bermakna kuat. Mereka lemah kerna tidak bisa mengekspresikan apa yang mereka rasa. Jasad mereka mungkin bertahan, namun hati mereka memberontak.

Menangis dalam menceritakan masalah tidak bermaksud lemah. Mereka sebenarnya sudah lama bertahan dan saat sudah tidak tegar..mereka menitiskan air mata. Mereka kuat kerna mereka berani menzahirkan apa yang mereka rasa. dan lebih kuat lagi jika mereka menzahirkan pada apa yang mereka tak puas. Namun.. menangis tanpa berbuat apa2 adalah orang yang tidak berguna. hanya memekik seperti tin yang kosong... bising tapi tak berisi.

Mereka yang mendengar dengan bersungguh-sungguh masalah orang lain adalah sahabat yang baik. Mereka mungkin tidak dapat membantu apa2 untuk menyelesaikannya tetapi menjadi pendengar yang setia sudah cukup untuk mengurangkan bebanan yang ditanggung oleh sahabat mereka... dan yang paling penting, mereka ada disisi kita.. mengambil berat kita saat kita memerlukan. Bagi mereka yang mendengar secara acuh tak acuh, jangan terasa hati... mereka hanya sekadar kenalan.. yang kita tersua dan berkenalan.

Kenalan hanya mendengar apa yang kita ceritakan dan mungkin tidak berusaha memahaminya. Sahabat pula mendengar apa yang kita ceritakan... cuba memahami dan membantu.. tetapi sahabat karib mendengar apa yang tak kita ceritakan. Mereka sentiasa mendampingi dan membimbing kita saat kita memerlukan. Mereka membaca perlakuan dan mendengar apa yang hati kita bisikkan.

Berkawan biar seribu.. bermusuh jangan satu.. dan jika satupun tiada untuk mendengar bisikan hati kita.. mungkin kita bukan sahabat yang baik. Ingatlah.. kita meruapakan satu jiwa. Pemilik jiwa pasti sangat menantikan kita untuk bercerita pada-Nya. Tiada satu masalah pun yang terlepas dari pengetahuannya.

p/s: You don’t have to act strong… If you wanna cry.. just cry. and if you get angry.. say it. After all, unable to express your feeling is worst

+biarjasajadikenangan+

6 comments:

Sofuwani Abidin said...

betul..aku tak kisah bercerita masalah pada sahabat, tp aku takut salah menilai sahabat. which is, you got your ownself into a big trap. maka, berhati2.

Geng Lepak said...

I never been a good friend to you i thought..but you have been a good friend to me and hope soon i could at least able to hear your heart beating when you are in trouble

(o.0)

nice instrumental music background

Bally Da Shoe said...

Cik Sofuwani: hmmm tak terfikir lak aku. btol jugak, kita mungkin trsilap bercerita pada orang yang salah... kena cari yang betol2 lkita percaya lah ^^, tenks 4 da word... aku ingat pesanan tu ^^

Bally Da Shoe said...

En Geng: semua orang berusaha jadi yang terbaik. Dun worry bout dat,

KaK LimAh Si SupiR said...

i lost a fren..a real fren :(

Bally Da Shoe said...

cik kak: kalo rasa sgt brnilai... xsalah dapatkan balik yg hilang tu... dgn sdikit afford.. pasti bjaya ^^.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...