Harimau berenang ikan berlari!! | Bally.Da.Shoe

Rakan BlogKu

Wednesday, July 7, 2010

Harimau berenang ikan berlari!!

Aku... Aku tinggal dekat hutan (kampung)...suka hutan [kenaturalan~]...belajar kos Sains hutan...dekat Universiti berhutan... banyak sangat hutan sampai2 mahasiswa2 laen panggil kami 'orank hutan'... wow exotic!!!

Hari ni mood aku yang tengah sedap2 bercuti ni dipujuk balek ke u...kena pujuk awai takot satgi dya takmau balik... :P
so aku nk post pasal hutan lah~ topik yg buhsan...tapi penting~ :P

Rizab Hidupan Liar... kawasan yang tak boleh dibalak...tak boleh diceroboh...dan tak boleh blah!! Kawasan ni khas untuk hidupan liar saja. Kalao korang rasa2 tak liar tu xyah la pegi... ^_^

Persoalan yang aku nak persoalkan ni kenapa tanah rizab hidupan liar ni macam tak disukai oleh hidupan liar itu sendirik... Kat mana salahnya... Kalau mendengar cerita renjer2...banyak binatang yang menyeberangi sungai dan keluar dari kawasan rizab...why!!! Kalo itik ke, boya ke [buaya dlm bahasa kedah] yang berenang ke seberang aku bleh trima lagi... sebab diorang tu memang maen air sokmo~ ini tak, yang berenang pelanduk, kancil, rusa...sampai2 harimau pun berenang... Wahh apa sudah jadi...?

Firasat aku cuma satu...

Aku rasa binatang2 neh takde makanan kot... Kalao dipikir2kan, kat dalam rizab tu tak boleh membalak...bila tak membalak maknanya pokok2 kat situ besar dan tinggi... So -

Kijang : Kalo macam ni punya tinggi la pokok, jangan kata makan daun, hidu pun tak bau~
Kancil: ingat kita neh spesis jirapah ka tengkok panjang
Kelawaq: rilek la hangpa semua bleh posa.... praktis sket bolan posa dah dekat
Kijang: hang sembang kemaih, mentang2 hang bleyh terbang...
Kancil: Tak bleh jadi...Kita kena p tempat laen... Kalo mcm ni tak payah makan jusmate5 dr rozmy pon bleh slim~
Kijang: jom2, kita berenang p kawasan matau [kawasan terbuka akibat pembalakan], boleh bkn mewah sket... ^_^
Kancil : Moh kita!!!

**berenang ke seberang**

Harimau: Adeyh mana p makanan aku... sekoq pon tak nmpak :(
Kelawaq : Hang lambat, depa berenang p seberang dah...cari mknan
Harimau: Tudia aih...Abih tu aku nak makan apa?
Kelawaq : Hang rilek la...hang boleh posa..
Harimau : macam dialog sama ja...

** Harimau pun berenang p seberang**

Semua dh p seberang... so sapa yang nak dok sini?? Xpaham!!!

p/s: fikirkan sesuatu ?? Jangan sampai Harimau mai KL :)

+biarjasajadikenangan+

4 comments:

kerangRebus said...

huh?harimau nak mai kl ka?jgn lupa suh singgah upm jap k..ahaa

Queen M said...

love it bali!!! haha
btw ak pon wat pasal haiwan gak..so kind of excited bile hg wat post neh :)

~mari bersame jage hidupan liar!!~

Bally Da Shoe said...

kerangRebus: okeng...bilek kamO kosong ke nk tumpangkn dye...haha

Queen M: wah... syiok!! ada geng.. mari2!! ak jga rusa hg jga harimau.... adil~ ^_^

kerangRebus said...

bolehla tumpang sekor dua...pesan dorg jgn bwk kwn rmai sgt k..+_+

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...