Jarang yg tak begitu~ | Bally.Da.Shoe

Rakan BlogKu

Tuesday, March 16, 2010

Jarang yg tak begitu~

Sempena post yang ke 100 neh....ak nak ltak 1 cerita

Pada suatu hari di sekolah...seorang pelajar brtanya pd guru..ketika itu seorang guru sedang mgajar mengenai kasih sayang...


PELAJAR: Cikgu, cena kita nk pilih sseorang yg trbaik utk jdik org yg pling kita sayang? Cena nak kasik kasih sayang tu kekal?

CIKGU: Baik, Awak buat apa yg cikgu suruh...Awak pegi ke padang dan berjalan kat atas padang tu sambil tgk rumput di depan kamO...Masa kamO jalan, pilih rumpun yg plg cantik tapi dgn syarat kamO tak boley toleh ke belakang walaupun skali... kalau dh petik yg plg cantik, bawa ke kelas tunujkkan pd Cikgu... Ok


apabila pelajar trsebut pulang ke clss..tiada sehelai rumput pun ditangan ye..cikgu brtanya..knp tiada rumput yang dipilih??


PELAJAR: Tadi masa sy brjalan... saya cari rumput yang paling cantik...Banyak yang cantik2 cikgu...tapi cikgu cakap pilih yg plg cantik, so saya pun tros jln ke depan untuk cari yang plg cantik tanpa toleh kebelakang... Tapi sampai ke hujung padang, saya tak jumpak pun yg plg cantik, nak toleh belakang cikgu tak kasi, jadi takde la rumput yg boley saya petik...


CIKGU: Ya itulah jawapan yg Kamo cari... Maknanya bila kita ketemu dgn seseorang yang kita sayang janganlah kita mncari yg lebih baik lagi...Kita patut menghargai orang yg berada didepan mata kita sebaik mungkin.. jgn kita menoleh ke blakang kerna yg brlaku itu sudah tercatat peristiwanya...


Semoga yg berlaku takkan berulang lagi... Anggaplah apa yg ada itu terbaek buat kita... mahupun kenyataannya masih bnyk yang cantik2 spt mana rumput tadi


p/s: Perkataan paling mmnuatkan manusia mnjadi tamak... Mencari yg paling tanpa mengerti diri mngkin tak dpt berpaling lagi...Bagai anjing dgn bayang2, yg dikejar tak dapat...yg dikendong berciciran



+biarjasajadikenangan+

3 comments:

hans said...

suka cerita hang yang nih
bagus

Bally Da Shoe said...

haha tenks bro~ :)

hans said...

welcome
nanti aku link kan blog ang
skrg bz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...