Pertahanan Semulajadi yang sangat ohsem | Bally.Da.Shoe

Tuesday, October 15, 2013

Pertahanan Semulajadi yang sangat ohsem



Jika hutan pamah dan hutan gunung digelar 'span gergasi', hutan bakau pula mungkin digelar benteng laut. Mengapa? 

Setiap tahun kawasan pantai kita terhakis sedikit demi sedikit tanpa kita sedar menjadikan pantai semakin 'mengecut'. Inilah kesan dari hakisan ombak. 

Pelbagai langkah telah diambil oleh pihak kerajaan untuk mengatasi masalah hakisan ini.. antaranya ialah dengan membina pemecah ombak untuk mengatasi masalah ini. Namun pemecah ombak semestinya menelan belanja yang sangat tinggi. menurut sinar harian 13/9/2013, kerajaan memperuntukkan RM5 juta bagi membina benteng pemecah ombak bertujuan mengelak hakisan di beberapa pantai di sekitar Senggarang, Johor.

Namun sedarkah kita, "Nature" juga mempunyai barisan pertahanan sendiri. jika diamati.. disebalik pemecah ombak kita dapat lihat ada tumbuhan yang tumbuh. Itu adalah Avincennia. Avincennia adalah pertahanan paling hadapan. Avincennnia mempunyai jaringan akar udara (pneumatophores) yang tumbuh mencacak melepasi paras lumpur di sekeliling pangkal batangnya tidak hanya bertujuan untuk pernafasan, tapi juga untuk memerangkap dan memegang mendapan tanah.



Gambar 1: Pneumatophores

Selain itu, Daun Avincennia atau lebih mudah dipanggil pokok Api-api mempunyai kelenjar garam di permukaan bawahnya. Kelenjar garam ini berfungsi untuk menyingkirkan garam dari pokok. hebat kan? Ini kerana tidak semua pokok mempunyai kelebihan ini.  Biji Api-api pula mula bercambah ketika masih melekat di ranting lagi. Ini bagi memastikan bijinya tumbuh dengan cepat sebaik sahaja terjatuh atau tertanam di dalam lumpur.

Avincennia akan menyediakan persekitaran (struktur tanah) yang sesuai sebelum barisan seterusnya masuk iaitu Rhizophora & Bruguiera. Hasilnya akan terbentuk satu ekosistem bakau yang hebat sebagai pertahanan dari hakisan ombak dan juga Tsunami.

Bekasi Diminta Tanam Bakau di Pesisir Pantai Utara

p/s: Don't fight against nature... alam lebih arif ^^,

+biarjasajadikenangan+

2 comments:

eryn_abu said...

*Avicennia* hee typo typo ^_^

Unknown said...

Thank god... Soalan contoh kbat sains PT3 kluar mcm mne pokok bkau brfgsi utk mnyingkirkn garam yg brlbihan. X thu dh nk pikir. Pehh.. Trimas writer ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...