Anggota... | Bally.Da.Shoe

Rakan BlogKu

Monday, January 24, 2011

Anggota...


Kita punya 2 mata dan 1 lidah
Jadi kita perlu melihat 2 kali dan hanya sekali bercakap

Kita punya 2 telinga dan 1 mulut
Jadi.. harus lebih banyak medengar dari berkata-kata

Kita punya 2 tangan dan 1 perut
Ini berarti kita harus bekerja berlipat ganda dari jumlah yang kita makan
Kita punya 2 bahagian utama pada otak (otak kiri dan kanan) dan 1 hati
Jadi kita boleh berfikir 2 kali dan mencinta hanya
1

Sungguh ajaib bagaimana tubuh badan mampu memperingati kita dalam menjalani kehidupan...Ajaib kan? Angguk kepala kalau setuju..

Melihat 2 kali dan bercakap sekali..kerna dengan melihat ilmu bisa dicerna sedangkan bercakap sesuatu yang tidak perlu hanya akan mengundang musibah. Kata orang, mereka yang suka asyik bercakap saja seumpama dengan tin kosong, bising tapi tak punya isi didalamnya.

Lebihkan mendengar dari berkata-kata. Sekarang ini yang meruntuhkan bangsa itu adalah fitnah... Disebabkan pendengaran yang dibataskan dengan percakapan membuatkan maklumat yang diterima jadi kurang tepat dan menyeleweng... Mereka cuma dengar apa yang mereka mahu sahaja... dan mereka sebar2kan apa yang tidak mereka dengar sepenuhnya... Ini telefon karat namanya...laen yang didengar..laen pula yg disampaikan.

Lipat gandakan bekerja dari jumlah apa yang kita makan. Jika makan = kerja, alamatnya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang..macam ayam. Orang sekarang kuat sangat makan ayam...sebab tu suka ikut perangai ayam. Kalau nak makan besar kenalah kerja rajin2.. Jangan jadi macam pepatah kelantan,
"Besar tahi dari punggung, makan kecil berak besar"


Berfikir 2 kali dan mencinta hanya 1. Fikir betul2 sebelum memilih... Jangan terlalu cepat gelap mata pada yang cantek menarek tertarek kau memang de BoM... CAntek luar tak semestinya cantik dalamnya... Lihat baik2, dengar baik buruknya, lipatgandakan usaha...pasti bisa dapat yang terbaik dalam hidup... jika sudah difikirkan secocok, nah baru bisa mencinta dengan sepenuh hati...


p/s: kalau tak cinta, mana bisa diri ikhlas mencinta dan berbakti...tanpa keterpaksaan.. ^^,


+biarjasajadikenangan+

4 comments:

Mizah Adam said...

ada lagi satu perak punya pepatah..

"cakap berdegar2, tahi tesangkut di gelegar".

Hehe~ mak ajar. jgn jadi macam tu.

like your postS!

Imran nyambek said...

baik lah lu.nanti gua rekemen kat saper2.heheh

Lurunna said...

vahvah.. nice entri ya!.. :)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

setiap anggota pasti punya makna;) jalani sja biar lebih memaknakan ia!
wish u best of luck in life bro!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...