Gema Gaza | Bally.Da.Shoe

Tuesday, July 15, 2014

Gema Gaza


Tersentak dari lamunan panjang saat bilah2 mentari menyapa dipagi hari. Merenung ke jendela... menikmati keindahan pagi ditemani kicau2 burung yang berkejaran di langit... agongnya bumimu tuhan. Apa ada yang tidak merasa nikmat sebegini. fikiran mula melayang... memikirkan saudara-saudaraku di bumi bergolak. 

Ya tuhan.. sungguh cetek akalku untuk meramal akan rencanamu. sangat kerdil aku untuk menyangkal setiap perintahmu. Namun ralat ku atas paksi alammu Ya Rabbi. Disaat mereka diratah dalam terang... dimanakah saudara-saudara mereka ? Apa berpeluk tubuh bersembunyi di balik tembok2 kekayaan dan kemakmuran tanah-tanah mereka. Hanya memerhati tanpa sekelumit pun rasa simpati. Mungkin mereka takut... mungkin ada yang mengekang mereka. 


Percuma semua itu saudara-saudaraku. Tanahmu bukan bumi yang lemah. Bangsamu bukan bangsa yang daif. Lupakah kalian akan perisaimu... syahidmu...    Bangkit dan bersatulah kalian bangsa yang gagah... atau tidurlah kau dengan kesenangan dan kekayaan... dan tunggulah takdirmu. Kerna yang namanya roda itu sentiasa berpusing...

"Ini bukan isu agama... tapi isu kemanusiaan"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...